Letoun společnosti Ryanair na brněnském letišti.

Letoun společnosti Ryanair na brněnském letišti. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

U letiště vyroste nová hala, peníze za ni přenechá kraj soukromé firmě

  • 27
Jihomoravský kraj za podezřelých okolností přenechal pozemky v logistické zóně u brněnského letiště soukromé firmě. Ta teď bude těžit z půlmiliardové investice do distribučního centra mezinárodní logistické firmy TNT.

Hala společnosti, která poskytuje přepravní služby ve více než 200 zemích světa, by měla zahájit provoz ve druhé polovině příštího roku.

Jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) v pondělí oznámil, že tento záměr odsouhlasili krajští radní.

„Společnost TNT na brněnském letišti operuje dlouhodobě. Plánovaný rozvoj aktivit společnosti i směrem na východní trhy navíc odpovídá dalším záměrům při využití logistické zóny,“ konstatoval Haškův náměstek pro dopravu a majetek Roman Hanák (ČSSD).

Ten zároveň zdůrazňuje, že v první fázi by haly přepravní společnosti TNT měly dát práci 125 lidem.

Operace kraje s logistickou zónou přitom od začátku obestírají pochybnosti o jejich výhodnosti. A zdá se, že tentokrát to nebude jinak. Zisky z pronájmu pozemku u letiště totiž nepřipadnou kraji, ale soukromé firmě Brno Airport Logistic Park, dceřiné společnosti firmy Letiště Brno.

Ve vedení firem sedí lidovci

Tedy stejným soukromníkům napojeným na politiky, kterým za podezřelých okolností pronajal Jihomoravský kraj samotné brněnské letiště. Kolik TNT společnosti Letiště Brno za to, že na jejich pozemcích bude mít svou halu, přesně zaplatí, není veřejně známo.

Investici přitom soukromníci získali pro své pronajaté pozemky na poslední chvíli. Podle smlouvy, kterou hejtmanství před deseti lety se společností uzavřelo, by totiž nájem zanikl, pokud by na pozemku nestála v polovině roku 2017 zkolaudovaná budova.

Nájemní smlouvu podepisoval ještě Haškův předchůdce a jeho nynější náměstek Stanislav Juránek (KDU-ČSL). Ve vedení firem, jež díky tomu pozemek získaly, sedí rodina Filipů. Její členové rovněž mají lidovecké stranické legitimace a Juránek přiznal, že mají blízké přátelské vztahy.

„Jednání ohledně logistické zóny stále ještě probíhají, odsouhlasení záměru zřízení práva stavby ze strany radních Jihomoravského kraje vítáme, protože jde o nezbytný další krok,“ uvedl předseda představenstva firmy Letiště Brno Jiří Filip. Vyjádření distribuční společnosti TNT se v pondělí získat nepodařilo.

Kraj zůstane bez zisku

Zónu u brněnského letiště přenechal Jihomoravský kraj soukromé firmě Letiště Brno před deseti lety. Částku za pronájem přitom určil znalec, kterého vybral i platil budoucí nájemce.

Hejtmanství podle jeho verdiktu dostalo necelých deset milionů korun. Plocha pozemku: zhruba šest Václavských náměstí. Doba nájmu: 60 let. Podle už dříve oslovených expertů se ovšem kvůli chybnému ohodnocení transakcí kraj připravil až o několik desítek milionů korun (psali jsme zde).

Ti samí soukromníci, co vlastní pozemky brněnského letiště, provozují na dalších, blízkých pozemcích kraje i čtvrtou největší solární elektrárnu v Česku. Ta ročně utrží kolem 300 milionů korun. Ani z toho však kraj nemá ani korunu (psali jsme zde).

MF DNES získala posudek znalce Jiřího Baroše, který určil hodnotu logistické zóny. Dokument pak redakce předložila několika dalším znalcům. Mimo jiné i celorepublikově uznávanému odhadci a bývalému šéfovi Ústavu soudního inženýrství VUT.

„Posouzení je dosti problematické. Znalec při svém odhadu konstatuje, že využil zákon o oceňování majetku. Ceny pozemků ale násobil koeficienty, jež odporují tehdejší vyhlášce. Přesto, že se podle ní v takovém případě měl řídit. Výsledná cena je tak stanovena naprosto chybně a měla být minimálně dvojnásobná,“ konstatoval znalec, který celý posudek konzultoval s dalšími kolegy.

A je tu ještě další problém. Znalec placený soukromou firmou zvolil metodu odhadu, pomocí které mohl vypočítat vůbec nejnižší cenu. Podle Bradáče se však v obdobných případech nepoužívá. Výsledná škoda by se tak mohla šplhat až k několika desítkám milionů.

Tanečky kolem auditu

Hašek v minulosti slíbil, že veškeré nesrovnalosti prověří audit smluvních vztahů mezi krajem a soukromými firmami okolo letiště. Ač byla analýza i podle několika dokumentů, které má MF DNES k dispozici, hotová už v dubnu 2015, Hašek ji nezveřejnil dodnes.

Po opakovaném tlaku nakonec v červnu zveřejnil novou verzi auditu, jež hodnotí smlouvy týkající se logistické zóny jako nezávadné (psali jsme zde).

A za bezproblémový obchod považuje i společnost Letiště Brno, která nyní bude těžit z mamutí korporace TNT. „Podle analýz renomovaných advokátních kanceláří a bankovních ústavů je citovaný znalecký posudek zhotoven zcela v souladu s příslušnými právními předpisy,“ uvedl dříve zástupce a spolumajitel firmy Letiště Brno Charles d’Agay.

Posudek hájí i tím, že znalec hodnotil specifický projekt vybudování logistické zóny. Smlouva s krajem, kterou má MF DNES k dispozici, ovšem popisuje budoucí zónu jen velmi obecně.

K tomu, aby byla vybudována podle dokumentace, z níž znalec údajně vycházel, firmu nikdo nenutí. Jestli požadavky firmy TNT specifickou situaci splňují, není jasné.

,