Čtyři roky jezdili řidiči do Brna od Rosic po dálnici D1 bez známky. Dvacetikilometrová trasa, kterou mohli objet metropoli, byla rychlá a levná. Stejný úsek mohli využít řidiči přijíždějící od Vyškova. Tudy si Jihomoravané krátili cestu při nákupech v Olympii nebo obchodním domě Ikea.
Zatímco po dálnici D2 mohou řidiči od jihu do města jezdit stále zdarma, cesta mezi Kývalkou a Slatinou je od 1. ledna povolená pouze s dálniční známkou. Řidiči tedy začali dálnici objíždět. A to se nelíbí obyvatelům z okrajových částí Brna a dalších obcí.
faktaUž 10 dní se za dálnice ve městech platí Vyhláška ministerstva dopravy rozšířila od ledna zpoplatnění některých úseků dálnic. To se týká i dálnice D1 kolem Brna, a to od 182. kilometru po 203. kilometr. Starostové městských částí a obcí kolem Brna chtějí s ministerstvem dál jednat. Zpoplatněné jsou i úseky dálnic v Ostravě, Mladé Boleslavi a Berouně. |
V Bosonohách nemohou větrat
Po prvním týdnu už lidem z Bosonoh dochází trpělivost. Nemohou větrat a přecházejí silnici se strachem. Když chtějí vyjet z vedlejší ulice na hlavní, čekají až deset minut, než se zařadí.
"Naštěstí si pomáháme a navzájem se pouštíme. Jinak by to asi nešlo," popisuje situaci bosonožský důchodce Antonín Doležal.
Podle starosty se tak Bosonohy dostávají do stejné situace jako před jedenácti lety. Tehdy bojovaly za to, aby se dvacetikilometrový úsek dálnice D1 posuzoval podle výjimky ze zákona. Obyvatelům pomohla petice s 1 237 podpisy.
"Tři měsíce jsem obcházela dům od domu," popisuje tehdejší iniciátorka Květoslava Kiliánová. Bosonožští se výjimky dočkali v roce 2006 a Brnem po D1 se jezdilo zadarmo.
"Dostali jsme se vlastně znovu na začátek," hodnotí současný stav starosta Jiaxis. Chtěl by se sejít s ostatními starosty obcí, které mají podle něj stejné potíže - Troubsko, Veselka, Popůvky, Ostopovice, Starý Lískovec a Slatina. Společně by mohli kontaktovat ministerstvo dopravy. "Jelikož musíme mít argumenty, pořídili jsme měřič aut a popílku," vypráví. Podporu místních obyvatel už má. Teď doufá, že ho ve snažení podrží i město a kraj.
Dopady na dopravu bude město znát v létě
"Úsek fungoval jako součást městského okruhu. Zadal jsem dopravnímu odboru, aby do 30. června vyhodnotil dopady na městskou dopravu. S výsledky se pravděpodobně znovu obrátím na ministerstvo dopravy," vysvětluje náměstek primátora Robert Kotzian (ODS).
Kriticky se k rozhodnutí staví i Jihomoravský kraj. "Kdo není odtržený od reality a zná dopravní situaci na jižní Moravě, musí trvat na zachování výjimky pro D1 kolem Brna. Budeme tak nadále přesvědčovat ministra dopravy, aby své rozhodnutí přehodnotil," říká krajský radní David Macek (KDU-ČSL).
Ministerstvo se ale brání. Chce totiž, aby všechna města měla stejné podmínky.
"Víme, že u Brna plní dálnice roli městského okruhu," přiznává mluvčí ministerstva Tomáš Dombrovský. Podle něj je ministerstvo ochotné o změnách jednat. Vyhláška totiž platí jen pro tento rok. "Obecně ale usilujeme o to, aby úseků s výjimkou ubývalo," dodává Dombrovský.