Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podnikatel chce v Podpálaví lanovku. Turisty sveze z Mikulova do Lednice

  18:27aktualizováno  18:27
Lanovka z Mikulova až do Lednice? Pěkný vtip, shodli se lidé na sociálních sítích, kde začalo kolovat video, které projekt představuje. Jenže záměr je reálný. Oba turistické cíle chce lanovou dráhou spojit místní podnikatel.

Lanová dráha má začínat pod Svatým kopečkem a vést přes bývalý vojenský prostor až na kopec Vysoký roh v katastru Sedlece, který je ve výšce 309 metrů nad mořem. Zde má stát mezistanice a trasa má pak dále klesat až do Lednice. Tak si to alespoň představuje podnikatel Aleš Čech, jehož firma ALE za projektem stojí.

„Zatím je vše ve fázi přípravy, bude záležet hlavně na vůli politiků a vyjádření dotčených míst, jestli se podaří záměr dotáhnout do konce,“ říká. Souhlasných stanovisek bude potřebovat hned několik. Lanovka by totiž měla z části protínat Chráněnou krajinnou oblast Pálava i Lednicko-valtický areál.

Projekt oficiálně ochráncům přírody nikdo nepředložil

Stanislav Koukal z Agentury ochrany přírody a krajiny, která má pod sebou i Správu CHKO Pálava, se k projektu zatím vyjádřit nedokáže. „Netuším, jak vážně je tento projekt míněný,“ říká s tím, že oficiálně jej nikdo ochráncům přírody ještě nepředložil. „Určitě to není zatím v takové fázi, abychom se k tomu měli vyjadřovat,“ říká.

Záměrem podnikatele je propojit obě turisticky atraktivní města. Původně zvažoval pořízení malých autobusů, které by turisty převážely. Myšlenka na postavení lanové dráhy se zrodila až později.

„Lanovka je určitě pro turisty atraktivnější, dá se dobře kombinovat s cykloturistikou,“ vysvětluje Čech s tím, že právě mezistanice na Vysokém rohu by mohla navazovat na frekventované pěší i cyklistické stezky.

Dvanáctikilometrovou vzdušnou trasu mají obstarávat kabinky pro šest osob. Za hodinu by mohly dohromady svézt až tři sta lidí. Celá trasa by trvala 25 minut a vedla by ve výšce 15 metrů nad zemí převážně ve volných prostranstvích.

Na stavbu chce Čech získat evropské dotace

Náklady zatím Aleš Čech prozrazovat nechce, i když odhad už zná. „Přesnou cenu však určí teprve přesné parametry lanovky, její kapacita, rozmístění sloupů a dalších objektů, jako jsou například garáže pro kabinky,“ podotýká s tím, že při případné stavbě by kromě soukromých prostředků rád využil i dotací z Evropské unie.

Pro starostu Mikulova Rostislava Koštiala není celý záměr tajemstvím. „Viděl jsem již nějaké vizualizace,“ potvrdil s tím, že video kolující po sociálních sítích skutečně není dobře vyvedený vtip, ale reálný podnikatelský záměr. „Možná se jím mnozí pobaví, nicméně každý nápad se má zvážit a zanalyzovat, pakliže má alespoň nějakou šanci na život,“ poznamenal.

Lanové dráhy ve městě jsou v zahraničí běžné

Dodal nicméně, že ani on zatím celému projektu, který je dosud pouze ve fázi prvotního nápadu, zatím nepřikládá velkou váhu. A nedokáže odhadnout ani to, nakolik je stavba lanovky v Podpálaví skutečně reálná. „Vzhledem k tomu, že má protínat chráněnou krajinou oblast, určitě se o tomto projektu povede velká diskuze,“ domnívá se.

Zkušenosti ze zahraničí ale potvrzují, že lanové dráhy nemusí být v obležení jen v horských střediscích. Funguje například v Německu ve městě Rüdesheim. Tady vede sedačková lanovka na vrchol místního kopce obrostlého vinicemi. Na něm můžete obdivovat nejenom krásný pohled na panorama Rýna, ale i obří pomník Niederwalddenkmal, jemuž vévodí desetimetrová socha Germanie.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.