Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Letadla burácí nad Brnem. Létají nízko, diví se lidé

  17:39aktualizováno  17:39
Brňany na začátku února překvapilo velké letadlo přelétávající nízko nad centrem města. Patřilo společnosti Austrian Airlines, která tady cvičí své piloty a přelety nad městem má povolené. Ač je to lidem nepříjemné, podle odborníků nejde o bezpečnostní riziko.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

V úterý 16. února v časném dopoledni kráčel Pavel Svoboda centrem Brna, když uslyšel nad hlavou silné burácení. Polekalo ho. Podíval se nahoru a spatřil, jak nad ním zrovna v neobvykle nízké výšce prolétá velké dopravní letadlo.

„Mohlo být vysoko tak pět set metrů a dělalo velký hluk. Nepřipadalo mi to úplně bezpečné a dost jsem se polekal, i když to trvalo asi jen dvě sekundy,“ popsal Svoboda.

Podobnou zkušenost mají stovky Brňanů. Takové situace přitom ve městě rozhodně nejsou běžné. Z nepříliš frekventovaného letiště v Tuřanech zpravidla spoje nad středem města nelétají. V tomto případě šlo o letoun Airbus A320 s kapacitou 180 cestujících, který obkroužil několik osmiček nad obcemi na jihovýchod od Brna a otáčel se i zhruba nad Zelným trhem. Patří rakouské společnosti Austrian Airlines, která tuřanské letiště několikrát do roka využívá ke cvičení pilotů.

Rakouské aerolinky trénují piloty v Brně běžně

„Na začátku února trénovali rakouští piloti manévr zvaný ‚touch and go‘ (při něm letadlo dosedne na dráhu jako při přistávání, ale hned se zase odlepí a vzlétne – pozn. red.). Přes centrum byly prováděny manévry, jež patří k přistávání, nikoliv však přímo nízký let. V Brně cvičíme běžně, vždy je to koordinováno a odsouhlaseno místním řízením letového provozu,“ uvedl mluvčí rakouské letecké společnosti Wilhelm Baldia.

Podle Úřadu pro civilní letectví jsou lety nad městy povoleny za předpokladu, že letadla dodržují předepsanou letovou hladinu – minimálně 1 800 stop, tedy 549 metrů. Pozorovatelům se však zdálo, že v tomto případě byl stroj příliš nízko, a ze skenu letu dostupného na webu Flightradar24.com skutečně vyplývá, že airbus měl nad Brnem výšku jen 1 675 stop (511 metrů).

Mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma ale taková čísla vyvrací s tím, že letadlo se pohybovalo o několik set metrů výše.

„Výška letu po okruhu se pohybovala v rozmezí 2 400 až 2 700 stop. V letectví se používají k určení výšky barometrické výškoměry, výsledný údaj proto závisí na aktuálním atmosférickém tlaku,“ upozornil Klíma. Změna atmosférického tlaku o každý jeden hektopascal je ve výškoměru posunem o devět metrů.

Ani Úřad pro civilní letectví v manévrech problém nevidí. „Ačkoliv nelze v takto krátkém časovém rozmezí posoudit, zda nebyla pravidla létání porušena, konkrétní provedení letu po okruhu záleží na letových výkonnostních charakteristikách, počasí a podobně. Obecně lze říci, že takový manévr není zakázán,“ uvedl mluvčí úřadu Vítězslav Hezký.

Na velký hluk, který Brňané tentokrát slyšeli, mohly mít vliv i povětrnostní podmínky. „Počasí šíření hluku velmi ovlivňuje. V úterý 16. února bylo takové, že se hluk nesl více, a lidem proto mohlo připadat, že letadlo letí v nižší výšce,“ upozornil předseda představenstva brněnského letiště Jiří Filip.

Letadlo nad Bohunicemi? Je to možné, ale nikdo si nestěžoval

Podle svědků se nejednalo o první případ, kdy rakouské letouny kroužily blízko nejnižší povolené výšky nad Brnem. Letiště ale jejich výšku a trasu potvrdit ani vyvrátit nemůže.

„Výcvik rakouských pilotů zde není pravidelnou, ale spíše nahodilou záležitostí. Trénují tady starty a přistání přibližně pětkrát ročně. V jaké výšce létají, nesledujeme, to spadá plně do kompetencí řídícího letového provozu,“ dodal Filip. Kromě Austrian Airlines v Brně cvičí své piloty před začátkem sezony také společnost Travel Service.

Někteří Brňané si stěžují i na další problém spojený s letadly. „Piloti na trase Brno–Londýn si občas zkracují cestu přes hustě obydlené oblasti. Například 11. února letělo letadlo přes Bohunice a Starý Lískovec. Podle pravidel provozu letiště v Tuřanech by ale měla mít letadla otočný bod nad Ostopovicemi,“ upozornil amatérský nadšenec do letectví Pavel Železný.

Podle Úřadu pro civilní letectví ale nemusí jít o problém. „Na letovou trasu mohou mít vliv povětrnostní podmínky. K posouzení dodržení konkrétního letového povolení by bylo třeba více informací, každopádně nikdo k nám nepodal podnět k prošetření nedodržení postupů,“ upřesnil mluvčí Hezký.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

k řece Svitavě v Brně se chodí relaxovat. V budoucnu se v části toku zlepší...
Po nábřeží Svratky je čas i na Svitavu, volají organizátoři festivalu

Zatímco nábřeží Svratky blízko centra Brna čeká, až jej začnou opravovat podle návrhu architekta Ivana Rullera, Svitavě se moc pozornosti nedostává. Pořadatelé...  celý článek

Vizualizace lázní, které chtějí Číňané postavit v Pasohlávkách.
Další potíže kolem čínských lázní. O místo zřejmě přijde vlivný politik

Kvůli čínským lázním v Pasohlávkách je pod tlakem vysoký jihomoravský politik – Václav Božek z ČSSD, šéf poradců hejtmana a bývalý náměstek. Hlavu koaličního...  celý článek

Začala rozsáhlá modernizace pasáže Jalta v Brně. Při stavebním průzkumu odkryla...
Jalta bude v novém. Začaly opravy, stavbaři asi narazili na místnost StB

Do Jalty se začínají stěhovat dělníci. Po roce příprav majitel zahajuje opravy, pasáž má být hotová v příštím roce. Při stavebním průzkumu odkryla budova...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.