McDonald’s na náměstí Svobody v Brně.

McDonald’s na náměstí Svobody v Brně. | foto: Marie Stránská, MAFRA

O lukrativní prostor nebyl zájem, v srdci Brna tak zůstane McDonald's

  • 11
Už víc než 20 let si Brňané chodí na roh náměstí Svobody a Zámečnické ulice kupovat hamburgery. Společnosti McDonald’s tam ale v půli července končí smlouva a vedení města doufalo, že za pronájem dostane víc než dosavadních 1,3 milionu korun ročně. Očekávaná bitva o lukrativní obchodní prostor se ale nekonala.

Do prvního nabídkového kola za šest milionů a s podmínkou, že tam musí zůstat veřejné záchodky, se nepřihlásil nikdo. Ve druhém tento požadavek vypadl a cena se snížila na 4,8 milionu. A našel se jen jeden zájemce - opět řetězec McDonald’s.

Třetí kolo už v plánu není, město chce o podmínkách vyjednávat se stávajícím nájemcem. Pokud se dohodnou, zůstane McDonald’s jako jeden z prvních porevolučních symbolů západního světa v Brně tam, kde je.

„Fastfoodová firma má asi deset bodů, které chce do smlouvy zařadit. Budeme si je vyjasňovat, tak aby byly jednoznačné a výhodné pro obě strany. O ceně se ale bavit už nebudeme,“ uvedl náměstek primátora Richard Mrázek (ANO).

Pivnice by prostor neutáhla, upozorňuje realitní makléř

Podle realitního makléře z brněnské společnosti Mig Romana Šebely není velkým překvapením, že se do soutěže zájemci zrovna nehrnuli.

„Prostor sice leží přímo v centru, ale je příliš veliký a velmi specifický. Dá se využít jen k jednomu účelu. Pokud by si ho někdo chtěl přizpůsobit, stálo by ho to další miliony,“ upozorňuje Šebela.

„Dnes se staví nájmy na míru zákazníkovi, navíc v kurzu jsou místnosti kolem sta metrů čtverečních. Kdyby si tam někdo chtěl otevřít třeba pivnici, pět set metrů neutáhne,“ míní Šebela.

Podle něj je běžná praxe, že majitel se nejprve snaží dohodnout s dlouhodobým nájemcem. „A tak to dopadlo i tady,“ dodal Šebela.

I když nová cena nedosahuje té „vykopávací“, stále je více než třikrát vyšší než nájem, který podle smlouvy z roku 1994 McDonald’s posílal do městské kasy doposud.

Případné zvyšování se odvíjelo od toho, jak se měnily prodejní ceny šesti komodit: Big Macu, hamburgeru, cheesburgeru, malých hranolek, střední Coca-Coly a kávy, což si ale firma určovala sama. Prakticky nevypověditelnou smlouvu město považovalo za nevýhodnou, proto čekalo, až vyprší.