Lidovci v Brně odstartovali půl roku před senátním hlasováním předvolební

Lidovci v Brně odstartovali půl roku před senátním hlasováním předvolební kampaň a na billboardech před Krajským úřadem propagují Daniela Rychnovského. | foto: Filip Fojtík, MF DNES

Lidovci v Brně spustili kampaň půl roku před volbami

  • 8
V jihomoravské metropoli se pomalu rozjíždí předvolební kampaň. Jako první se do ní pustili lidovci a jejich kandidát na senátora Daniel Rychnovský. Například Břeclav však všechny kandidáty do podzimních senátních voleb ještě ani nezná.

Od tohoto týdne mohou lidé v Brně narazit na žluté billboardy lidoveckého kandidáta Daniela Rychnovského, které doplňují celostátní kampaň jeho strany. KDU-ČSL si v kampani pohrává s nadsázkou. Na plakátech voličům tvrdí, že "nejsou žádní saláti, ořezávátka ani bačkory".

Sám Rychnovský jim vzkazuje, že se "nebojí říznout", čímž připomíná svoji původní profesi. "Jako chirurg jsem vychovaný k tomu, abych nelhal, i když v politice mi to způsobuje nemálo problémů. Na operačním sále se totiž lhát nedá," míní Rychnovský.

Lidovci v Brně odstartovali půl roku před senátním hlasováním předvolební

Pro brzký začátek kampaně se rozhodl kromě jiného i kvůli velké konkurenci výrazných osobností, které se o křeslo brněnského senátora letos utkají.

"Není to špatně načasované. V senátních volbách si totiž voliči vybírají konkrétního člověka podle sympatií a důvěry mnohdy napříč politickými stranami. Je tedy důležité, aby byl vidět. Úspěch této brzké lidovecké kampaně bude ale v celostátním i regionálním měřítku závislý na tom, jak ji zvládnou dotáhnout do konce," hodnotí politoložka Anna Matušková.

Konkurenti plakátům neholdují

Odlišnou strategii zatím volí Rychnovského konkurenti, kteří chtějí být zatím vidět spíše jen na konkrétních akcích než na reklamních plochách.

"Půl roku před volbami? To bych se bála, že se okoukám. Voliči jsou na to velice citliví. Kampaň nechci podcenit, ale budu se řídit tím, že méně je někdy více," míní šéfka krajských odborářů Stanislava Slavíková, která kandiduje za ČSSD.

Stejně to vidí i Jan Hajda, který v barvách ČSSD obhajuje senátorské křeslo v Břeclavi. "Důraznější kampaň chystám až tři měsíce před volbami. Teď pokračuji v pravidelných setkáních s voliči, kterým jsem se věnoval celé volební období," tvrdí politik.

Richard Svoboda

A na své zásluhy a osobní kontakt s lidmi spoléhá i kandidát občanských demokratů Richard Svoboda, který obhajuje křeslo v Brně. "Zviditelňovat se billboardy není ani smysluplné," je přesvědčený bývalý brněnský primátor.

Další uchazeči o senátorské křeslo podobu své kampaně teprve připravují a nechtějí ji příliš komentovat.

Například bývalá ústavní soudkyně Eliška Wagnerová ještě čeká na posvěcení své kandidatury celostátními orgány.

Do kampaně jen čtyři miliony korun za stranu?

Podzimní volby současně zaměstnávají i politiky, kteří kandidují do krajského zastupitelstva. Po tomto víkendu už mají své lídry všechny větší strany a ti se pomalu začínají ozývat stále častěji.

Rýsuje se však i dohoda, která by podobu a velkolepost kampaně měla omezit. Kandidát na hejtmana za ODS Jiří Crha totiž navrhl, aby se strany na jižní Moravě dobrovolně zavázaly utratit za kampaň nanejvýš čtyři miliony korun.