Cyklisté na úzké stezce u Brněnské přehrady nedaleko Sokoláku

Cyklisté na úzké stezce u Brněnské přehrady nedaleko Sokoláku | foto: Petra Mášová, MF DNES

Na přeplněných cyklostezkách přibývá úrazů, bez helmy by končily hůře

  • 38
Vylámané zuby, zlomená žebra či otřesy mozku, taková jsou nejčastější zranění cyklistů. Podobných úrazů podle brněnských lékařů v létě výrazně přibylo. Jedním z důvodů je, že všechny cyklostezky ve městě jsou totiž přeplněné.

"Úrazy na kole jsou velmi časté a mnohdy jde o vážná zranění. Jen od začátku června jsme ošetřili jednapadesát vážně zraněných cyklistů," uvedla mluvčí Fakultní nemocnice Brno Anna Mrázová.

Závodníci Tour de France

Vzpomněl jsem si na záběry z televize, kde ukazovali kotrmelce na Tour de France. Občas mám pocit, že takového zbloudilého závodníka, řítícího se bez jakýchkoliv zábran, potkávám i na cyklotrase kolem přehrady. Tedy jestli je to vůbec cyklotrasa, je to spíš chodník, kde kromě kol jezdí i kočárky, běhají děti. Zejména v úseku od hráze dále k pláži, kde cesta je lemovaná křovím a porostem, je jízda na kole dobrodružstvím, kdy člověk neví, kdy se ze zatáčky vyřítí nějaký bezohledný závodník Tour de France.
Podobné zkušenosti má i moje manželka z trasy z Údolí oddechu směrem k divočákům. Prohlásila, že odpoledne se tam už bojí jezdit po tom, co ji několikrát ohrozili "borci", kteří jsou schopni i srazit kočárek s malým miminem. Když musela s kočárkem uskakovat, místo omluvy si vyslechla jen nadávku.
Mám pocit, že tato arogantnost a bezohlednost je k viděni spíše v Českém dolíku, než někde v cizině, kde často pobývám, ale s takovým chováním jsem se tam nikdy nesetkal.

Petr Stružka, Brno

Všichni měli buď zlomený kotník, žebra či otřes mozku a museli v nemocnici zůstat. "Dalších více než sto sportovců ošetřili lékaři na ambulancích," dodala mluvčí. Podle ní mnoho cyklistů nedopadlo hůř jen díky helmě.

Nárůst nehod zaznamenali také jihomoravští policisté. "Evidujeme dvacet nehod jezdců na kolech, to je o osm více než loni," popsal mluvčí jihomoravských policistů Pavel Šváb s tím, že případů může být mnohem více. "Řešíme pouze nejvážnější nehody," vysvětlil.

Brusle nebo kolo?

Karamboly se stávají na silnicích, ale i na cyklostezkách. Podle Martina Špačka, mluvčího občanského sdružení Brno na kole, je příčina jednoduchá: "Cyklostezek v Brně není moc, a proto jsou přeplněné lidmi," konstatoval.

Dalším problémem jsou bruslaři. "Na stezce si mohou být cyklista a in-line bruslař nebezpeční. Bruslař totiž potřebuje velký prostor k tomu, aby se mohl pořádně rozjet," popsal Špaček. To v některých úsecích často způsobuje kolize.

Řešením je podle Špačka ovál určený jen pro bruslaře a hustější síť stezek a pruhů. Těch je v Brně velmi málo.

"Jak v porovnání s celou republikou, tak se zahraničím, je to v Brně slabé. Existuje tu jen okolo pětadvaceti kilometrů stezek. To je málo, aby ucelená cyklosíť mohla fungovat," uvedl již dříve pro MF DNES odborník na cyklodopravu Adolf Jebavý.

Stezky jsou však nebezpečné i kvůli bezohledným cyklistům. "Jel jsem si pomalu kolem Sokoláku, když proti mě z kopce vyrazili z nepřehledné zatáčky na metr úzké cestě dva v tmavých brýlích a dresech. Málem mě smetli, protože nebylo kam uhnout," postěžoval si jeden z cyklistů.

Vedení města slibuje postavit do konce roku dalších pár kilometrů. "Ještě letos by měl vzniknout cyklopruh v úseku ulice Kounicova a Kotlářská a také v ulici Novolíšeňská a Jedovnická," sdělil mluvčí magistrátu Pavel Žára. V plánu je rovněž cyklostezka Kšírova a Renneská.

Přibudou i stojany. "Ty chceme umístit především na hranicích pěší zóny," uvedl brněnský primátor Roman Onderka (ČSSD). Radní pro letošek vyčlenili na cyklodopravu více než 50 milionů korun.

Cyklisté na úzké stezce u Brněnské přehrady nedaleko Sokoláku