Při šití šatů používá autorka jen přírodní materiály.

Při šití šatů používá autorka jen přírodní materiály. | foto: Kateřina Rusňáková

Scénografka šije malým princeznám šaty jako ze staré truhly na půdě

  • 0
Chtěla jen udělat radost kamarádce. Teď má vlastní značku Pentle a její šaty pro princezny by mohly dětem závidět i profesionálové z filmových pohádek. „Vyšla jsem ze světa divadelních kostýmů,“ svěřila se pro týdeník 5plus2.

Na první pohled vypadají jako z pohádky. Šaty pro princezny z dílny brněnské scénografky Martiny Zwyrtek jsou k nerozeznání od profesionálních kostýmů z divadla či filmových pohádek.

Až na to, že autorské šatičky z Brna může mít doma v šatníku kdokoliv. Mladá umělkyně se totiž rozhodla dopřát snový kostým každému, kdo si chce na princeznu chvilku zahrát. A výpravné šaty z přírodních materiálů začala na mateřské dovolené sama šít.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

„První šaty jsem vlastně ušila pro kamarádku, objednala si je pro svou dceru na Vánoce, pak chtěla druhé, pak jsem nějaké ušila svým dcerám, pak dalším kamarádkám. A zjistila jsem, že mě to baví, že je to úplně jiná technologie než navrhovat divadelní kostýmy. A když člověk dělá něco nového, vtáhne ho to,“ popisuje pětatřicetiletá absolventka scénografie na brněnské JAMU.

„Zkusila jsem si hrát s tématem malých šatů. Prvotinky byly ale takové neumělé, kupovala jsem třeba ještě syntetické látky a inspirovala se klasickými dětskými kostýmy s výraznými látkami,“ líčí.

Dnes už navrhuje princeznovské šaty inspirované spíš historií a hlavním materiálem je pro ni bavlna, len a hedvábí. Tomu, že si vymyslí vlastní značku Pentle a bude šít modely nejčastěji pro čtyř- až šestileté slečny, přitom na začátku nic nenasvědčovalo.

Při šití používá autorka jen přírodní materiály.

Brněnská scéngrafka Martina Zwyrtek.

Spolupracovala s brněnským Národním divadlem i scénami v Praze, její kostýmy se objevily v inscenacích pražského Divadla Komedie, brněnského Divadla Feste, spolupracovala s režisérem Viliamem Dočolomanským, Dušanem Pařízkem, Tomášem Svobodou a dalšími. A pracovní nasazení příliš nezměnilo ani narození dnes desetileté Olivie.

„Práce pro mě tehdy byla na prvním místě, neměla jsem moc mateřské pudy. Hned, jak jsem dokončila školu, zjistila jsem, že jsem těhotná. Návrhy kostýmů jsem ale dělala už při studiu, měla jsem našlápnuto a nechtělo se mi to moc pouštět,“ popisuje Martina Zwyrtek začátky slibné kariéry.

„Olivku jsem brávala s sebou, nebo jsme se střídali s mužem, byla jsem do toho ponořená, často jsem bývala taková protivná pracující matka,“ líčí sebekriticky.

Dílnu si zřídila v ložnici

Těsně před narozením druhé dcery, dnes pětileté Agátky, se vše změnilo. Padlo totiž rozhodnutí zkusit šít i pro jiné. A i když do té doby kostýmy pouze navrhovala, doma v ložnici si zřídila provizorní dílničku a do ruky sama vzala i nůžky, jehlu a nit. O vlastní webové stránky se postaral manžel, coby fotograf pak zvěčnil i hotové princeznovské modely.

Sám úspěchu příliš nevěřil, unikátní modely s mašlemi, puntíky, kytičkami a volánky si ale našly zájemce, nic podobného totiž do té doby na trhu nebylo.

„Vyšla jsem ze stylu divadelních kostýmů, ale vytvořila si takový princeznovský chill-out, hravé a odlehčené modely s nádechem historie, lehké a nadýchané šaty, které ale vydrží všechny dětské hry,“ popisuje jednotící styl vzdušných modelů nazvaných Šípková Růženka, La komtesa, Kapka rosy, Popelka, Hvězdička či La tuti fruti.

Martina Zwyrtek

  • Narodila se 22. 12. 1979. Vystudovala SPŠ textilní v Brně a scénografii na brněnské JAMU.
  • Spolupracovala s Národním divadlem v Brně, pražským Divadlem Komedie, brněnským Divadlem Feste a dalšími.
  • Žije v Brně, s manželem Tomášem má dceru Olivii (10), Agátu (5) a Mariannu (4). Originální pohádkové modely z přírodních materiálů – nejčastěji pro dívky od 3 do 8 let – nabízí na svém webu.
  • Šaty šije i pro víly, družičky či nevěsty.

„Celou dobu mě provázela taková idea rozmazané trnkovské princezny s kominíčkem, jsou to vlastně šaty jako ze staré truhly na půdě, nemají tak jasné kontury ani zářivé barvy jako Disney modely, je v tom ale romantika,“ dodává.

Odbytiště mají Zwyrtekovi přímo doma, dcery už má totiž „královnina švadlenka“, jak si autorka říká, už tři – k Olivce a Agátce přibyla dnes už čtyřletá Mája. Všechny dohlížejí na to, jak se modely vytvářejí. „Šiju v každé vhodné i nevhodné chvíli. A holky samozřejmě chtějí všechno, co udělám. Spíš jim ale dám nůžky, ať samy vystřihují, i Mája už vezme jehlu a zkouší šít, ta práce je baví víc než hotová věc,“ popisuje Zwyrtek.

V internetových diskusích její modely sklízejí pochvaly, zákaznice někdy odradí jen cena, ta totiž neklesá pod dva tisíce korun za model, některé šaty stojí i téměř dvojnásobek.

„Není to plastový šmuk z obchodu, který když se druhý den rozpadne, nikoho ani nenapadne to řešit. ̈Jsou to krejčovsky ušité šatičky, na každých je minimálně deset hodin práce, někdy použiji pět metrů hedvábí, jindy čtyři metry tylu. Pohybují se v kategorii dražší hračky,“ připouští brněnská autorka, jejíž dílnu občas na přání zákaznic opouštějí i šaty pro baletky, družičky nebo nevěsty.

Teď, když i nejmladší dcera začala chodit do školky, chce zkusit vlastní podnikání. A snem je malá firma s vlastní mistrovou a dvěma švadlenami. „Nemůžu už jen navrhovat, teprve při šití totiž na spoustu věcí přicházím a pořád něco měním, ušila bych ale prototyp a mistrová pak dohlédla na to, aby vznikly různé velikosti,“ sní Martina Zwyrtek.