"Nechali jsme si stejně jako před dvěma lety zpracovat rozsáhlý průzkum prodeje vína v Česku. Dělala ho pro nás brněnská agentura Focus, Marketing & Social Research a oslovila při něm 1 200 lidí. Od milovníků vína až po nenáročné konzumenty," říká ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.
Nejvíce vína se tedy stále pije doma. A stejně jako dříve?
To ne. Víno už není jen slavnostní nápoj, jakým bývalo kdysi. Pořád sice platí, že víno se doma nalévá, aby se umocnil nějaký slavnostní dojem, ale pije se také pro větší pohodu, ve dvojici, s přáteli. A dokonce třiadvacet procent jeho konzumentů uvádí, že jim pomáhá uvolnit se po těžkém dni. Jak se říká, je potřeba rozpustit ten den a víno se k tomu výborně hodí.
"Při výběru vína rozhoduje i zátka."
Když už ho lidé nejčastěji nepijí ve vinotékách, kupují ho tam alespoň?
Také ne. Nakupují víno hlavně v marketech. To je ale asi tím, že se v nich nyní odbývá většina nákupů. Ti poučenější, kteří se ve vínu více vyznají, chodí do vinoték a do speciálek. Zajímavé je, že rapidně klesají nákupy vína přímo u vinařů.
Výsledky studiePozitivní vztah k vínu mají tři pětiny obyvatel Česka. Příležitostně jich pije víno 26 %, pětina se může bez vína obejít a negativní postoj má 15 % obyvatel. |
I víno, stejně jako jakékoliv jiné zboží, podléhá módnímu trendu? A co je tedy nyní in?
Z průzkumu je vidět, že se nám to nepatrně převrací k bílému vínu, které se dříve pilo trochu méně než červené. A je větší zájem o růžové. O něm by se dalo říci, že je to dnes taková módní záležitost.
Chodí lidé do obchodu už s představou, jaké víno si vezmou?
Jako že by do něj vešli už s vědomím, že si koupí třeba lahev svatovavřineckého od té a té firmy? To ne. I když i takoví lidé se najdou, ale většina se rozhoduje až v obchodě.
Je to dobře, nebo špatně?
Nehodnotím to, říkám, jak to je. Beru to spíš jako námět, jak důležité je dobře vína prezentovat v místě prodeje. Pozitivní pro vinaře je, že lidé jsou ochotni za víno utratit více než před dvěma roky.
Podobný průzkum jste si nechali dělat před dvěma lety, takže když je v tomto ohledu srovnáme, o kolik víc lidé utratí za lahev vína?
Řádově to stouplo o desetikoruny. Jestliže dříve lidé kupovali lahev vína nejčastěji za cenu pod sto korun, nyní je to sto dvacet až sto padesát korun.
Zjišťovali jste, kolik jsou lidé ochotni vůbec za víno zaplatit?
Ano, a i to se posunulo k vyšším cenám. Jsou ochotni se bavit o ceně kolem 250 korun, ochotnější zaplatit víc jsou pochopitelně znalci.
Říká se, že zboží prodává obal. Platí to i o vínu?
Platí, i tvar lahve a etiketa hraje určitou roli. Dokonce i zátka. Lidé dávají jednoznačně přednost korku, zjistili jsme, že kovový šroubovací uzávěr je spíš odrazuje.
Výsledky studieTypickým místem pro pití vína zůstává domácí prostředí. Na zábavě nebo v klubu ho pije 7 % lidí a v restauraci či v hospodě dokonce jen 6 %. Podobně tomu bylo i vloni. Zdroj: Studie Trh s vínem 2008 vypracovaná společností Focus, Marketing & Social Research |