"Zjistili jsme na kolejích v místě nehody uvolněné šrouby," uvedl mluvčí drážní inspekce Martin Drápal. Nebylo to ale jen pár kusů, podle vrchního vyšetřovatele nehody Josefa Dvořáka bylo uvolněno 98% všech šroubů. "Původně byl uváděn úsek dlouhý šedesát metrů. Ukázalo se ale, že se jednalo o delší část, která byla před i za místem vykolejení," doplnil mluvčí.
Na uvolnění šroubů nemělo podle vyšetřovatelů vliv velmi teplé počasí, které v uplynulých dnech panovalo. Místo nehody ale bylo v zatáčce, na koleje tedy působí množství fyzikálních sil, které uvolnění můžou způsobovat. "Docházelo tam k pnutí. Je to v oblouku, takže tam působí i odstředivé síly," popsal Drápal.
Uvolnění šroubů se podle Drážní inspekce dá předejít jen důslednými kontrolami. Správa železniční dopravní cesty ale přitom v místě v pátek kontrolu prováděla, na nic ale nepřišla. "Ty dosavadní kontroly neprokázaly žádné narušení koleje v daném úseku, které by nás nutilo například k zavedení pomalejší jízdy," uvedl již dříve pro ČTK mluvčí společnosti Pavel Halla.
Signály, že na trati něco není v pořádku, přicházely od strojvedoucích už od začátku víkendu. "Již od pátku hlásili, že vidí nerovnosti na trati. Z vlastních zkušeností navíc dokáží rozpoznat, že vlak reaguje jinak, že jsou jiné nárazy a podobně," řekl Drápal.
Tuto informaci v pondělí potvrdil i Halla. "Potíže na trati nám byly ohlášeny nestandardní cestou. Věcí jsme se zabývali a odmítáme, že bychom v ní byli nečinní," uvedl mluvčí.
Nákladní vlak mezi Vyškovem na Moravě a Ivanovicemi na Hané vykolejil v neděli krátce po poledni. Ze třiceti vagónů se mimo koleje dostalo třináct nenaložených vagónů na uhlí. Případ vyšetřuje Drážní inspekce a předběžné výsledky by mohla mít do konce týdne.