Kvůli horku se podle silničářů mohou na silnicích objevit i další díry. "Pokud je pod vozovkou narušené podloží, například stavbou vodovodu nebo kanalizace, může se rozehřátý asfalt propadnout," uvedl Jaroslav Dostál z břeclavské oblasti jihomoravských silničářů.
Vzpomněl přitom i na kuriózní případ z loňského června, kdy se propadla silnice v Milovicích nedaleko Pálavy a v díře pod ní pak archeologové našli sídliště lovců mamutů i s mamutími kly.
Obrovský "hrb" na silnici je nyní například při výjezdu z Bučovic směrem na Vyškov. "Ten však nevznikl kvůli horku, ale proto, že pod vozovku ujel svah a nadzvedl ji. Oprava v tomto případě bude náročnější, protože musíme nechat vykácet asi dva stromy a odtěžit kus svahu," uvedl Zdeněk Gardelka.
Ještě víc je však poškozená silnice u Nemochovic na Vyškovsku. Ujíždějící svah ji zvrásnil tak, že už vypadá jako tankodrom. "Hýbe se tam podloží a před opravou se tam musí udělat geologický průzkum," dodal Gardelka.
Teplem deformovaná auta
Nepříjemné překvapení nyní může řidiče čekat dokonce i na parkovišti. Podle automechaniků se v extrémních teplotách mohou výjimečně zprohýbat některé plasty uvnitř vozu.
"Pneumatiky jsou však na letní provoz a extrémní teploty přizpůsobeny. Kdo však ještě jezdí na zimních, musí počítat s tím, že se v těchto vysokých teplotách rychleji opotřebují," říká Rudolf Doleček z brněnského pneuservisu.
Podobná horka byla i před třemi lety a touto dobou již byly na některých úsecích zdeformované koleje a zastavovaly se kvůli nim vlaky.
Dopravní podnik města Brna dokonce tenkrát preventivně snížil rychlost tramvají. "Koleje nyní kontrolujeme, ale zatím k jejich poškození nedošlo. Větší problémy s extrémním počasím míváme v zimě, kdy se neroztahují, ale naopak smršťují," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.