Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na železniční most přes Svitavu „přilepí“ u stezky lávku za 5 milionů

  6:15aktualizováno  6:15
Po nové lávce přes řeku Svitavu v brněnských Obřanech by se už v zimě mohli projít první výletníci. Radnice městské části ji „přilípne“ u vstupu do Těsnohlídkova údolí na stávající železniční most. Investice přijde město na pět milionů korun.

Most, na který u cyklostezky z Obřan do Bílovic nad Svitavou připevní padesátimetrovou lávku pro pěší. Uchycená bude z druhé strany mostu. | foto: cz.worldmapz.com

Lávka bezpečně převede turisty z jednoho břehu řeky na druhý zhruba v polovině cyklostezky z Obřan do Bílovic nad Svitavou. Hotovo by mohlo být v prosinci.

„Na železniční most zavěsíme na stranu směrem do Brna ocelovou pozinkovanou konstrukci. Nyní je vydáno stavební povolení, až nabude právní moci, můžeme zahájit výstavbu,“ přiblížil místostarosta Obřan Stanislav Dvořák (ČSSD).

Lávka přes Svitavu

  • Délka lávky bude 49 metrů, šířka 1,5 metru. Na stávající cesty bude napojena na každém břehu přístupovou rampou.
  • Postaví ji sdružení firem Simost a Super Krete Czech.
  • Nosná konstrukce je tvořena soustavou konzol a podélných nosníků z ocelových válcovaných profilů.

Získat souhlas Správy železniční a dopravní cesty podle něj nebylo vůbec jednoduché. Trvalo to přibližně tři roky.

„Museli jsme nechat vypracovat speciální zprávu a prověření, že po stavbě lávky nevzniknou bludné proudy (jevy související s napájením sousední železniční trati, pozn. red.), které by mohly poničit konstrukci stávajícího mostu,“ objasnil místostarosta.

Nakonec zástupci železničářů připustili, že je stavba oboustranně výhodná. Projektant Jan Pracný lávku navrhl tak, aby nebránila případné rekonstrukci drážních zařízení.

„Jedině při větší rekonstrukci celé nosné konstrukce mostu, která se provádí řekněme jednou za 50 let, bude nutné lávku na čas demontovat,“ podotkl.

Město dá pět milionů

Schvalovacímu procesu předcházela také jednání s pracovníky Povodí Moravy. Ty zajímalo, zda lávka nebude představovat problém při povodních. Právě kvůli případné velké vodě je navržena v dostatečné výšce a uchycena na mostě.

Největší přínos lávky radnice spatřuje v bezpečnosti. Momentálně totiž pěší i cyklisté přecházejí řeku po kolejích těsně za výjezdem ze zdejšího tunelu směrem do Bílovic.

Nákres naznačující uchycení lávky na stávající železniční most.

Nákres naznačující uchycení lávky na stávající železniční most.

„Skutečně mnoho lidí ten most využívalo jako přechod přes řeku a riskovalo tím životy. Po instalaci lávky bude kolem trati plot, takže už se tam žádní hazardéři nedostanou,“ uvedl Dvořák.

Stavbu uhradí město. „Po předchozím schválení zastupitelstvem jsme poskytli na začátku letošního srpna městské části 5 milionů korun,“ informovala vedoucí investičního odboru Jana Jakubů. „To je přesně podle rozpočtu stavby, z rozpočtu městské části máme připravenou rezervu 1,5 milionu pro případné neočekávané práce, třeba kdyby bylo nutné udělat hlubší vrty,“ objasnil.

Celá stavba má být hotová zhruba během tří měsíců, s betonováním by se mohlo začít už během října. „Pak bude následovat vlastní montáž a při příznivém počasí i dokončovací práce,“ dodal.

Ani ne před dvěma lety se podařilo z Obřan do Bílovic nad Svitavou zprůchodnit i druhý, nevyasfaltovaný břeh řeky, když městská část přikryla skalnatou překážku poblíž bílovického fotbalového hřiště schodovou konstrukcí.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.