Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ministr dopravy nás oklamal, tvrdí starostové ze Znojemska

  12:50aktualizováno  12:50
Starostové odvolávají své podpisy pod memorandem na stavbu obchvatu Znojma. Říkají, že ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) jim předložil jinou verzi. Téma stavby plánovaného městského okruhu přerostlo před volbami ve spor ve vládě. Novou verzi totiž odmítl i předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Ministr dopravy Antonín Prachař čelí kritice starostů ze Znojemska. Kvůli silničnímu obchvatu. | foto: Ministerstvo dopravy

Zatímco obyvatelé Znojma jsou zajedno v tom, že město silniční obchvat nutně potřebuje, politici se hádají nad jeho podobou.

Nejprve starosta Znojma Vlastimil Gabrhel (ČSSD) představil vizi obchvatu o čtyřech částech dokončeného v roce 2022. Ministr dopravy Prachař ale v pondělí do Znojma přijel oznámit poněkud jinou podobu - obchvat by podle něj měl být dál a delší asi o tři kilometry. A nechal si na to od starostů čtyř dotčených okolních obcí podepsat memorandum.

Starostové Suchohrdel, Kuchařovic a Dobšic ovšem přišli s nečekaným prohlášením. Svoje parafy odvolávají a tvrdí, že je ministr dopravy záměrně uvedl v omyl. A za původní variantu a proti svému vlastnímu ministru dopravy se postavil i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

„Mám pocit, že ministr Prachař někdy rychleji mluví, než myslí. To se ukázalo už v případě debaty o R52, kde nakonec rychle vzal zpět svůj návrh na to, že do Vídně nepovede dálnice, ale jen dvoupruh. Podobně to bude i se Znojmem. Platí to, co je v územně plánovací dokumentaci, dokumentech Ředitelství silnic a dálnic a Státního fondu dopravní infrastruktury. Druhá etapa obchvatu Znojma by se měla začít stavět příští rok,“ uvedl Sobotka. (více zde)

Hysterie kolem voleb

Ministr Prachař si poté včera dával se svojí reakcí načas, až v podvečer vydal poměrně nekonkrétní vyjádření. „Současnou situaci přisuzuji hlavně hysterii kolem voleb, kdy se najednou všichni snaží řešit dlouhodobě odkládané problémy,“ narážel na aktivitu starosty Znojma a Sobotkova spolustraníka Gabrhela Prachař. „Pro mě osobně je důležité najít podporu pro řešení tíživé dopravní situace v jednotlivých oblastech co nejširšího počtu dotčených občanů,“ dodal zástupce hnutí ANO ve vládě.

Jenže právě jeho spolustraníci ze znojemské buňky ANO jsou v době těsně před komunálními volbami neméně aktivní v otázce obchvatu města. Právě oni vyjednávali v obcích záštitu nad Prachařovým návrhem. Starostové podle svého tvrzení podepisovali s přesvědčením, že nejde o změnu trasy obchvatu a stavba bude pokračovat podle plánu a etapizací, jak je představil starosta Znojma.

„Sprostě jsme naletěli ministrovým pohůnkům, kteří nás přesvědčovali, že na stavbě, financování a etapizaci původního obchvatu města se nic nemění. Scénář pozastavení stavby a příprava nového obchvatu je však pro mě nepřijatelný, proto svůj podpis pod memorandem odvolávám,“ zlobil se první muž Dobšic Jaroslav Jenšovský (Sdružení nestraníků).

Starosta obce Únanov Vojtěch Fabík (ODS), jehož podpis pod memorandem zůstal jako jediný platný, ještě včera o počínání svých kolegů starostů nevěděl. Memorandum podepsal na základě ubezpečení, že trasa obchvatu nepovede přes katastr Únanova. „Pokud si ANO chce dělat volební kampaň na těchto věcech, tak je to celkem hnusné. Koncept představený ministrem a termíny realizace jsou z oblasti snů. Ale blíží se volby,“ okomentoval to Fabík.

Bylo by to zdržení, tvrdí starosta

Koncept představený ministrem dopravy se nelíbí ani starostovi Znojma, který před komunálními volbami přednesl původní plán. Podle něj Prachařův nápad znamená zdržení na dalších 20 let, což však ministr včera vyloučil. „Návrhy ministra jsou jednoznačně krokem zpět. Pokud budeme postupovat podle již připraveného projektu, budeme mít obchvat za osm let,“ tvrdí Vlastimil Gabrhel (ČSSD).

Ještě ve středu fakt, že ztrácejí oporu starostů, komentovali na oficiálních facebookových profilech i členové znojemského ANO. Během včerejška však jejich komentáře o mafiánských praktikách znojemské radnice postupně mizely.

Na straně Prachaře zůstává místní občanské sdružení Obchvat, které se stavbou dlouhodobě zabývá. Podle vize aktivistů by místo obchvatu vznikl průtah městem bez mimoúrovňových křižovatek vedoucí až za Suchohrdly. Otázku, jak vyřešit dopravu i v okolních obcích, by zodpověděla vyhledávací studie.

Předsedkyni sdružení Obchvat Lenku Polákovou proto reakce starostů naštvala. „Politická soudržnost a lež je zřejmě pravým vodítkem jejich rozhodování. Je smutné, jak podléhají nepodloženým tvrzením. Nejdříve podepisují rozumné a pravdivé memorandum a poté své podpisy odvolávají. Místo zdravého rozumu vítězí politická příslušnost,“ prohlásila Poláková.

Dokumentaci k nejdražší bruslařské dráze v zemi, jak se nedodělanému obchvatu Znojma přezdívá, zpracovává Ředitelství silnic a dálnic dlouhé roky. První zmínky o něm se datují do poloviny 70. let. Auta trápí i okolní obce. Obyvatelům Suchohrdel nebo Kuchařovic se pod okny permanentně prohánějí desítky kamionů. Například v Kuchařovicích jsou i v nočních hodinách překračovány limity hluku.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.