Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Radek Miča, MAFRA

Letiště Brno odbavilo 680 cestujících. Kvůli mlze nad Prahou

  • 7
Podnikatel Michal Uher z Břeclavi se v sobotu v noci vracel ze služební cesty z Hongkongu. Po dvanáctihodinovém letu přistál v Paříži, kde strávil ještě několik dalších hodin čekáním na linku do Prahy. Letadlo společnosti ČSA, v němž jednatřicetiletý cestující konečně seděl, však začalo nad Prahou kroužit a k přistání se nemělo.

"Následně nám bylo sděleno, že let byl odkloněn na letiště do Brna. Důvodem k tomuto kroku byla hustá radiační mlha, která se nad ruzyňským letištěm vytvořila," přiblížil situaci.

Čtěte: Pražské letiště Ruzyně bylo za víkend dvakrát uzavřeno kvůli mlze

Kolem půlnoci ze soboty na neděli se tak odbavovací hala tuřanského letiště brzy zaplnila velkým počtem rozladěných cestujících, jejichž letadla kvůli špatnému počasí nepřistála přesně tam, kde měla.

"V tu noc bylo odbaveno kolem 680 cestujících," uvedl ředitel brněnského letiště v Tuřanech Tomáš Plaček.

Autobusy do Prahy
Podle Michala Uhera letušky ujišťovaly pasažéry o tom, že o ně bude na letišti v Brně postaráno. V praxi to mělo znamenat, že se tamější personál postará o nejdůležitější potřeby cestujících a že brzy budou vypraveni autobusy zpět do Prahy. "Žel zůstalo pouze u zbožného přání a celá situace vypadala mnohem méně idylicky," postěžoval si Uher.

První komplikace začaly ihned po přistání letadla. "Nějakou dobu jsme čekali na přistavení schůdků a možnost opuštění letadla. Palubní personál přitom několikrát upozorňoval, že letadlo musí být urychleně opuštěno, a to do 15 minut, což se vzájemně vylučovalo," řekl cestující.

Nesehranost mezi ČSA a pracovníky tuřanského letiště podle Uhera pokračovala i v příletové hale, která se za chvíli zaplnila dalšími stovkami nervózních cestujících.

"Letiště v Tuřanech se pouze řídí pokyny operačního dispečinku ČSA. Kvůli mnoha rozhodnutím a kvůli tomu, že se informace rychle mění, dochází k tomu, že nejsou aktuální," hájil počínání personálu Plaček.

Nedostatek informací
Za největší minus považuje Uher neschopnost zaměstnanců letiště sdělit informace o tom, co se bude dít. "Náš personál měl už jednu vlnu cestujících za sebou. Každá nová vlna je problematičtější. V takových případech počet personálu zvyšujeme, zaměstnanci jsou stále v pohotovosti. Bohužel je jich ale vždycky málo na to, aby informace sdělovali separátně," uvedl ředitel letiště.

Právě nedostatek informací byl hlavním zdrojem nervozity pasažérů, kteří marně čekali na náhradní autobusovou dopravu. Nikdo jim totiž nebyl schopný sdělit nic konkrétního. O to více byli cestující překvapeni, když po východu z letištní budovy uviděli dva autobusy plné lidí.

"Uvnitř nikdo o autobusech nic nevěděl," přiznal Uher. Ostatní cestující museli více než hodinu čekat na další autobusy. Ti, kteří se ani tentokrát do vozů nevtěsnali, museli čekat dál. "Získat dostatečný počet autobusů je problém," vysvětlil Tomáš Plaček.

Mezi cestujícími to začínalo vřít. "Našli se i tací, kteří se nebáli použít fyzické násilí k tomu, aby se dostali dovnitř autobusů," popsal Michal Uher.

Za pár hodin se vyhrocená situace na brněnském letišti uklidnila. To však cestujícím dobrou náladu ze strávené dovolené či služební cesty nevrátilo. "Velice mne mrzí, že vcelku příjemný let s ČSA byl z organizačního hlediska zakončen takovým debaklem," řekl Michal Uher.