Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Moderní semafory umožní snadnější průjezd Břeclaví. Mají i kamery

  6:59aktualizováno  6:59
Už na jaře začne v Břeclavi velká výměna semaforů na všech světelných křižovatkách. Navzdory původnímu plánu obnovovat světla postupně v průběhu několika let se zdejší radnice rozhodla investici za patnáct milionů korun udělat najednou. Moderní semafory umožní snadnější průjezd ucpaným městem.

Ilustrační snímek. | foto: Robert Oppelt, Metro.cz

Projet Břeclaví je dnes pro řidiče noční můrou. Semafory jsou v původním stavu z poloviny 90. let minulého století. Postihují je časté poruchy a výpadky.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Týdeník 5plus2 najdete každý pátek ve stojanech.

„Semafory jsou 23 let staré, nelze na ně už pořádně sehnat ani náhradní díly,“ říká starosta Pavel Dominik. Kromě toho nelze semafory nastavit tak, aby na sebe navazovaly, a umožnily tak řidičům projet po „zelené vlně“. Mimo jiné i proto, že světla na křižovatce u obchodních domů vyrostla až mnohem později než všechna ostatní.

Nové zařízení bude jednotné a především bude možné jej lépe programovat. „Jakmile se semafory namontují, budou se v rámci zkušebního provozu zkoušet různé typy naprogramování, tak aby se jejich provoz co nejlépe přizpůsobil dopravní situaci ve městě,“ říká starosta.

Projekt pravděpodobně ještě čekají úpravy v souvislosti s iniciativou města vytvořit na průtahu městem odbočovací pruhy ve směru od Poštorné pro větší plynulost dopravy. Vést by měly k nemocnici, k obchodním domům Lidl a Penny Market a dále pak na náměstí.

Kamery pohlídají počet aut

Po definitivním odsouhlasení projektu má bezodkladně následovat výběrové řízení na dodavatele a poté i samotná výměna semaforů. „Do konce roku vysoutěžíme dodavatele a ihned na jaře s rekonstrukcí začneme. Práce by měly být hotové poměrně rychle,“ míní místostarosta Svatopluk Pěček a odhaduje, že hotovo bude do poloviny roku 2017.

Nové semafory by měly být vybaveny kamerami, které dokážou vyhodnotit počet a pohyb aut i chodců a podle toho světla přepínat. To je něco, o čem se řidičům s dnešní světelnou signalizací může jen zdát. S připomínkami k modernizaci semaforů přišli také aktivisté ze sdružení Břeclavská zácpa.

To v posledních měsících hledá řešení, jak dopravě pomoci do doby, než vznikne druhá cesta spojující městské části a dlouhodobě vyhlížený obchvat.
Mezi návrhy byla například světla s odpočítáváním času. Nebo v Rakousku běžná věc, kdy před přepnutím zelené začne zelené světlo blikat a řidiči tak vědí, že mají zpomalovat. Nezačnou tak prudce brzdit až těsně před křižovatkou, případně se snažit projet křižovatku ještě na oranžovou.

„Bohužel jsme při projednávání zjistili, že co je v zahraničí možné, naše legislativa neumožňuje,“ upřesňuje místostarosta Pěček, že některé návrhy aktivistů do plánu modernizace semaforů zahrnout nešlo.

Zpomalovací semafor v Mikulově

Prošel ale například systém večerního provozu. „Dnes se ve večerním čase, kdy se doprava zklidní, semafory vypnou a bliká na nich oranžová. Někteří řidiči pak ale jezdí městem rychleji a ohrožují chodce,“ vysvětluje Pěček.

V novém systému Břeclav zvažuje, že se večer všechny semafory přepnou do červené a pouze tomu, kdo bude přijíždět předepsanou rychlostí, se přepnou na zelenou. Podobný „zpomalovací“ semafor znají řidiči například z Mikulova. Tam ho využívají v úzké uličce poblíž centra, kde je velký pohyb turistů. Semafor „pustí“ zelenou pouze těm autům, jež se k němu blíží třicítkou.

Výměna semaforů a odbočovací pruhy, které by měly pomoci plynulosti provozu na silnici I/55, jsou alespoň tím málem, co může vedení břeclavské radnice udělat do doby, než bude postaven obchvat města.

„Ten je pro nás i pro Ředitelství silnic a dálnic samozřejmě prioritou,“ říká místostarosta Zdeněk Urban. Příprava obchvatu podle něj stále pokračuje a postupně se vykupují pozemky. Město zvažuje, že na radnici zřídí kontaktní místo, kam by se mohli přijít informovat všichni, jejichž pozemky jsou obchvatem dotčeny. „Chceme, aby případná další jednání i výkupy pozemků byly co nejjednodušší a nejrychlejší,“ říká Urban.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.