Opravené nádraží ve Znojmě nyní splňuje přísné normy Evropské unie. Cestující budou moci jezdit do Vídně bez přestupu v Šatově.

Opravené nádraží ve Znojmě nyní splňuje přísné normy Evropské unie. Cestující budou moci jezdit do Vídně bez přestupu v Šatově. | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Modernizace nádraží přinesla cestování do Vídně bez přestupu

  • 11
Kdo by loni vycestoval vlakem na rok ze Znojma a nyní by se po železnici vracel, asi by se musel ujistit, jestli je opravdu ve správné stanici. Znojemské vlakové nádraží změnilo za tu dobu podobu k nepoznání. Nyní jeho modernizace, stejně jako opravy celé trasy ze Znojma k česko-rakouským hranicím, definitivně končí.

"Nádraží nyní vypadá skutečně velmi pěkně. Příjemnou změnou jsou třeba nová nástupiště podle evropských norem. Hotové jsou samozřejmě i nové informační systémy," nastínil dozorčí provozu znojemské železniční stanice Ladislav Sviták.

Ve stanici vyrostlo i zastřešené ostrovní nástupiště, které dosud ve Znojmě chybělo. Stanice, která dřív připomínala provinční nádraží, nyní splňuje přísné evropské standardy nutné pro provoz vnitrostátních i mezinárodních vlakových spojů.

Opravy stanice i železnice skončily s posledním říjnovým dnem. Pravidelné vlaky do Rakouska však ještě ze Znojma o víkendu nevyjely.

"Nyní ještě budou probíhat zkušební provozy. V polovině listopadu pak projede na zkoušku první elektrický vlak Vídeň - Znojmo," přiblížil ředitel krajského centra osobní dopravy Českých drah Pavel Karšulín.

Pravidelné motorové vlaky do příhraničního Šatova budou podle něho jezdit ze Znojma až od 1. prosince. Do té doby ještě bude v úseku fungovat náhradní autobusová doprava. Elektrické vlaky na Vídeň pak začnou jezdit od 13. prosince.

Opravené nádraží ve Znojmě nyní splňuje přísné normy Evropské unie. Cestující budou moci jezdit do Vídně bez přestupu v Šatově.

Opravy nádraží i několik kilometrů dlouhého úseku trati začaly v polovině loňského června. Práce mezi Znojmem a Šatovem přinesly plnou elektrifikaci na tomto posledním chybějícím úseku jinak elektrifikované trati Znojmo - Vídeň.

Modernizace spolkla celkem přes jednu miliardu korun. Nejnáročnější etapou byla oprava nejvyššího mostu kraje. Ze znojemského historického viaduktu dělníci vysunuli 220 metrů dlouhou mostní konstrukci a nahradili ji novou.

Cestování se nyní zrychlí

Trasu do Šatova využívala dosud v obou směrech asi pětistovka lidí denně. Dopravu zajišťovalo šestnáct "motoráků". Více jak polovina cestujících pak v Šatově přesedala na elektrický vlak jedoucí do Rakouska. To už nebude nutné.

Mezi Znojmem a Vídní budou jezdit přímé vlaky. Kvalitní spojení na tomto zhruba stokilometrovém úseku má oproti minulosti zkrátit dobu jízdy až o patnáct minut, vlaky budou moci jet až devadesátikilometrovou rychlostí.

I když přímo ze Znojma nevyjíždělo denně po železnici do Vídně příliš cestujících, osobní vlaky, které mají do rakouského hlavního města řadu zastávek, se na trase vždy zaplní. Podobně z Vídně směrem na Znojmo vyráží denně zástupy lidí.

Plně elektrifikovaná trasa se navíc nezastaví ve Znojmě, ale bude pokračovat na Jihlavu. Doplnění železniční trasy Jihlava - Znojmo elektrickým vedením tak přinese lidem alternativu pro cestování z Prahy do Vídně po železnici, což dnes zajišťuje koridor přes Brno a Břeclav. To však nelze očekávat dříve než za deset let.