Jsem vlastně kutil, říká Velčovský. V Brně vystavuje z obnošeného oblečení

  • 1
Český designér Maxim Velčovský si pro svoji první sólovou výstavu vybral Brno. Zájemci si ji mohou prohlédnout od pátku v Uměleckoprůmyslovém muzeu. Velčovského díla lze vidět například i v Londýně nebo Mnichově.

Maxim Velčovský získal mimo jiné titul Designér roku a jeho výtvory se staly ikonickými. Ačkoliv nemá s Brnem nic společného, rozhodl se otevřít svou výstavu právě zde.

„Brno je skvělé město, má příjemnou atmosféru, oproti Praze výjimečnou energii. V poslední době se tu navíc rozvíjí kavárny, hospody, kulturní a klubové scény,“ popisuje Velčovský, co se mu na jihu Moravy líbí.

Výstav má za sebou sto padesát, vždy byl ovšem jen spoluautorem. „Představu o ní jsem měl už před deseti lety, tehdy se měla jmenovat Vše za 29. Nikdy se mi ale nepodařilo nasbírat dostatek věcí,“ říká designér. Svoji ideu výstavy uplatnil až teď, když ho oslovil ředitel Uměleckoprůmyslového muzea v Brně.

Co vlastně znamená název Vše za 39? „Název odkazuje na můj věk, letos v září mi bude čtyřicet. Navíc je parafrází obchodů, kde koupíte za 39 korun všechno možné, ovšem nevalné kvality,“ vysvětluje.

Atmosféru levných lidových výprodejů posiluje i velkoplošná mozaika, kterou dal Velčovský dohromady z oblečení z brněnských secondhandů a od Brňanů, kteří mu nosili své vlastní. S takovou mozaikou už zkušenosti má, podobnou dělal v roce 2008 pro výstavu v Amsterdamu.

„Chtěli, abych dovezl kus České republiky. Napadlo mě pracovat s věcmi ze sekáče, protože jsme secondhandovou kulturu velmi prožívali,“ říká Velčovský. Podle něj si v nich může člověk, na rozdíl od obchodních řetězců, vybudovat styl a identitu. Může si tam totiž koupit originální kousky, které nikdo jiný nemá.

Designér vystavuje i své kresby z dětství

Velčovského fascinují kutilové. „Designér je podle mě sofistikovanější kutil. Snažím se staré tvary vracet do hry, reaguju objektem na nějakou příčinu. Miluju improvizaci, zajímá mě experiment a proces je pro mne často důležitější než výsledek,“ říká o své tvorbě.

V návrzích pracuje především se sklem a porcelánem. Známé jsou například jeho porcelánové šálky inspirované tvarem PET lahví a kelímků, vázy ve formě holínek a mísa ve tvaru České republiky.

Na brněnské výstavě kromě těchto ikonických výtvorů představuje také tvorbu s přesahem k volnému umění – soubory domácích objektů, dokumentaci provokativních akcí či nezveřejněné cykly fotografií. Návštěvníky nechá umělec nahlédnout i do svého dětství skrze kresby, které dělal jako malý.

Pro zájemce je vše k vidění v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně až do 22. května. Základní vstupné do celé budovy je 100 korun.