Nová linka spojí Brno se světem. Dopravce představil letadlo do Mnichova

  • 22
Od 16. listopadu bude z Brna létat linka do Mnichova, který nabízí navazující lety dále do světa. Před 10 lety podobný spoj prodělával a zanikl. Politici chtějí milionovými dotacemi zajistit, aby se scénář neopakoval a linka mohla do Brna přivádět lidi z celého světa.

Nově vybudované parkoviště před letištěm v Tuřanech je obrovské. A v těchto dnech také zoufale prázdné. Aby ne. Období dovolených skončilo a s tím v Brně prořídly i lety pořádané cestovními kancelářemi.

Krom nich už se dá z jižní Moravy letět jen do nizozemského Eindhovenu a na londýnské doplňkové letiště Stansted, které využívají hlavně nízkonákladové společnosti.

Letecká linka do Mnichova

Z Brna do Mnichova

pondělí - pátek:

odlet: 12:15
přílet: 13:20

neděle:

odlet: 16:10
přílet: 17:15

Z Mnichova do Brna

pondělí - pátek:

odlet: 10:40
přílet: 11:45

neděle:

odlet: 14:40
přílet: 15:40

Jednosměrné letenky od 2 150 Kč. Rezervace na www.flybmi.com

Změnu si vedení soukromé akciovky, která letiště provozuje, slibuje od příchodu nového dopravce. Menší britská společnost BMI Regional v pondělí představila své plány přímo v Tuřanech. Za čtrnáct dnů odsud začnou létat stroje Embraer 135 a 145, do kterých se vměstná nejvýše 49 pasažérů. Směr německý Mnichov, který je takzvaným hubem.

Tedy obřím mezinárodním letištěm, odkud mohou brněnští pasažéři díky partnerství BMI Regional s Lufthansou zamířit dále do světa. A naopak, lidé ze všech koutů planety si tak mohou snáze najít cestu do Brna.

„16. listopadu se Brno vrátí na leteckou mapu světa. To je něco, co je pro nás historickým okamžikem,“ nešetřil superlativy Michal Hašek (ČSSD), hejtman Jihomoravského kraje, kterému letiště patří, ač ho má soukromá firma nevypověditelnou smlouvou pronajaté na 50 let.

Cena jednosměrné letenky bude podle oznámení dopravce začínat na 2 150 korunách. Už nyní je možné rezervovat lety například prostřednictvím portálu Letuška.cz. Zpáteční spojení do evropských metropolí pro náhodné prosincové lety stojí zpravidla nejméně 10 tisíc korun. Na cestovatele citlivé na cenu letenek ovšem linka primárně necílí.

Nadšení v Brně chladí předchozí zkušenosti

Hašek ji představoval společně s brněnským primátorem Petrem Vokřálem (ANO) a oba politici si od pravidelného spojení s Mnichovem slibují hlavně to, že v Brně přibudou byznysmeni a s nimi i investice.

„Před lety jsem pracoval pro firmu ABB, která je v Brně hodně přítomná. Tenkrát se létalo každý týden z Brna do Curychu. A byl to jeden z důvodů, proč tu ABB výrazně investovalo,“ potvrdil už dříve například ekonom a šéf Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý.

BMI Regional přitom není žádný nízkonákladový dopravce. Na webu se chlubí například tím, že na svých letech servíruje jídlo, což v minulých týdnech zrušily třeba i České aerolinie. A po cestujících nechce žádné poplatky navíc za zavazadla.

Nadšení ale chladí předchozí zkušenosti. Během let totiž byla v Brně s velkou slávou zahájena řada linek - a ty pak, už v tichosti, zase skončily. Potkalo to například spoje do italského Bergama a španělské Girony. Kvůli špatné kondici ruské ekonomiky je pozastavené také spojení do Moskvy.

A před osmi lety z Tuřan přestaly létat i stroje do Mnichova. Po roce a půl kvůli prodělečnosti.

„Novou linku vnímáme jako významný mezník pro brněnské letiště. Mnichov je nejlepším uzlem, jaký jsme mohli získat,“ tvrdí dnes přesto předseda představenstva letiště Jiří Filip.

Ve světlých barvách příchod do Brna vykreslují i představitelé dopravce. Město si prý vybrali po důkladném průzkumu. „Brno skvěle vyhovuje modelu rozvoje naší sítě a díky partnerství s Lufthansou můžeme napojit tento vysoce potenciální trh na spoje do celého světa,“ konstatoval obchodní ředitel BMI Regional Jochen Schnadt.

Situaci komplikuje vlastnická struktura letiště

V rozhodování mu ovšem mohly pomoci i vysoké dotace, které slíbili jihomoravští politici. Na kolik linka veřejné rozpočty přesně přijde, zatím příliš jasné není. Brněnský primátor Vokřál v prosinci do zastupitelstva předloží rozpočet na příští rok, ve kterém pro rozlétání linky z Brna do světa bude vyhrazeno až 15 milionů korun. Město na to založilo speciální firmu.

„Nula by to byla při plné vytíženosti linky,“ řekl Vokřál. A hejtman Hašek se na dotování případných linek z Brna chystá příští rok poslat z rozpočtu 30 milionů korun. Politici ovšem také vyjednávají s místními byznysmeny, zda by na provoz spoje nepřispěli.

Situaci komplikuje i vlastnická struktura letiště. Kraj už před více než rokem slíbil, že udělá audit smlouvy, kterou má se soukromým nájemcem areálu.

Ten je přitom napojený na lidovce, kteří dnes s Haškem sedí v koalici a jejichž hejtman Stanislav Juránek kdysi bez výběrového řízení letiště pronajal. Přes opakované žádosti MF DNES hejtman dosud dokument nezveřejnil.