Vlak Student Agency

Vlak Student Agency | foto: Student Agency

Majitel Student Agency Jančura usiluje o regionální vlaky

  • 30
Žlutý nebo fialový vlak, hlavně už ne zelený, starý a neekonomický. Majitel Student Agency Radim Jančura už dlouho kritizuje monopol Českých drah na železnici a podniká další kroky k tomu, aby ho co nejdříve prolomil. I na jižní Moravě.

Informaci jako první přinesl server Denik.cz. Poté, co dráhy vyčíslily letošní ztrátu z provozu vlakových spojů v Jihomoravském kraji na 940 milionů korun, podnikatel tvrdí, že by mohl být významně levnější než monopolní dopravce.

"Nové vlaky s nižšími dotacemi od kraje a mnohem více spojů ve špičkách," shrnuje v hlavních bodech svou nabídku pro kraj Jančura.

Jízdní řád by mohl podle něj být tak hustý, že by z brněnského nádraží vlakové spoje odjížděly každých patnáct minut. "To už je skoro jako metro. Můžete jít na vlak naslepo s vědomím, že za chvíli vám něco jede," zdůvodnil Jančura svou volbu názvu vlakového projektu, který zní Brněnské metro.

Radim Jančura, Student Agency

Pro uskutečnění svých velkých plánů už podnikatel našel silného spojence. Společnost RegioJet, se kterou chce na koleje vyjet, zakládá společně s největším soukromým dopravcem ve Francii, firmou Keolis. S tímto partnerem se chce na jaře hlásit do výběrového řízení na provoz drážní dopravy, které vypisuje Liberecký kraj.

V tom, zda Jančurovy žluté vlaky případně jiný soukromý dopravce na regionální tratě vyjedou, má rozhodující slovo právě krajský úřad. Vypsat výběrové řízení však podle radního Jaroslava Pospíšila není tak jednoduché, přestože Jančurova nabídka může na první pohled vypadat atraktivně.

Proč by bylo vpuštění konkurence na trh tak složité, však Pospíšil nechtěl blíže komentovat. "O možnosti vypsat výběrové řízení na provoz drážní dopravy krajská rada ještě nediskutovala,“ řekl pouze. Podnikatel je přesto přesvědčen, že se kraj zachová "rozumně" a výběrové řízení vypíše.

"Čím později tendr vypíšou, tím déle budou platit za špatnou službu, která už teď není ani levná," útočí na České dráhy. Na koleje by moderní žluté vlaky nového dopravce byly podle něj schopny vyjet za čtyři roky. Podobaly by se Pendolinu a investice do jejich výroby se podle podnikatele může pohybovat od pěti do deseti miliard korun.

České dráhy se podle své regionální mluvčí Kateřiny Šubové na vypisování tendrů v železniční dopravě těší. "Konečně se ukáže, že naše náklady na provoz jsou reálné. A jsme přesvědčeni, že nabídky konkurenčních dopravců se od našich cen moc lišit nebudou," myslí si Šubová.

"Dokážeme být lepší a levnější"

Radim Jančura se netají se svými záměry prolomit monopol Českých drah na dálkových vlakových tratích. Nyní chce zkusit štěstí i na regionálních trasách.

Proč pro vás začala být zajímavá i regionální vlaková doprava?
Kraje doposud nebyly motivovány vypisovat výběrové řízení na provoz vlakových spojů v regionech, protože věděly, že sice platí špatnou službu, ale levnou. Letos za ni musí Jihomoravský kraj zaplatit Českým drahám miliardu. Dvakrát tolik co loni. Spočítali jsme si, že jsme schopni nabídnout lepší služby s novými vlaky za nižší cenu.

Jak toho chcete dosáhnout?
Nové moderní soupravy podobné Pendolinu jsou hliníkové, a tedy lehčí a díky tomu spotřebují až o polovinu méně elektřiny než starý, stejně velký vlak. Díky odlehčení vlakových souprav se až o třetinu sníží platby Správě železniční dopravní cesty. K úsporám v provozu se pak ještě přidá úspora v režiích.

Myslíte, že kraj výběrové řízení vypíše?
Ano. Jsem přesvědčen, že to do konce roku udělá.