Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Den se aklimatizovala v bedně. Pak Madonu z Veveří ukázali novinářům

  18:01aktualizováno  18:01
Odborníci v úterý v Diecézním muzeu v Brně vyjmuli obraz Madony z Veveří z přepravního obalu. Ve středu ho pověsí do bezpečnostní vitríny. Den byl v uzavřené dvojité přepravní bedně, aby se aklimatizoval na nové podmínky. Obraz je podle odborníků v pořádku.

Vzácný obraz je zpátky v Brně od pondělí, k vidění bude od 16. března. Vitrína, do které se obraz ve středu přesune, bude klimatizovaná s vlhkostí vzduchu 55 procent. „V naší expozici je také stálá teplota, která je kolem 18 stupňů, tak jak je potřeba,“ sdělil ředitel Diecézního muzea Martin Motyčka.

Přesun díla do Brna provázely spory. Obraz byl desítky let součástí expozice Národní galerie v Praze, avšak v rámci církevních restitucí ho získala na základě soudního rozhodnutí farnost Veverská Bítýška na Brněnsku.

Fotogalerie

Národní galerie si chtěla obraz bezplatně zapůjčit, což farnost odmítla. Galerie dokonce podala dovolání k Nejvyššímu soudu, který zatím nerozhodl (více čtěte zde).

Návštěvníci uvidí gotický deskový obraz od 16. března po dokončení úpravy stálé expozice Vita Christi. Muzeum bude mít mimořádně otevřeno každý den až do 25. března.

Otevírací doba je od 10:00 do 17:00. Na Velký pátek 25. března bude otevřeno pouze do 14:30. Po Velikonocích budou moct zájemci navštívit stálou expozici od 29. března, přičemž až do konce měsíce dubna bude opět otevřeno každý den včetně víkendů.

Obraz byl až do roku 1938 v kostelíku u Veveří

Pro sběratele turistických známek je připravená speciální edice turistické známky s vyobrazením Madony z Veveří, která je k dostání pouze na pokladně Diecézního muzea.

Malba je datována před rokem 1350 a připisována malíři z okruhu Mistra vyšebrodského oltáře. Do roku 1938 byla v kostelíku u hradu Veveří, který plnil ve středověku funkci farního chrámu pro osadu u zeměpanského hradu a širší okolí. Později se obraz ocitl v držení státu a v roce 1958 jej získala Národní galerie v Praze.

Městský soud v Praze konstatoval, že stát deklaroval jednoznačně svůj vlastnický nárok na obraz až přípisem v roce 1958. Proto na dílo dopadá zákon o církevních restitucích. Podle výkladu galerie se ovšem obraz ocitl ve vlastnictví státu dříve.

Díky Madoně uvidí lidé i jiné krásné obrazy

Kunsthistorik Aleš Flídr přednáší na Masarykově univerzitě o románském a gotickém umění. Tedy i o Madoně z Veveří. „Obraz musel namalovat někdo, kdo pocházel z Itálie a byl ovlivněný francouzským prostředím, nebo naopak. Typově je to totiž stará byzantská ikona, kterou malovali v Itálii po celý středověk,“ říká Flídr.

Jste rád, že se obraz z Národní galerie přestěhoval do Brna?
Je to boj, který se řeší i mezi kunsthistoriky. Na jedné straně je přístup, že to nejdůležitější má zůstat v Národní galerii, aby její návštěvník viděl průřez tím nejkvalitnějším u nás. Na druhou stranu jsou kvůli tomu jiné sbírky opomíjeny. Myslím, že v Praze je památek dost. V Diecézním muzeu jsou další krásné obrazy a díky Madoně z Veveří je teď uvidí mnohem víc lidí.

Říkáte, že je obraz ovlivněn Francií. Proč?
Je to dáno korunkou a čelenkou. Takhle se to totiž ve Francii nosilo.

Karel IV. byl vychován ve Francii a zároveň se historici domnívají, že to on Madonu na Moravu přivezl. Souvisí to spolu nějak?
Karel vyrůstal na francouzském dvoře a vzal si za manželku Blanku z Valois. Je doloženo, že Karlova teta Marie jednu takovou čelenku nakoupila pro Blanku u pařížského zlatníka a že Blanka pak měla na svatbě zlatou čelenku i korunu, což se mohlo promítnout do děl mistrů u dvora. Existuje i teologická teorie, podle níž je Panna Marie vyobrazena coby královna nebes a zároveň jako Kristova nevěsta. Marie zosobňuje církev a církev se zasnubuje s Ježíšem.

Je na obraze ještě nějaká symbolika?
Stehlíček pod Ježíškovou rukou. V řečtině je jméno stehlíka velmi blízké pojmu akant, což je bodlák. Listy akantu jsou na pozadí obrazu a navíc akant symbolizuje Kristovu trnitou korunu. A právě stehlík Kristovi po ukřižování trny z hlavy vytahoval. Podle jedné z legend má stehlík červenou hlavičku, protože mu tam už navěky zůstala Kristova krev.

Madona z Veveří je po 78 letech v Brně, převoz hlídala policejní kolona:

Autoři: , ,


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.