Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Létat z Brna do světa se dopravcům nevyplatí, jiná města mají navrch

  12:48aktualizováno  12:48
Věra Ryšánková se ve středu stala miliontým cestujícím, kterého od roku 2005 odbavila společnost Ryanair v Brně. Zní to vzletně. Ale tato epizoda neříká nic o skutečné kondici brněnského letiště. Do plnohodnotného mezinárodního uzlu má daleko.

Ryanair v Brně odbavil miliontého zákazníka. Stala se jím Věra Ryšánková, která se právě vrátila z výletu do Londýna. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Pasažéři každý týden nasedají do čtyř pravidelných spojů - do Londýna, Bergama, Eindhovenu a Moskvy. Že by linek v budoucnu výrazně přibylo, není podle odborníků pravděpodobné.

"Pravidelných linek z Brna je jako šafránu. Ale nemyslím si, že zájem lidí by jich naplnil o mnoho více, létat z Brna do světa se dopravcům těžko vyplatí," míní analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík.

"Brno je pod obrovským tlakem okolních letišť. V úzkém okruhu 200 kilometrů funguje nejenom Praha a Vídeň, ale i menší Ostrava a Bratislava," zdůraznil Menčík.

Cesta z letiště by mohla trvat čtyři minuty

Bratislava má už rok novou halu za tři miliardy korun. Díky tomu je schopná ročně odbavit na pět milionů cestujících, tedy dvojnásobek než předtím.

A je to přesně týden, co právě Ryanair zřídil linku z Ostravy do Londýna. Na ostravské Letiště Leoše Janáčka se přitom lidé už za pár měsíců dopraví díky přistavěné trati i vlakem.

Napojení na železnici je naplánováno i v Tuřanech. "Dokončili jsme technickou studii. U letiště je zavedená železniční vlečka, takže jde především o postavení zastávky. Cesta do centra by mohla z letiště trvat kolem čtyř minut," uvedl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS).

Podle něj je ale budování pevně spjaté s přesunutím hlavního nádraží do odsunuté polohy.

"V Brně je železniční doprava natolik hustá, že další vlak mezi ty stávající bez zásadní rekonstrukce vlakové sítě vklínit nelze," dodal Kotzian. Spory o přesun nádraží se však táhnou už roky. Není jasné, zda se vůbec přestěhuje.

Doba je zlá, s dopravci je těžké se dohodnout

Ředitel brněnského letiště Tomáš Plaček chce zajistit Brnu přímý spoj na větší letiště. Jenže s pomocí ČSA, jejichž letadla do roku 2010 propojovala Brno s Prahou, už kvůli finančním potížím firmy počítat nemůže.

"Usilujeme o partnerství s takzvaným síťovým dopravcem, ať už by to byla Lufthansa, KLM, či British Airways. Lidé by s jejich pomocí z Brna doletěli třeba do Frankfurtu a odtud dále do světa. Aby to ale mělo smysl, taková linka by musela fungovat alespoň třikrát denně," vysvětlil Plaček. Zároveň ale dodal, že za současné ekonomické situace dopravců jsou jednání obtížná. Právě kvůli ní už dříve nevyšla jednání s Lufthansou.

Ryanair z brněnského letiště, které ročně odbaví asi půl milionu cestujících, další linky podle ředitelky pro Českou republiku Jany Skornické zatím neplánuje. Změnit se to může na podzim.

"Rádi bychom, kdyby se alespoň přes léto obnovily linky, které létaly dříve do španělských měst Girona a Alicante," věří Plaček.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.