Procenty slev teď křičí většina obchodních výkladů. Chytlavá vlna letních výprodejů se přelila dokonce i do obchodů s oblečením "z druhé ruky" a do vietnamských stánků v podchodu pod nádražím.
Dobrá zpráva o výprodeji se ozývá i z nedaleké Vaňkovky. "Hranice jednotlivých slevových období se stírají, takže slevy budou kvůli krizi prakticky pořád," míní ředitel Galerie Vaňkovka Martin Kondrát.
Jak konstatoval šéf Svazu českých a moravských spotřebních družstev Zdeněk Juračka, letošní rok je pro zákazníka ráj. "Už jsem viděl i jarní doprodeje. Vynalézavost marketingu nezná mezí," podotkl.
Oproti minulému roku se podle něj slevová horečka liší v tom, že je téměř nepřetržitá. "Obchodníci dělají v průběhu roku mnohem více promo akcí. Přitom se čekalo, že akčních letáků bude ubývat," dodal.
Před dovolenou lidé nejvíc utrácejí
Řada obchodníků začínala s letními výprodeji už ve druhé polovině června. "Lidé obvykle nejvíc utrácejí předtím, než odjedou na dovolenou. Letní prázdniny jsou pro nás dva nejhorší měsíce v roce. Slevami návštěvnost nezachráníme. To bychom museli vzít zboží do Chorvatska na pláž," poznamenal vedoucí brněnského obchodu Helia Sport Tomáš Kučera.
Manažerka prodejny Camaieu v České ulici tvrdí, že v prodejně odstartoval letní výprodej už 19. června. "Hned poté, co s ním začaly konkurenční obchody jako Reserved nebo Zara. Plánovali jsme ho přitom až na konec června," řekla. Oproti loňsku tak stihli obsloužit mnohem více lidí než obvykle. Poslední vlna slev v Camaieu skončila koncem července. Kolotoč už prý větší obrátky nenabere.
O něco později se vlna letních výprodejů přelila z velkých nákupních center a nadnárodních řetězců do tradičních brněnských prodejen s oblečením nebo obuví v centru města.
"Nechápu, proč hned zlevňují, když v květnu začaly teprve chodit letní sandály," komentovala výprodeje vedoucí prodejny obuvi Stival Lenka Klementová.
Denní slevy prý trvají i týden
Manažerka prodejny OD Centrum Zdeňka Kochtová označuje časné letní výprodeje za pseudovýprodeje. "Byly jsme se s kolegyněmi v půli června podívat v několika obchodech nadnárodních řetězců a ve výprodeji byl třeba jenom jeden stojan s oblečením," popsala svou zkušenost Kochtová.
Aby si obchodníci pojistili to, že sedátka na kolotoči budou stále plná, používají různé triky. Několik z nich MF DNES popsala brněnská prodavačka, která si nepřála uvést své jméno, protože má strach, že by přišla o místo.
Do výkladu obchodníci dají ceduli s nápisem "Slevy poslední den“, ale nechají ji tam týden. A pak ještě letní zboží doprodávají za zlomek ceny až do září. Nebo při nákupu rozdávají zákazníkům takzvané "comeback karty", tedy letáky inzerující, že v srpnu přijde další vlna slev. Ovšem člověk získá "budoucí slevu" jen za předpokladu, že už teď nakoupí zboží v určité hodnotě.