Opuštěná budova vlakového nádraží ve Ždánicích | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Na trať z Vranovic do Pohořelic vyjíždí poslední lokálka

Lokálka na železniční trati mezi Vranovicemi a Pohořelicemi končí. Cestující vozila dlouhých sto třináct let. Dnes v 19:52 však zahouká na rozloučenou posledním pasažérům. Českým drahám se její provoz už nevyplatí.

"Sloužila spolehlivě po mnoho let. Neodradil ji sníh, mráz, náledí ani velká voda. Přežila obě světové války a teď podlehla finanční krizi," nebrání se dojetí železničář Oldřich Vybíral z Vranovic.

Stejně jako on prožívá odstavení lokálky s povzdechem většina lidí na Pohořelicku. Patřila ke koloritu zdejšího života. Teď ji nahradí autobusy.

Přestože změna znamená pro cestující častější spoje a větší množství zastávek, bude po "osobácích" obyvatelům čtyř obcí, Vranovic, Přibic, Velkého Dvora a Pohořelic, smutno.

Trať nedokázala zastavit ani povodeň

"Bude nám chybět hlavně při povodních, které se tu objevují zhruba jednou za čtyři roky. Železnice je nad úrovní terénu a vlak projel trasu, i když byly silnice pod vodou. Auta musela cestovat dalekou oklikou," uvedl pohořelický starosta Josef Svoboda.

Železnice ožije tento týden ještě jednou. O důstojné rozloučení s osobní přepravou se postará vyšňořená parní lokomotiva s personálem v historických kostýmech. Vyjede v neděli 14. prosince z Brna a odpoledne pak naposledy povozí místní zájemce z Vranovic do Pohořelic a zpět.

"Bude to nostalgická jízda, žádná veselka," nechce rozloučení nazývat oslavami starosta Svoboda. Akci uspořádalo občanské sdružení svazku obcí Čistá Jihlava a penězi přispěl Jihomoravský kraj. Hejtman Michal Hašek však zatím účast na jízdě parní lokomotivou nepotvrdil.

Poslední jízda bude bez jízdenky

Jízda z Brna není určena veřejnosti. Výjimkou budou pozvaní hosté, včetně zástupců Jihomoravského kraje. Obsluze vlaku se musejí prokázat zvacím dopisem. Železničáři vypravující vlak si mohou na jízdu přizvat rodinné příslušníky, ovšem v počtu, který nebude znamenat omezení pro zájemce o svezení z řad občanů Vranovic, Přibic či Pohořelic.

Sváteční cestující nepotřebují standardní jízdenku, průvodčí v historickém kostýmu místo ní bude požadovat pamětní pohlednici, kterou si u něj zakoupí za dvacet korun. Ti, kteří přijdou v historických kostýmech, děti a studenti se mohou povozit zdarma.

Připraven je i bohatý kulturní program. O dobovou kulisu na pohořelickém nádraží se postará Divadelní ansámbl Pohoda i muzejní spolek Pohořelice. Zazpívají také místní mužáci, podávat se bude horký čaj a grog a pořídí se poslední pamětní fotografie.

Staniční budova ve Ždánicích je téměř neprodejná

Vlaky na trati mezi Ždánicemi a Uhřicemi přestaly na přání ministerstva dopravy jezdit v listopadu 2006. Nádraží i tratě, to vše zůstalo státní firmě Správa železniční dopravní cesty. A objekty chátrají. Hlavně ždánické nádraží.

Opuštěná budova vlakového nádraží ve Ždánicích

"Asi před třemi roky jsme byli nuceni zbourat budovu remízy, hrozilo, že se zřítí. Teď připravujeme i zbourání skladiště a bývalého sociálního zařízení pro cestující," uvedl mluvčí správy Jiří Šťastný.

Dvoupatrová výpravní budova, která na první pohled vypadá zachovale, je uvnitř v dezolátním stavu. Domov si v ní našli bezdomovci, stropy jsou promáčené a pod tíhou odpadků by se mohly prolomit.

"Nejekonomičtější by bylo staniční budovu prodat, ale nový majitel by do ní musel hodně investovat. Proto je téměř neprodejná," míní Šťastný. Roli podle něho také hraje skutečnost, že se objekt nachází mimo městečko.

"Před jeho jižním okrajem od silnice ho dělí potok Trkmanka. Z okraje Ždánic k němu vede slepá cesta. Eventuální kupec by měl pravděpodobně zájem jen o pozemky, pracujeme proto souběžně na dvou variantách, prodat nebo zdemolovat," řekl.

Před několika týdny projevil zájem o koupi majetku svazek obcí mikroregion Ždánicko, chce tu vybudovat turistické zázemí včetně cyklostezky na trati.