Budova brněnského letiště.

Budova brněnského letiště. | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Letiště v Brně se s krizí pere lépe než letiště v Bratislavě

  • 7
Brňané mohou létat z Brna, ale daleko to nemají ani do Bratislavy. Cestujících ubylo na obou letištích, Brno se navíc zaměřilo víc na nákladní dopravu. Redaktorka MF DNES porovnala služby na obou letištích.

Už pět let si Lucia Heinflingová, která pracuje v příletové hale bratislavského letišti ve stánku městského kulturního centra, počítá dotazy cestovatelů. Má na to speciální blok a v něm kolonky: půjčovna aut, doprava, hotely... (Srovnání očima cestujících čtěte zde)

Cestujících je mnohem míň

kam se létá

Z Bratislavy do 23 destinací ve 13 zemích.

Z Brna se pravidelně létá do Moskvy, Londýna a Prahy.

"Nejsilnější byly roky 2007 a 2008, ten byl opravdu dobrý. Přes léto, v sezoně, jsem měla třeba 70 dotazů za den. Loni to bylo jen asi 50. A teď v zimě kolem 25. Pokles přišel, když zrušili lety SkyEurope, ale lidé i méně létají, krize je znát," vypráví Heinflingová, zatímco skládá brožurky o Bratislavě a kulturní program na celý týden.

Letiště M. R. Štefánika v Bratislavě.

Krach SkyEurope loni v září byl pro Štefánikovo letiště bolestný. Slovenský dopravce zajišťoval na svém domovském letišti až 30 procent provozu. Většinu vypadlých destinací se podařilo "zalepit", přesto letiště loni odbavilo o téměř čtvrtinu lidí méně než v roce 2008.

Budou ve ztrátě

"Předpokládá se, že se letiště dostane do ztráty v celkové výšce přesahující tři miliony eur," řekla mluvčí Dana Madunická. "Rok 2009 byl jeden z nejtěžších roků v civilním letectvu na Slovensku. Projevila se omezená atraktivita Bratislavy a Slovenska pro zahraniční návštěvníky. Hodně slovenských občanů taky ukončilo kvůli krizi práci v zahraničí," okomentoval propad poptávky výkonný ředitel letiště Zdeněk Schraml.

Kolik překvapí cestujících?

Letiště Bratislava přepravilo loni 1 710 018 cestujících, to je o 23 procent méně než v roce 2008.

Letiště v Brně přepravilo 440 850 cestujících, to je pokles o 13 procent.

Podle Ondřeje Moravanského ze společnosti Cyrrus bratislavské letiště Brnu konkuruje v nabídce nízkonákladových linek do Evropy. "Ale pokud by byla řeč o linkách do vzdálenějších destinací, tak z Brna vede častěji používaná cesta přes Prahu a přes Vídeň," podotkl.

Brnu se loni dařilo hlavně v nákladní přepravě, čímž letiště zmírnilo dopad ekonomické krize. V roce 2009 odbavilo přes devět a půl tisíce tun zboží. "To je nárůst přibližně o 150 procent," upřesnil ekonom. Ani v osobní dopravě nebyl dopad krize tak markantní jako v Bratislavě. Zákazníků bylo oproti roku 2008 méně o 13 procent.

Budova brněnského letiště.

"Podle dosavadního průběhu očekáváme snížení obratu o šest až deset procent," řekl ředitel tuřanského letiště Tomáš Plaček.

Chybí uzlové spoje

"S krizí během minulého roku se tak brněnské letiště vypořádalo dobře, nemělo by však samozřejmě usínat na vavřínech," připomenul Moravanský, že ačkoli Brno v blízké budoucnosti nemůže dosáhnout pestré nabídky letů do evropských měst, mělo by vytvořit spojení s dalším velkým mezinárodním uzlovým letištěm. "To je pro cestování z regionu nezbytné. Spoj do Prahy znamená nutné minimum, chybí ještě alespoň jedno velké německé letiště," míní.

Ani tento rok však pro letiště moc růžově nevypadá. "Očekáváme spíš další mírný pokles," dodal ředitel brněnského letiště Tomáš Plaček.

srovnání letišť

Z Brna se od konce března rozšíří počet letů do Moskvy ze dvou na tři týdně. Letos se také začne s "opevňováním" letiště. Tedy s opatřeními, na která si Jihomoravský kraj půjčil stovky milionů z Evropské investiční banky. Přibude nové oplocení, detekční a kamerový systém, operační centrum a vrátnice pro kontrolu aut. Hotové mají být do roku 2011.

To bratislavské letiště se na dokončení jedné velké investice těší už letos. "Prioritou na rok 2010 je dostavba a otevření první části nového odletového terminálu. Provoz by se tam měl začít stěhovat v květnu či červnu," informovala mluvčí letiště Dana Madunická. Moderní terminál by měl nabídnout dvojnásobek prodejních míst a komfortnější prostředí.

V druhé půlce roku by měla začít demolice současného terminálu a jeho stavba nanovo. Od konce března budou odtud nově létat letadla do Bari (Itálie), Palmy de Mallorca, Londýna-Lutonu, Trapani (Itálie), Malagy a Varšavy.