Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ministr dopravy v demisi chce stavbu R52 spustit obchvatem Mikulova

  17:10aktualizováno  17:10
Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák chce urychlit výstavbu obchvatu jihomoravského Mikulova. Alespoň o malý kousek by se tak zlepšila propustnost silnice I/52, ze které stát už dlouhá léta plánuje udělat dálnici napojenou do Rakouska.

Pokrok veškerých prací v současné době blokují neplatné zásady územního rozvoje kraje. Mikulovský obchvat je ale podle ministra nepotřebuje. Původní termín začátku stavby obchvatu se doteď odhadoval na rok 2019. Hejtman Michal Hašek po jednání s Žákem doufá ve start do roku 2016.

Odvedení provozu z města by pro Mikulov znamenalo velkou úlevu. Mezinárodní silnice, která se vine v blízkém okolí mikulovského zámku, je celý den obsazená dlouhými proudy aut. V létě pak extrémní provoz nepolevuje ani v noci.

Dálniční spojení s Rakouskem je jedno z hlavních dopravních témat posledních deseti let. Vedle zásad územního rozvoje ho brzdí také ekologové a občanská sdružení. Těm vadí, že dálnice má vést přes chráněná přírodní území na Novomlýnských nádržích a také na okraji CHKO Pálava.

Letos v létě Městský soud v Praze zrušil výjimky ze zákona pro úseky Pohořelice - Ivaň a Perná - Mikulov. Hnutí Děti Země opakovaně požaduje znovu posoudit variantu přes Břeclav.

Žák věří, že mikulovským obchvatem se podaří odstartovat celou stavbu.

"Konečně probouráme psychologickou hranici neschopnosti hnout s výstavbou celého spojení Brno - Vídeň a budeme mít první reálný úsek tohoto spojení. Dalším efektem bude propojení části evropské dálniční sítě a jednoznačný signál pro rakouské kolegy, že jsme připraveni dostát svým závazkům," řekl Žák.

Rakouská strana počítá s dostavbou dálnice na svém území, ať už budou Češi svůj úsek stavět brzy nebo ne. Zbývající kus A5, jak ji Rakušané označují, by se měl začít stavět nejpozději v roce 2014.

"A5 má velký význam, i kdyby k dostavbě dálnice na české straně nemělo dojít hned. My ji také budeme stavět postupně," řekl už začátkem letošního roku šéf rakouského ředitelství silnic a dálnic Asfinag Alois Schedl.

Nové zásady územního rozvoje pro Jihomoravský kraj budou nejdřív za tři roky. Rakušané dostaví podle prognóz dálnici u hranic někdy v roce 2018.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.