Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Misha z Kuřimi je youtuberským fenoménem. Jeho videa sledují miliony lidí

  8:02aktualizováno  8:02
Je mu devět let, natáčí videa na internet a jeho nejpopulárnější kousek má už více než 40 milionů zhlédnutí. Michal Florian z Kuřimi jako jeden z mála českých youtuberů dokázal prorazit na celosvětové scéně. A fenoménu mladých se po jeho úspěchu věnuje celá rodina.

S kanálem Mishovy šílenosti, který sleduje už 560 tisíc uživatelů, pomáhá dvaadvacetiletý bratr Olda, jenž na internetu vystupuje pod přezdívkou Metadon. Společně tvoří jednoduché provokativní písničky o počítačových hrách i jiných populárních trendech. Metadon skládá hudbu a texty, Misha pak songy dětským hláskem křaplavě nazpívá a propůjčí jim svou tvář.

Čtyři youtubeři v rodině. Devítiletý Michal Florian z Kuřimi prorazil na...

Čtyři youtubeři v rodině. Devítiletý Michal Florian z Kuřimi prorazil na YouTube s kanálem Mishovy šílenosti. Pomáhá mu dvaadvacetiletý bratr Olda, jenž na internetu vystupuje pod přezdívkou Metadon. Časem se zapojili i jejich rodiče Oldřich a Jitka.

Kariéru youtuberů Michal s Oldou nastartovali teprve před necelým rokem. Tehdy zveřejnili krátké video, kde mladší chlapec sprostě nadával na vosy a sršně. „S­ nápadem přišel Míša. Seděl v ­autě a říkal stejné věci, které později zazněly ve videu. A já jsem mu poradil, že by měl něco podobného nahrát na YouTube, jestli chce být slavný,“ vysvětluje jeho bratr.

Z nahrávky se stal hojně šířený hit nejprve na Facebooku, pak se diváci začali shlukovat i na YouTube. Rodiče obou bratrů zpočátku příliš nadšení nebyli. „První videa nebyla nejslušnější, takže nám to samozřejmě vadilo. Oběhli jsme kvůli tomu školu, sociálku, policii, všechno,“ vzpomíná Oldřich Florian starší. „Teď už se s tím okolí smířilo, tak nám dali pokoj,“ dodává.

Já miluju Minecraft

V kontroverzní tvorbě se bratři rozhodli pokračovat, začali natáčet hudební klipy. Prvním, který zaznamenal úspěch, byl Český Minecraft Song o populární počítačové hře. „Já miluju Minecraft, je to můj svět, ve kterým jsem rád...“ prozpěvoval si devítiletý Misha. Píseň se i přes palbu kritiky stala nebývale populární, doteď ji mnoho diváků umí nazpaměť a na akcích je spolu s bratry Florianovými hlasitě zpívají.

Cílem autorů nebylo vytvořit kvalitní umělecké dílo. „Lidi naše písničky kritizují, že se tam v podstatě stále opakuje jen jedna věta. Ve skutečnosti je to tak schválně. Dětem se to líbí, byť naše songy někdy zpívají s nadsázkou,“ říká Olda.

Na úspěchy s českými videi bratři v létě navázali písní v lámané angličtině. Jejich Pokemon Go Song se stal hitem, píseň do dneška nasbírala více než 40 milionů zhlédnutí. Svou tvorbu dvojice staví na jednoduchosti a kontroverzi, inspirace pochází i z ciziny. „Hlavní úspěch ale spočívá v souhře, mě jako autora a Míši jako tváře – osobnosti, která to prodává,“ tvrdí Olda.

Pod videi Mishových šíleností se kromě pobavených reakcí objevuje i velké množství nenávistných komentářů. Mnoho z nich obviňuje rodinu, že mladého chlapce zesměšňujícím způsobem využívá ke snadnému výdělku po internetu. To ale Florianovi odmítají. Tvrdí, že hlavním motivem je pro ně radost malého dítěte, které chtělo být slavné.

Dejte pozor, varují odborníci

Navíc nahrávky začaly pořádně vydělávat až tehdy, když prorazily celosvětově. „V USA se za zobrazení reklamy u videa platí třeba až šestkrát lépe,“ říká Olda s tím, že výdělky nyní mají o cifru vyšší než dříve.

„Z velké míry investujeme do natáčecího a nahrávacího vybavení. A ­část peněz je samozřejmě Míšova, koupil si třeba elektrickou koloběžku nebo iPhone,“ prozrazuje otec. „Teď už ale s utrácením skončil. Peníze mu budeme vkládat na dětský spořicí účet, aby něco měl, až vyroste,“ dodává.

Fenomén youtubeři

Na popularitě stále nabírají krátká amatérská videa, jež uživatelé portálu YouTube nahrávají na internet. Často jde o děti a teenagery, kteří tvoří pro stejně staré vrstevníky. „Dětské diváky a rané adolescenty přitahují také právě proto, že jsou generačně jedněmi z nich a­ mluví tedy jejich jazykem,“ tvrdí sociolog Jakub Macek. YouTube už ale dávno není jen zábava pro děti, nejúspěšnější youtubeři se díky reklamám a product placementu dokáží tvorbou videí i pohodlně uživit. K nejpopulárnějším českým youtuberům patří Misha, dvojice ViralBrothers, MenT, Gejmr nebo Jirka Král.

Podle hlavy rodiny malý Michal nenávistným útokům čelí jen v on-line světě. „Internet je anonymní, uživatelé klidně vyhrožují i smrtí, což by v reálném životě nikdy neudělali. Na akcích to ale vypadá úplně jinak, lidé si chodí pro podpisy a ­fotky. Naživo se s nenávistí nesetkává,“ poznamenává Oldřich starší s tím, že víc se rodina obává, jak se jednou chlapec bude vyrovnávat s ústupem popularity.

Jedna z akcí čeká Mishu dnes na brněnském výstavišti, kde vystoupí společně s dvacítkou českých youtuberů. Právě interakci s fanoušky si totiž nejvíc užívá. „Líbí se mi, že mě lidi poznávají. Rád se s nimi bavím,“ pochvaluje si. „Někdy si čtu, co mi někteří pod videa píšou, ale nenávistné komentáře mě nezajímají,“ ujišťuje.

Odborníci ale varují, že nejen nesnášenlivé útoky, ale i přílišný obdiv může chlapci škodit. „Dítě je bezbranné vůči pochlebování i kritice, obojímu věří,“ vysvětluje psycholog Václav Mertin. „Vývoj dítěte ve školním věku obvykle nepřesáhne okruh rodiny a třídy. Jestliže je konfrontován s větší popularitou, bývá to nad jeho síly,“ dodává.

Podobný názor má také psycholožka Lucie Šmahelová. „Svět internetu, a s ním související vydělávání peněz, patří dospělým, nikoli dětem. Opít dítě tím, že se na něj budou stát zástupy, je velmi krátkozraké. Chvíli mu to zvedne adrenalin, způsobí nevídanou radost, ale následně přijde strmý pád,“ tvrdí.

Máma s tátou youtubery

Navzdory varování odborníků však kouzlu YouTube propadla časem celá rodina Florianových. Kromě Oldy, který na svůj kanál umisťuje vlastní serióznější hudební díla i­ reakce na různá témata, se podobným směrem vydali také rodiče.

Vzhledem ke kontroverzi Mishových šíleností jejich internetové aktivity vzbudily vlnu pozornosti. Na kanálu Jsem Máma přidává Jitka Florianová všehochuť videí – od odpovědí na často kladené otázky po ukázky své výtvarné tvorby.

Na kanálu Jsem Táta mohli diváci zhlédnout tipy k domácímu vaření piva i videa ze zákulisí Mishových šíleností. Ty ale Oldřich Florian starší nakonec smazal. „Po diskuzích s lidmi z branže jsem se rozhodl je nezveřejňovat, protože to bylo jen na škodu. Spíš jsme to celé měli obestřít tajemstvím a sami zůstat v pozadí,“ lituje project manažer.

Křišťálová Lupa 2016

Počty odběratelů jeho kanálu navíc poslední dobou stagnují. Florian to připisuje odchodu těch, které zajímaly jen Mishovy šílenosti. Zároveň ale přibývají diváci z jeho cílové skupiny.

Fanouškovská základna nejmladšího syna naopak roste raketovým tempem, každý den se k odběru kanálu přihlásí v průměru dva tisíce lidí. V poslední době Misha rozvířil vody písní I'm vegan, kde reaguje na populární trend veganského stravování. A před několika dny vydal video Hillary vs. Trump, v němž typicky expresivními výrazy řeší nadcházející americké volby.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vizualizace lázní, které chtějí Číňané postavit v Pasohlávkách.
Další potíže kolem čínských lázní. O místo zřejmě přijde vlivný politik

Kvůli čínským lázním v Pasohlávkách je pod tlakem vysoký jihomoravský politik – Václav Božek z ČSSD, šéf poradců hejtmana a bývalý náměstek. Hlavu koaličního...  celý článek

Muž zapálil na kole sedlo. Kamarádi nevěřili, že může hořet
VIDEO: Šedesátník zapálil sedlo cizího kola, vsadil se s kamarády

Neobvyklé oznámení dostali v úterý v noci brněnští strážníci. Zavolal jim pracovník úklidové služby, že na hlavním nádraží hoří jízdní kolo. Ukázalo se, že ho...  celý článek

Z Ječmeniště zbyly trosky, daří se tam vínu
Ves zmizela v zajetí ostnatých drátů, byla kolébkou nejlepších vín

Dnes by to bylo ideální místo pro turistický i vinařský byznys. Druhá světová válka a pak železná opona ovšem vesnici Ječmeniště na česko-rakouských hranicích...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.