V září 2009 byly Královopolské tunely na jeden den otevřeny pro veřejnost. Ilustrační foto. | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Městský soud v Praze zastavil práce na tunelech pod Brnem, hrozí kolaps

  • 36
Práce na Dobrovského tunelech v Brně mezi čtvrtěmi Žabovřesky a Královo Pole stojí. O zastavení stavby rozhodl městský soud v Praze na základě žaloby obyvatel ze Žabovřesk. Doprava je odkláněna a hrozí dopravní zácpy.

Řidičům se brzy může stát, že při průjezdu Brnem skončí v dopravní zácpě. A to v místech, kde dosud větší problémy neměli. Konkrétně u ústí budoucích tunelů Dobrovského, které mají vést dopravu pod Brnem mezi čtvrtěmi Královo Pole a Žabovřesky.

FAKTA

Tunely, které schovají auta pod Brno

Stavba začala 18. května 2006. K dnešnímu dni jsou tunely mimo vozovek, chodníků a hloubených částí v Králově Poli prakticky hotové.

Tunel Dobrovského I je dlouhý 1 239 metrů. Vede v ose ulic Žabovřeská-Dobrovského. Tunel Dobrovského II je ještě delší - 1 258 metrů. Je veden paralelně jižněji v prodloužené ose ulice Pešinovy.

Městský soud v Praze rozhodl o žalobě občanského sdružení VMO Brno proti ministerstvu dopravy. Na obří stavbě tak musely utichnout stavební práce. Nic na tom nezměnil ani fakt, že do dnešního dne bylo prostavěno téměř 5,5 miliardy korun.

Pokud by museli stavebníci celý objekt zakonzervovat a pozemek uzavřít, řidiči by nemohli využívat ani staveništní silnici. To by odnesly nejen ulice v blízkosti stavby, ale i centrum města, kde by provoz zhoustl.

Doprava je odkláněna, kapacita silnic ale nestačí

"Vůbec nejkritičtější situace by byla v bezprostřední blízkosti stavby. Tedy v ulicích Horova, Tábor či Purkyňova," popsal předseda občanského sdružení VMO Brno Karel Štěpaník.

Už teď je v uvedených místech provoz na hranici únosnosti. "Investor měl naplánovaný systém objížděk. Realita je však taková, že doprava je odkláněna přes Žabovřesky, kde silnice kapacitně nestačí," upozornil Štěpaník.

Investor stavby, Ředitelství silnic a dálnic, má v současnosti jiné starosti. "Bylo nám nařízeno ukončení stavebních prací. Nyní pouze dohlížíme, aby na stavbě nedocházelo ke škodám na majetku, zdraví a životním prostředí," sdělila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

"V současnosti jsou důsledky pro stavebníky těžší. Přesto měli zohledňovat naše požadavky v průběhu stavby. Mělo vzniknout více protihlukových stěn, aby nebyly překračovány hlukové limity," podotkl Štěpaník. Členy sdružení VMO Brno jsou obyvatelé domů v okolí stavby, přesněji u ústí tunelu v Žabovřeskách.

Soudy jsou urvané od reality, nikdo se do Brna nepřijel podívat

Projektu se zastává Vladislav Horák ze Stavební fakulty Vysokého učení technického: "Opět se ukazuje, jak jsou soudy urvané od reality. O případu rozhodovali samosoudci, přičemž ani jeden z nich se nepřijel do Brna podívat. Je těžko pochopitelné, že se brněnské kauzy řeší v Praze," kritizuje Horák.

Tunely jsou součásti brněnského velkého městského okruhu. Jeho dokončení má podstatně ulehčit dopravě uvnitř Brna.