Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na Chironovu počest vzniklo rčení. Slavný závodník dobýval tituly i sukně

  7:18aktualizováno  7:18
Už je to 85 let, co se v Brně a okolí běžně užívá rčení „jezdí jako Širón“. Závodní legenda se začala rodit 27. září 1931 na Masarykově okruhu při automobilové Grand Prix Československa.

Louis Chiron v Brně zvítězil v letech 1931 – 1933, dvakrát na Bugatti, jednou s Alfa Romeo. Monacký fešák byl proslulý i svým milostnými eskapádami, ostatně v roce 1928 musel opustit svůj tým údajně kvůli pletkám s manželkou jeho šéfa. Soudě podle fotografie byl úspěšný i v Brně. | foto: Archiv Automotoklubu Masarykův okruh

„Byl to největší závodník s vozy Bugatti,“ prohlásil o nositeli tohoto úsloví Milan Olšanský pro časopis Trucker. „Stvořil modrý kult (barva vozů Bugatti – pozn. red.), stal se miláčkem nejen Francie, ale též Brna,“ dodal s tím, že kromě již zmíněného úsloví se mu mezi jeho fanoušky přezdívalo Starý lišák, ale také Kavalír volantu.

A skutečně, monacký závodník Louis Chiron na všech závodech svým riskantním stylem jízdy nejen okouzloval diváky, ale ve světové konkurenci běžně vítězil. Třikrát za sebou stanul na nejvyšším stupni také v Brně. V letech 1931 a 1932 ve vozech Bugatti a roku 1933 triumfoval s Alfou Romeo.

Velká cena se tehdy v Brně ovšem jezdila až v září a tehdejší Masarykův okruh o délce 29,142 kilometru a se 128 zatáčkami vedl po třech běžně užívaných silnicích na trase Bosonohy – Nový Lískovec – Pisárky – Kohoutovice – Žebětín – Ostrovačice – Veselka a zpět.

Chiron, který se narodil v roce 1899, byl automobilovým závodníkem přesně odpovídajícím představě charizmatického hazardéra, před kterým si není žádná sukně jistá. Říká se, že roku 1928 se musel dokonce rozloučit s podporou švýcarského podnikatele Alfreda Hoffmana právě kvůli pletkám s jeho manželkou.

V Česku vyšel i na známce

To jej však nasměrovalo k týmu Bugatti, kde ho jeho obrovský talent katapultoval na špici mezi tehdejšími piloty nejen v Brně, ale také při Velké ceně Německa na Nürburgringu, ale i Grand Prix Monaka, Itálie, Španělska, Evropy, Lyonu...

Mezi lety 1928 až 1954 vyhrál Chiron celkem sedmnáct Velkých cen. A z toho právě ony tři významné v tehdejším Československu.

Jeho kariéra pokračovala i po válce a byla velice dlouhá. Vždyť ještě v 56 letech dojel na Grand Prix Monaka jako šestý. Do konce života byl také významným činovníkem automobilového sportu i motorismu.

A protože celý život závodil za Monte Carlo, kde měl svou vilu, po jeho smrti mu v Monaku postavili pomník.

I Česká pošta si vzpomněla a před čtyřmi lety na jeho počest vydala známku s jeho portrétem. Slavný Chiron zde sedí ve své závodničce a pod ním je prostý text: Louis Chiron 1899–1979, vítěz Masarykova okruhu.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.