Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před pár lety byly výjimkou. Dnes lokální potraviny zažívají v Brně boom

  19:02aktualizováno  19:02
S univerzálními polotovary už restauratéři v Brně příliš neobstojí. Lidé dbají stále víc na původ potravin a chtějí žít zdravěji. Sami si domů nakupují maso, mléčné výrobky i zeleninu od lokálních farmářů.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Obchody s místními produkty, které byly ještě před pár lety výjimkou, v poslední době zaplnily střed Brna a obchodní centra. A začínají se rozšiřovat i na sídliště.

Radost z toho mají zemědělci.

„Poptávka po lokálních potravinách a vznik prodejen, které je nabízejí, pomáhají opět pozvednout chov zvířat a pěstování potravin,“ míní předseda Agrární komory Jihomoravského kraje Jaromír Musil.

Česnek, cibuli i brambory do Brna dodává Jaroslav Crhák z Bořitova na Blanensku. Produkci zvýšil už o dvacet procent. „Předtím jsme prodávali zboží jen u nás ve dvoře. Teď jezdí zákazníci, kteří viděli naše potraviny třeba v prodejně Sklizeno, a staví se přímo za námi,“ raduje se z poptávky Crhák.

K dodavatelům farmářských prodejen patří i Tomáš Zelenka, který má krůtí farmu v Židlochovicích na Brněnsku. Říká, že na jižní Moravě chovatelů krůt příliš není.

„Jsem asi jediný. Před deseti lety bylo krůt celorepublikově deset milionů, teď něco přes milion. Zemědělci si spočítali, že příliš nevydělají,“ popsal současnou situaci Zelenka.

Také on říká, že rozšiřování obchodů s lokálními potravinami pomohlo. „Máme šest set zákazníků po celé republice,“ poznamenal.

Rozvoz potravin ze vzdálenějších míst se nevyplatí

Až z Ostrožské Nové Vsi na Hodonínsku dováží maso do Brna řezník Bohumil Kusák. Zvyšující se zájem o místní produkty přikládá pořadům o jídle v televizi.

„Lidé vidí, z čeho se co vyrábí, a dávají si pozor, co nakupují. I přesto ale v menších městech a vesnicích stále existují hospody a restaurace, kde vaří z levného mraženého masa. V Brně je situace lepší,“ poznamenal Kusák.

Dokládají to nové prodejny, které stále v Brně vznikají. Firma Sklizeno například  už otevřela pobočku na sídlišti Kamechy v Bystrci a chystá další. Místo je zatím tajné.

„Pro brněnské prodejny vybíráme dodavatele především z jihu Moravy. Rozvoz potravin ze vzdálenějších míst se farmářům nevyplatí,“ tvrdí Zdenka Morysová, která má ve Sklizeno na starosti marketing a rozvoj.

V Brně už mají šest prodejen.

Na rozšíření se chystá i konkurence. Místo na trhu si vydobyla firma My Food Market.

Ke třem prodejnám ve městě před několika dny přidala novou v modřické Olympii a další je před podpisem smlouvy. Ani ona však nechce místo prozradit.

„Nově provozujeme zrárnu masa. Zatím od nás odebírá jedna restaurace, ale chystáme rozšíření. Zkoušíme také pojízdnou výdejnu. Zákazník si objedná potraviny a může si je vyzvednout na určitém místě v daný čas. Budeme zajíždět i na sídliště,“ přiblížila novinky PR manažerka My Food Market Andrea Vojtěchovská.

Lokální potraviny nabízí i firma Dobrej Špajz. Zájem Brňanů dokazuje nová prodejna v Pekařské ulici. Doposud mohli zákazníci navštívit jen krámek v Žabovřeskách.

Zájem o kvalitní potraviny není jen otázkou obchodů, také restaurace se musí poprat s vyššími nároky zákazníků.

Špatné jídlo poznáte. Stačí přivonět, říká Ihnačák

Jídla ze sezonních a lokálních potravin se tak stala v brněnských podnicích standardem. Průkopníkem v tomto směru je přes pět let restaurace La Bouchée v Údolní ulici. Provozní manažer podniku Martin Zvěřina upozornil, že hezký jídelníček však nemusí znamenat jídlo z kvalitních surovin.

„Některé restaurace se naoko snaží být trendové. Dělají menu ze sezonních potravin. Nakonec ale nakoupí ty nejlevnější suroviny – jako maso, u kterého je nezajímá ani původ. Zákazník by si měl ověřit, z čeho v dané restauraci vaří. Má právo dostat od obsluhy odpověď,“ vzkázal Zvěřina.

Podobně hovoří také šéfkuchař Marcel Ihnačák, který vařil v restauracích v Londýně či Bratislavě a nyní provozuje hotel v Mikulově.

„Restaurace stále nakupují od komerčních dodavatelů, kteří prodávají suroviny s pochybným původem. Zákazník ale špatné jídlo může poznat. Stačí k němu přivonět. Je to jako s vínem, podle vůně poznáte, že něco není v pořádku,“ upozorňuje Ihnačák.



Oblékněte dítě hezky a levně
Oblékněte dítě hezky a levně

Nakupujte v dětském bazárku eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.