Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: František Vlček, MAFRA

Letadla burácí nad Brnem. Létají nízko, diví se lidé

  • 138
Brňany na začátku února překvapilo velké letadlo přelétávající nízko nad centrem města. Patřilo společnosti Austrian Airlines, která tady cvičí své piloty a přelety nad městem má povolené. Ač je to lidem nepříjemné, podle odborníků nejde o bezpečnostní riziko.

V úterý 16. února v časném dopoledni kráčel Pavel Svoboda centrem Brna, když uslyšel nad hlavou silné burácení. Polekalo ho. Podíval se nahoru a spatřil, jak nad ním zrovna v neobvykle nízké výšce prolétá velké dopravní letadlo.

„Mohlo být vysoko tak pět set metrů a dělalo velký hluk. Nepřipadalo mi to úplně bezpečné a dost jsem se polekal, i když to trvalo asi jen dvě sekundy,“ popsal Svoboda.

Podobnou zkušenost mají stovky Brňanů. Takové situace přitom ve městě rozhodně nejsou běžné. Z nepříliš frekventovaného letiště v Tuřanech zpravidla spoje nad středem města nelétají. V tomto případě šlo o letoun Airbus A320 s kapacitou 180 cestujících, který obkroužil několik osmiček nad obcemi na jihovýchod od Brna a otáčel se i zhruba nad Zelným trhem. Patří rakouské společnosti Austrian Airlines, která tuřanské letiště několikrát do roka využívá ke cvičení pilotů.

Rakouské aerolinky trénují piloty v Brně běžně

„Na začátku února trénovali rakouští piloti manévr zvaný ‚touch and go‘ (při něm letadlo dosedne na dráhu jako při přistávání, ale hned se zase odlepí a vzlétne – pozn. red.). Přes centrum byly prováděny manévry, jež patří k přistávání, nikoliv však přímo nízký let. V Brně cvičíme běžně, vždy je to koordinováno a odsouhlaseno místním řízením letového provozu,“ uvedl mluvčí rakouské letecké společnosti Wilhelm Baldia.

Podle Úřadu pro civilní letectví jsou lety nad městy povoleny za předpokladu, že letadla dodržují předepsanou letovou hladinu – minimálně 1 800 stop, tedy 549 metrů. Pozorovatelům se však zdálo, že v tomto případě byl stroj příliš nízko, a ze skenu letu dostupného na webu Flightradar24.com skutečně vyplývá, že airbus měl nad Brnem výšku jen 1 675 stop (511 metrů).

Mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma ale taková čísla vyvrací s tím, že letadlo se pohybovalo o několik set metrů výše.

„Výška letu po okruhu se pohybovala v rozmezí 2 400 až 2 700 stop. V letectví se používají k určení výšky barometrické výškoměry, výsledný údaj proto závisí na aktuálním atmosférickém tlaku,“ upozornil Klíma. Změna atmosférického tlaku o každý jeden hektopascal je ve výškoměru posunem o devět metrů.

Ani Úřad pro civilní letectví v manévrech problém nevidí. „Ačkoliv nelze v takto krátkém časovém rozmezí posoudit, zda nebyla pravidla létání porušena, konkrétní provedení letu po okruhu záleží na letových výkonnostních charakteristikách, počasí a podobně. Obecně lze říci, že takový manévr není zakázán,“ uvedl mluvčí úřadu Vítězslav Hezký.

Na velký hluk, který Brňané tentokrát slyšeli, mohly mít vliv i povětrnostní podmínky. „Počasí šíření hluku velmi ovlivňuje. V úterý 16. února bylo takové, že se hluk nesl více, a lidem proto mohlo připadat, že letadlo letí v nižší výšce,“ upozornil předseda představenstva brněnského letiště Jiří Filip.

Letadlo nad Bohunicemi? Je to možné, ale nikdo si nestěžoval

Podle svědků se nejednalo o první případ, kdy rakouské letouny kroužily blízko nejnižší povolené výšky nad Brnem. Letiště ale jejich výšku a trasu potvrdit ani vyvrátit nemůže.

„Výcvik rakouských pilotů zde není pravidelnou, ale spíše nahodilou záležitostí. Trénují tady starty a přistání přibližně pětkrát ročně. V jaké výšce létají, nesledujeme, to spadá plně do kompetencí řídícího letového provozu,“ dodal Filip. Kromě Austrian Airlines v Brně cvičí své piloty před začátkem sezony také společnost Travel Service.

Někteří Brňané si stěžují i na další problém spojený s letadly. „Piloti na trase Brno–Londýn si občas zkracují cestu přes hustě obydlené oblasti. Například 11. února letělo letadlo přes Bohunice a Starý Lískovec. Podle pravidel provozu letiště v Tuřanech by ale měla mít letadla otočný bod nad Ostopovicemi,“ upozornil amatérský nadšenec do letectví Pavel Železný.

Podle Úřadu pro civilní letectví ale nemusí jít o problém. „Na letovou trasu mohou mít vliv povětrnostní podmínky. K posouzení dodržení konkrétního letového povolení by bylo třeba více informací, každopádně nikdo k nám nepodal podnět k prošetření nedodržení postupů,“ upřesnil mluvčí Hezký.