Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na jihu Moravy je po zimě 1 200 kilometrů silnic v havarijním stavu

  10:21aktualizováno  10:21
Silničáři na jižní Moravě už pracují na opravách silnic po zimě. V kraji se už rozjely první obalovny na výrobu teplé asfaltové směsi, která zalátá díry. Silničáři takto budou komunikace opravovat nejčastěji. Náročnější rekonstrukce totiž čekají jen zlomek cest.

Na důkladnější opravu silnic nejsou na jižní Moravě peníze. Proto se budou jen látat velké díry, jako na silnici 602 z Brna do Velké Bíteše, která slouží jako objízdná trasa dálnice D1. | foto: Výmoly.cz

Na větší opravy poničených silnic chybí peníze. "Státní fond dopravní infrastruktury nevyčlenil žádné jiné prostředky. Musíme vyjít s těmi penězi, které máme k dispozici," zdůvodnil šéf jihomoravské Správy a údržby silnic Jan Zouhar.

Do regionu navíc letos plyne méně peněz než před rokem. "Na údržbu tak máme o devět milionů míň," přiblížil například vedoucí znojemské Správy silnic Zdeněk Komůrka.

Silničáři se tak nyní soustředí hlavně na velké "výmoly" na vozovkách. A výsledek letošní zimy není potěšující. Na dvanáct set kilometrů zdejších silnic je v havarijním stavu, na což aktuálně upozorňuje šest set rozestavěných dopravních značek.

Zavaleni prací začínají být automechanici opravující vozidlům poničené podvozky i silničáři, kteří se tento týden vrhli na opravy těch největších děr. "Prozatím jde o lokální opravy, kdy se lepí skutečně ty velké díry," popsal šéf jihomoravské Správy a údržby silnic Jan Zouhar.

Vedle počasí se na stavu podepsalo i stáří cest

Podle Jana Kudrny z Ústavu pozemních komunikací Stavební fakulty Vysokého učení technického v Brně se na rozbitých vozovkách vedle počasí projevilo také stáří.

"Stav silnic je bohužel dědictvím několika desítek let, kdy se silnice příliš neopravovaly. Navíc se používaly materiály, které sice brání vyjíždění kolejí, ale jsou méně odolné. Tropická léta a arktické zimy, které zažíváme, jsou tak pro tyto směsi smrtící," popsal.

Díry v serpentýnách na silnici 152 nad Ivančicemi.

Díry v serpentinách na silnici 152 nad Ivančicemi.

Silnice z Rosic do Říčan.

Silnice z Rosic do Říčan.

Oprava rozbitých silnic tak bude letos v Jihomoravském kraji stát o třetinu víc než loni. Vyspravení úseků v havarijním stavu vyjde na 300 milionů korun, loni byly náklady zhruba dvousetmilionové.

Na Vyškovsku čeká důkladnou opravu jen minimum silnic. Upřednostní se pouze ty, kde už není téměř možné projet. "Půjde o silnici mezi Vážany nad Litavou a Slavkovem či spojovací cestu mezi Nemochovicemi a Chvalkovicemi," nastínil vedoucí vyškovské Správy silnic Zdeněk Gardelka.

Počítat každou korunu budou muset ve všech regionech. V Blansku dostali silničáři o čtyři miliony méně, ve Znojmě postrádají milionů devět. "Odnesou to souvislejší opravy, které jsou finančně náročné. Šetřilo se na nejméně vhodném místě," míní šéf znojemské Správy silnic Zdeněk Komůrka.

Utažení přísunu peněz pocítili i v Hodoníně. Početnější pracovní čety se tak zdrží pouze na cestách, které připomínají tankodrom. "Zfrézujeme a položíme nový koberec na kilometrovém úseku mezi Bzencem a Přívozem. Další hodně poničený úsek je u Násedlovic ve směru na Žarošice či mezi Bzencem a Těmicemi. Jen opravy tří nejkritičtějších úseků si vyžádají okolo dvaceti milionů korun," upozornil šéf hodonínských silničářů Martin Bedrava.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ambasador projektu Nezastavitelní Jiří Ježek projel Birell bránou na Ještědu.
Nezastavitelní míří k Lipenské přehradě. Pomozte pohybem handicapovaným

Nepřízeň osudu, ale zároveň obrovská vůle a touha pokračovat v aktivním životě, sportovat, být i nadále přínosem svému okolí. To spojuje lidi zapojené do...  celý článek

Věstonická venuše
Věstonickou venuši nejspíš zdobila ptačí pírka, vyčetli vědci ze skenu

Slavná Věstonická venuše byla původně patrně ozdobena ptačími pírky. Svědčí o tom čtyři vpichy na temeni hlavy, které nyní měli možnost analyzovat vědci díky...  celý článek

Z Ječmeniště zbyly trosky, daří se tam vínu
Ves zmizela v zajetí ostnatých drátů, byla kolébkou nejlepších vín

Dnes by to bylo ideální místo pro turistický i vinařský byznys. Druhá světová válka a pak železná opona ovšem vesnici Ječmeniště na česko-rakouských hranicích...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.