Vizualizace Mendlova náměstí | foto: Ateliér RAW

Lidé už nebudou muset na Mendlově náměstí honit spoje

  • 8
Brněnské Mendlovo náměstí může dnes kandidovat na titul nejspletitějšího dopravního uzlu ve městě. Za pár let by se to mělo změnit. Chystá se totiž jeho přestavba. V první etapě uleví především cestujícím hromadnou dopravou.

"Lidi musí při přestupu běhat dlouhé vzdálenosti a některá nástupiště mají naprosto nedostačující kapacitu," vysvětlil náměstek primátora Martin Ander. Vizualizaci by se náměstí mělo podobat zřejmě v roce 2011 nebo 2012.

Vizualizace Mendlova náměstí - kaskádová kašna

Z Mendlova náměstí odjíždí trolejbus směrem na Úvoz. Přejíždí tramvajové koleje a cpe se mezi auta na semaforu na Veletržní ulici. Vzápětí přejíždí koleje podruhé.

A o sto metrů dál u školy na Úvozu potřetí. I tento zmatek by měla vyřešit přestavba Mendlova náměstí. Díky ní se uleví řidičům hromadné dopravy i cestujícím. A pro řidiče by neměla znamenat žádné zhoršení.

Před zdí pivovaru se bude jezdit v obou směrech

"Klíčovou věcí je zobousměrnění silnice podél zdi pivovaru a opatství a ulice Veletržní," vysvětluje náměstek primátora Martin Ander. Trolejbusy tak pojedou na Úvoz podél kláštera a nebudou muset najíždět mezi auta na křižovatce s Křížovou ulicí.

A autobusy jedoucí z ulice Křížová projedou na Mendlovo náměstí rovně a vyhnou se tak zdlouhavému objíždění celého prostoru. "Cílem je zjednodušit celý systém," dodává Ander.

Vizualizace Mendlova náměstí - pohled k ulici Pekařská a Úvoz

Rozšíří se také stávající parčík přímo uprostřed smyčky na náměstí. Díky němu přibude místo na věčně přetížené zastávce trolejbusů ve směru na Kamenný vrch.

Řidiči budou parkovat na druhé straně ulice

Pro řidiče by se toho naopak příliš změnit nemělo. Jen na ulici Veletržní budou jezdit jen jedním pruhem místo současných dvou.

"To by neměl být problém, není tam tak silný provoz, aby byly potřeba pruhy dva. Zůstanou zachována i stávající parkovací místa, jen se přesunou na druhou stranu silnice. Ve směru od výstaviště na pravou stranu," nastínil Ander.

Celý projekt je ve fázi studie, nyní na něm začnou pracovat úředníci. Podle Andera by na začátku příštího roku mohla začít příprava stavby, s dokončením počítá někdy v roce 2011 nebo 2012.

Město si myslí, že jej úpravy náměstí přijdou na necelých sto milionů korun. Nejvíc peněz si vyžádají přeložky a opravy kolejí a trolejového vedení a úpravy veřejných prostranství.

Architekti předběžně počítají, že v parčíku uprostřed smyčky by mohla stát šroubovice DNA odkazující na genetika Johanna Gregora Mendela, podle kterého je náměstí pojmenováno. Doplnit by ji mohla i kaskádová kašna. Konečná podoba těchto doplňků je ovšem otevřená.

Přibýt by měly i přístřešky pro čekající cestující či nové lavičky.

Druhá fáze: zbourat nebo dostavět dům uprostřed?

Projekt úprav náměstí má i druhou fázi. Tramvajová smyčka by pak nebyla na východní části náměstí, ale kolem základní školy na Úvozu.

Vizualizace Mendlova náměstí - pohled k výstavišti

"Mendlák" by se pak změnil v plnohodnotný park. Zda by na něm zůstala stávající omšelá budova, je otevřené. Při studii zpracované před několika lety se mezi návrhy objevily plány na její odstranění i dostavbu.

"To je ale věc, která by potřebovala širší diskuzi i s veřejností. Není to teď aktuální," upozornil Ander.

Naopak takřka zapomenut už je projekt takzvané U-rampy, kterou prosazoval předchozí majetkový náměstek primátora Radomír Jonáš. Na náměstí měla vzniknout rozsáhlá budova ve tvaru rampy pro skateboardisty, která by však zastínila areál opatství.

V roce 2005 se proti návrhu na přestavbu náměstí zvedla vlna odporu, město nakonec od plánu upustilo.

Zatím nejasný je i osud další stavby, která by změnila tvář Mendlova náměstí. V areálu bývalého Krasu na okraji náměstí měl totiž vzniknout administrativní a bytový komplex. Původní plány developera na výškové budovy město odmítlo.