Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jako v Číně a Londýně: na ivančickém viaduktu přibude skleněná podlaha

  16:41aktualizováno  16:41
Říkalo se mu Eiffelův most, protože na první pohled připomíná konstrukci slavné věže v Paříži. V budoucnu má však viadukt v Ivančicích na Brněnsku opět sloužit lidem. Místní radnice plánuje modernizaci, jejíž součástí bude pravděpodobně turistická paráda: skleněná podlaha.

Ivančický viadukt. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Podobnou atrakcí se pyšní například most kolem čínské hory Jün-tchaj nebo londýnský Tower Bridge. Při pohledu dolů se roztřesou nohy i otrlejším turistům. Se záchranou ivančického unikátu začne radnice už v příštím roce. „Chceme most otryskat a natřít. Plánujeme 2,5milionovou investici,“ informoval starosta Ivančic Milan Buček.

Ivančický viadukt.

Na instalaci skleněné podlahy dojde až v další fázi modernizace. „Kdy, to zatím nevíme. Problémem jsou samozřejmě peníze,“ poznamenal starosta.

Viadukt byl postaven v letech 1868 až 1870, náklady činily 702 tisíc zlatých. Celkově bylo spotřebováno 1 238 tun svářkového železa a 296 tun litiny. V roce 1870 rakouští inženýři uspořádali na stavbu mostu zvláštním vlakem exkurzi, jíž se zúčastnilo okolo 200 odborníků, kteří se o novém mostě velmi pochvalně vyjadřovali. Úřední zatěžkávací zkouška, provedená lokomotivou řady 33 StEG, se uskutečnila v srpnu.

Most si vybírají sebevrahové

Provoz na starém viaduktu byl ukončen 9. listopadu 1978 a most se stal technickou památkou. Unikátní je tím, že je nejstarším železným železničním mostem Rakouska-Uherska. V roce 1979 si ho převzalo do správy Technické muzeum v Brně, které ovšem nemělo peníze na jeho údržbu. Proto ho v roce 1987 opět dostala na starost správa drah. Most ale nadále chátral.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Kvůli nestabilnímu podloží pozvolně klesala podpěra. V roce 1991 byl stav mostu už natolik havarijní, že musel být urychleně řešen. Původnímu plánu celý most demontovat zabránilo ministerstvo kultury, takže odstraněna byla pouze část prvního pole mostovky, která se nachází blíže k Moravskému Krumlovu. V roce 1998 České dráhy odevzdaly most do správy městu Ivančice, jež ale také těžce hledalo peníze na údržbu.

Ivančický most je ale známý i kvůli smutným událostem. V minulosti si ho vybralo několik sebevrahů. Například před šesti lety skočila z viaduktu čtyřiačtyřicetiletá žena, která měla finanční problémy.

Skleněná podlaha ve výšce? U Eiffelovky jde o nejaktraktivnější novinku:





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Cestující v MHD trápí horko. Brněnský dopravní podnik plánuje nákup...
Konec sauny v MHD. V Brně testují první klimatizovaný autobus

Po klimatizaci v MHD se Brňané ptají dlouhodobě. Dopravní podnik nyní první autobus vybavený chladicím systémem testuje. Zatím jich plánuje nakoupit 60. V...  celý článek

Růst kukuřice na utužené půdě na Hodonínsku: Intenzivní pěstování kukuřice pro...
Zemědělci se bojí o kukuřici. Na jižní Moravě řádí brouk bázlivec

Letošní počasí se s jihomoravskými zemědělci zrovna dvakrát nepáře. Co na jaře stěží uchránili před mrazem, teď ničí sucho. A k tomu se musí popasovat s...  celý článek

Na uříznutý kus bunkru u Vratěnína namaloval neznámý autor českou vlajku.
Uříznutý bunkr zdobí česká vlajka. Projev pseudovlastenectví, míní majitel

Kolem bunkru u jihomoravského Vratěnína, jehož roh v rámci svého školního projektu odřízl student brněnského VUT a vyvolal tak vlnu pobouření, je i nadále...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.