Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Letní kina trápí nástup drahé digitalizace, navíc jim ubývají diváci

  13:20aktualizováno  13:20
Sledování filmových trháků na čerstvém vzduchu pod hvězdnou oblohou je zážitek, který multikina nenabídnou. Právě jedinečnou atmosférou a příznivou cenou lákají diváky letní kina. I tak jim ale postupně ubývají návštěvníci a navíc je trápí i nástup digitalizace.

Letní kino v Brně na Dobráku | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Jihomoravská letní kina v této sezoně spoléhají především na české komedie, které jsou společně s filmy pro děti nejnavštěvovanější. V programech se tak často objevují filmy Líbáš jako ďábel, Muži v naději nebo Signál.

"Průměrná návštěvnost u nás je zhruba patnáct lidí, přičemž největší zájem je o české filmy," uvedl provozovatel letního kina v Miroslavi Michal Klejdus. Dodal, že návštěvnost je zhruba stejná jako v minulých letech.

Klesající zájem diváků hlásí hostimské kino. "Na představení chodí kolem třiceti lidí a je to rok od roku horší. Loňský průměr byl dvaačtyřicet," sdělil vedoucí kina Josef Pelikán. "Doufáme, že alespoň o prázdninách bude návštěvnost vyšší," dodal. Převahu v publiku mají podle něj mladí lidé, starší generaci romantika pod hvězdnou oblohou tolik neláká.

Drahá digitalizace se kinům většinou nevyplatí

Poukázal také na problém digitalizace, se kterým se potýká většina letních kin. Klasických pětatřicetimilimetrových kopií filmů totiž ubývá a v roce 2013 mají vymizet úplně. Kvůli tomu nemohou kina nabízet nejnovější trháky.

"V současnosti máme v nabídce mix starých a novějších titulů. Techniku na digitální filmy nemáme, výběr je tedy značně omezený," vysvětlil provozovatel boskovického kina Radek Pernica.

Investovat do moderního zařízení se provozovatelům menších kin nevyplatí. "Potřebná technika stojí přes dva miliony korun, které obec nemá," postěžoval si Josef Pelikán. Jeho slova potvrdila i Marie Vejvodová z tišnovského kina: "Vzhledem k tomu, že letní kino funguje jen dva měsíce v roce, taková investice by se nám nevrátila."

Pokud provozovatelé moderní techniku nenakoupí, nabídka filmů bude postupně zastarávat. To může vést k dalšímu poklesu zájmu diváků a zániku menších kin. Alternativou je promítání z DVD nebo Blu-ray nosičů, což nyní využívá například letní kino v Boskovicích nebo ve Veselí nad Moravou. I tato možnost ale vyžaduje počáteční investici, která je pro mnohé provozovatele nereálná.

Ceny vstupného se pohybují kolem osmdesáti korun za představení. Výjimkou je kino ve Veselí nad Moravou, které v zámeckém parku promítá zdarma. Letos se navíc zaměřilo na náročnější publikum. "Loni jsme nabízeli hlavně komerční a novější tituly, tento rok sázíme na kvalitní a starší filmy. Zájem diváků je kvůli tomu oproti loňskému roku nižší," konstatoval provozovatel Marek Procházka.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Jihomoravský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Vizualizace lázní, které chtějí Číňané postavit v Pasohlávkách.
Další potíže kolem čínských lázní. O místo zřejmě přijde vlivný politik

Kvůli čínským lázním v Pasohlávkách je pod tlakem vysoký jihomoravský politik – Václav Božek z ČSSD, šéf poradců hejtmana a bývalý náměstek. Hlavu koaličního...  celý článek

Šárka Divácká otevírá v Brně prodejnu s cukrovinkami. Svými výrobky dokazuje,...
Uniformu vyměnila za zástěru. Teď otevírá v Brně prodejnu cukrovinek

Šárka Divácká se před několika lety rozhodla vyměnit uniformu za cukrářskou zástěru. Když ji při studiu na Univerzitě obrany oslovili z vyhlášené brněnské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.