Projekt informačního systému na brněnském magistrátu od jara stojí, jeho dokončení je zatím v nedohlednu. Ilustrační foto

Projekt informačního systému na brněnském magistrátu od jara stojí, jeho dokončení je zatím v nedohlednu. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Na nový systém čeká magistrát v Brně už čtyři roky, projekt ale od jara stojí

  • 0
Dokončení informačního systému, který by propojil počítače všech úřadů na brněnském magistrátu, je stále v nedohlednu. Firma, která na něm pracovala, přišla o zakázku už na jaře kvůli chybám a projekt, který doposud spolkl 180 milionů korun od té doby stojí.

Mezi brněnskými úředníky denně kolují nejrůznější papírové žádosti o dokumenty. Kdyby už fungoval společný informační systém, mohli by si za několik sekund otevřít virtuální šanon a údaje vyhledat mnohem rychleji. Usnadnila by se jim práce a zkrátily se fronty na úřadech.

Na to si ale Brňané počkají ještě několik let. Nový informační systém, měl příští rok začít běžet, jenže stojí už tři čtvrtě roku na mrtvém bodě. A přitom už městskou pokladnu stál skoro sto osmdesát milionů korun.

proč brno ještě nemá informační systém

Nový informační systém by měl sjednotit agendu městských úřadů v Brně.

Radnice v čele s tehdejším primátorem Richardem Svobodou (ODS) vypsala výběrové řízení v roce 2006. Zakázku získala firma IDS Scheer.

Zakázku kontroloval Ústav pro ochranu hospodářské soutěže, ale pochybení nezjistil.

Na jaře 2010 se kvůli chybám rozhodla radnice smlouvu s firmou IDS Scheer vypovědět. Od té doby projekt stojí.

Úředníci zatím využívají dokončené části systému

Na jeho dokončení zatím nespěchá ani nové vedení brněnské radnice. Podle prvního náměstka primátora Roberta Kotziana (ODS) potrvá ještě asi další tři měsíce, než se město rozhodne, jestli dokončení systému zadá jediné firmě, nebo zakázku rozdělí na více částí.

"Je ve značně rozpracovaném stavu, letos jeho zavedení určitě nestihneme," řekl Kotzian, který má na radnici na starosti technický úsek.

Úředníci zatím využívají alespoň dokončené části systému, které firma IDS Scheer vyvíjela od roku 2006. "Chceme, aby město mohlo fungovat i s částečně dodělaným systémem," podotkl vystudovaný programátor Kotzian.

Firma by měla oslovit uživatele, míní odborník

Na jaře firmě IDS Scheer město vypovědělo smlouvu, protože systém obsahoval chyby. Ještě v lednu přitom mluvčí společnosti Nikola Pleska tvrdil, že je vše v pořádku a odvolával se na složitost projektu.

"V neuvěřitelně krátké době jednoho a půl roku jsme sto deset původních místních aplikací, které mezi sebou nebyly nijak propojeny, nahradili pěti společnými systémy," popsal Pleska.

O několik měsíců později, ale firma o zakázku přišla. "Město podepsalo dohodu o narovnání, firma dostala zaplaceno za části, které dodala," řekl Kotzian. Tehdejší šéf odboru informatiky Luděk Tichý kvůli špatnému řízení projektu přišel o místo.

Podle vedoucího Centra výpočetní techniky Fakulty informatiky Masarykovy univerzity Michala Brandejse by firma měla oslovit budoucí uživatele, tedy samotné úředníky, aby začali o systému přemýšlet a ukázali možné problémy.

"Dodavatel by měl mít schopné analytiky, kteří mají zkušenosti s podobnými systémy, dokáží požadavky uživatelů předvídat a zapracují je do počátečního návrhu. To se možná nestalo," myslí si Brandejs, který pracoval na oceňovaném informačním systému Masarykovy univerzity.