Dobře osvětlený přechod může zachránit život. V tuzemsku se lepšího osvětlení dočka 35 zeber. Ilustrační snímek

Dobře osvětlený přechod může zachránit život. V tuzemsku se lepšího osvětlení dočka 35 zeber. Ilustrační snímek | foto: Policie ČR

Víc přechodů dostane světla, aby na nich neumírali chodci

  • 10
Jen na jižní Moravě loni auta srazila přes tři sta lidí, nehod však ubývá. Přispívá k tomu i výrazné nasvícení přechodů. Toho se teď dočkali například v Ráječku na Blanensku. V plánu jsou úpravy také na dalších místech v tuzemsku i v kraji.

Lidé, kteří se chtěli v Ráječku dostat na vlak, ještě donedávna hodně riskovali. Cesta k železnici totiž vedla přes neosvětlený přechod, za tmy tak bylo přecházení rušné silnice z Blanska mnohdy velmi nebezpečné. Nyní už mohou být místní klidnější. Přechod je výrazně osvětlený.

Následovat budou na jižní Moravě další čtyři. Kraj i přes zklidňující se situaci na silnicích bezpečnější přechody rozhodně potřebuje. Loni se na nich stalo přes sto nehod a zemřelo mnoho chodců.

Přechod v Ráječku označili experti Besipu a policie za jeden z nejrizikovějších v Jihomoravském kraji. Obec zároveň uspěla v hlasování, ve kterém lidé vybírají přechody, jejichž osvětlení pak zaplatí Nadace ČEZ.

"Celkem takto vylepšíme 35 přechodů v České republice, z toho čtyři na jižní Moravě a jeden na Vysočině," zmiňuje mluvčí nadace Jiří Bezděk.

Chodci často hazardují

Osvětlení přechodů výrazně zvýší bezpečnost chodců. I těch neopatrných. "Správně nasvětlený přechod pro chodce je za snížené viditelnosti výrazným prvkem zvýšení bezpečnosti. K nehodám často dochází především z důvodů nezodpovědnosti a hazardu ze strany chodců, kteří spoléhají na to, že se jim nic nestane. Mylně se domnívají, že když oni vidí vozidlo, tak i jeho řidič musí vidět chodce," upozorňuje brněnská policejní mluvčí Petra Vedrová.

Dopravních nehod, při kterých auto srazilo chodce, sice za poslední tři roky ubylo, pořád je ale číslo alarmující. "Za loňský rok evidujeme 314 střetů vozidla s chodcem. Z toho 102 se jich stalo přímo na přechodu pro chodce," uvedla Vedrová.

Při těchto nehodách zemřelo 15 chodců, 56 utrpělo těžké zranění a 240 lehké. Až za třetinu nehod přitom nemohl řidič.

Podle Vedrové se při stavbě nových přechodů pro chodce na osvětlení myslí už na začátku. "Ze stávajících přechodů se osvětlují zejména ty u škol, přestupních terminálů a zastávek hromadné dopravy a zdravotnických zařízení," dodává Vedrová.

Ráječkem to nekončí, světla u přechodů budou i jinde

Podobným místem je právě cesta k vlaku v Ráječku na Blanensku. Při stavbě nové silnice se ale na osvětlení přechodu nemyslelo. To se kromě vedení obce nelíbilo ani policistům.

"Navrhovali jsme, aby byl přechod osvětlený, už když se nová silnice stavěla. Je to hodně rizikové místo, mimo obec, kde se pohybuje spousta lidí a je tam také velký provoz aut. I když jsme v tomto místě snížili rychlost, ne každý ji dodržuje," podotýká blanenská policejní mluvčí Iva Šebková.

Ráječkem to ale nekončí. "Doporučovali jsme například osvětlení přechodu pro chodce v Boskovicích u nemocnice. V Blansku jsme navrhovali úpravu přechodu u vodárny, který je velmi dlouhý, a chodci tak trvá poměrně dlouhou dobu, než se dostane na druhou stranu silnice," doplňuje Šebková.

V Brně jsou pak rizikové zejména přechody, které vedou přes více jízdních pruhů. "Nebezpečný přechod je na Poříčí naproti autosalonu. Vede totiž přes čtyři jízdní pruhy," uvedla brněnská policejní mluvčí Vedrová.

Brněnští taxikáři pak upozorňují, že ke kritickým momentům dochází například na přechodu před hlavním vlakovým nádražím nebo u výjezdu z ulice Pekařské na Husovu. Situaci na těchto přechodech by ovšem ani výrazné osvětlení nejspíš nevyřešilo.

"Chodci si bohužel často myslí, že mají absolutní přednost," zmiňuje policejní mluvčí Vedrová. K nasvícení přechodů existuje i alternativa.

"Osvětlení přechodu se může nahradit zesílením pouličního osvětlení a použitím jiné barvy světla v blízkosti přechodu," vysvětluje Dušan Piják z Technických sítí Brno.

,