Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


LEGENDY GP: Wayne Gardner si dojel pro dva tituly v rytmu valčíku

  11:16aktualizováno  11:16
Na Brno vzpomíná australský jezdec Wayne Gardner v dobrém. Zbrusu nový okruh mu v 80. letech přinesl dvě vítězství za sebou. Masarykův okruh označil slovem "flowing", bez šikan, vraceček, zkrátka trať, která se jede v rytmu valčíku.

Wayne Gardner je glosátorem aktuálního dění v motocyklovém světě, občas dost ostrým. | foto: Profimedia.cz

Nová trať, nový rekord. Tak začíná stručná glosa Australana Wayna Gardnera o Masarykově okruhu, který poznal ve svojí životní sezoně. V roce 1987 bylo Brno pro jezdce velkou neznámou. Úplně nový okruh za železnou oponou. V podstatě jediný, v jugoslávské Rijece přece jen panovaly uvolněnější poměry.

Gardner si šel v premiérové sezoně Masarykova okruhu za titulem a v Brně o tom nenechal přes sto tisíc fanoušků na pochybách. Po kvalifikaci stál na prvním místě na startovním roštu a s prvním zápisem o rekordu v tabulkách novodobého Masarykova okruhu.

Po závodě v nich zůstal zapsán. Ohrožoval jej jen Eddie Lawson, ale i ten ztratil na rychlého Australana 1,87 vteřiny.

O rok později proběhl finiš jako přes kopírák. Závod byl sice o jedno kolo kratší, ale Gardner opět zvítězil nad Lawsonem, jen svůj náskok meziročně zvýšil o 23 tisícin vteřiny.

Další rok Gardner v Brně nestartoval, další dvě sezony sice na startu stál, ale třetí vítězství už si připsat nedokázal. Přesto na Brno vzpomíná v dobrém. Těžko překládat slovo "flowing", kterým Masarykův okruh označil. Snad nejlépe jej vystihne staré rčení, že zatáčky v Brně kreslili podle pětikoruny. Zkrátka žádné šikany a utažené vracečky, Brno se jezdí v rytmu valčíku.

Řídítka motorky vyměnil za volant

Ve třiatřiceti letech Gardner z motorky sesedl a usedl za volant. Dalších deset let závodil v populárních zámořských automobilových soutěžích, z větší části na vozech australského výrobce Holden a pod hlavičkou vlastního týmu.

Na motorce se objevoval na exhibicích Hondy, výrobce, jehož motocykl v barvách tabákového koncernu Rothmans v aktivní kariéře sedlal. Dvacet let po konci kariéry v mistrovském motocyklovém šampionátu Wayne Gardner platí za glosátora aktuálního dění v motocyklovém světě. Občas pěkně ostrého.

Před dvěma roky třeba žádal okamžité zrušení slavného závodu na Isle of Man, když obvinil pořadatele, že závod pořádají jen kvůli penězům a vypisováním prémií pro jezdce ženou nezkušené závodníky do smrtící pasti.

Článek převzat z týdeníku České motocyklové noviny.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Karel Hanika se chystá na kvalifikaci Velké ceny České republiky.
Hanika se v Brně dral vpřed, a přitom se krotil: Raději zvolni

V improvizovaném boxu ho vítala maminka, která ho nadšeně líbala. „Byl jsem rád, že jsem vůbec dojel,“ líčil pak Karel Hanika. V závodě Moto2, který byl po...  celý článek

Český závodník Karel Abraham před Velkou cenou České republiky silničních...
Abraham bavil Brno, vzdoroval i Rossimu. Měl jsem i na desítku, věděl

Chvíli ho dělilo pár desetin od průběžného pódia a on věděl: „Nebudeme si nic nakecávat. Věděl jsem, že se propadnu,“ líčil Karel Abraham. Nakonec při domácím...  celý článek

Valentino Rossi na okruhu v Mugellu.
Motocyklový král i šašek Valentino Rossi se rve o titul. Marně?

Může se motocyklový génius Valentino Rossi stát podesáté mistrem světa? Nebo už vládnou jiní?  celý článek

Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší
Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší

Chcete svému drobečkovi zpestřit jídelníček? Soutěžte o balíček plný dobrot.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.