Drážní inspekce zjistila na trati z Brna do Přerova uvolněné šrouby na trase dlouhé 120 metrů (ilustrační foto).

Drážní inspekce zjistila na trati z Brna do Přerova uvolněné šrouby na trase dlouhé 120 metrů (ilustrační foto). | foto: Drážní inspekce

Na trati z Brna do Přerova se dál jezdí po špatných kolejích

  • 12
Mezi Vyškovem a Kojetínem, na trati, kde předminulou neděli vykolejilo třináct vagonů nákladního vlaku, už opět jezdí vlaky. Jenže tento úsek je zřejmě stále nebezpečný. Podle zjištění Drážní inspekce by železnice potřebovala v některých místech důkladnou opravu.

Devět dní od havárie nákladního vlaku u Topolan na Vyškovsku vyplouvají na povrch nové skutečnosti. Hojně využívaná železniční cesta od Brna na Přerov si v některých místech žádá opravy.

Vykolejení vlaku u Topolan

Nehoda se stala v neděli 5. června půl hodiny po poledni. Z pětadvaceti vagonů vykolejilo třináct. Nákladní vlak s vagony na uhlí mířil do Bohumína. Nehoda se obešla bez zranění.
Její příčinou jsou nejspíše nedotažené šrouby. Následky odstraňovali dělníci až do úterní noci a škoda se vyšplhala na půldruhého milionu korun. Úsek nehody je už opravený a podle železničářů bezpečný. Přesto tudy vlaky v současnosti projíždějí jen třicetikilometrovou rychlostí.

Už loni žádal vyškovský traťmistr u nadřízených přes sedm tisíc metrů nových kolejnic. Obdržel však jen dvě stě metrů. "Máme zaprotokolováno, že dostal pouze zlomek. Na to jsme přišli při analýze dokumentů Správy železniční a dopravní cesty v Brně," řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Nové kolejnice měly nahradit kazové. "Záměr byl uvést poškozená místa do provozuschopného stavu," vysvětlil Drápal.

Přes upozornění traťmistra se však úplná náprava nekonala. "O tomto problému slyším poprvé. Věci bych musel prověřit," reagoval nadřízený traťmistra, ředitel brněnské pobočky Správy železniční dopravní cesty Oldřich Bambula. Více říct nechtěl.

Vyměnily se jen problematické úseky

Sdílnější byl mluvčí správy Pavel Halla. "Na základě posouzení stavu byly vyměněny pouze problematické úseky, které nesnesly odkladu," vysvětlil Halla, proč bylo na trati vyměněno pouze dvě stě metrů kolejí.

Aby toho nebylo málo, přišla v pondělí inspekce se zprávou, že na trati byly zjištěny další závady. Její pracovníci zaznamenali uvolněné šrouby i mimo kritickou zatáčku, kde vykolejilo třináct vagonů.

"Potíže byly odhaleny na sto dvacet metrů dlouhém úseku, který navazuje na trať, na níž vykolejil vlak," doplnil Drápal, podle kterého se tentokrát šrouby povolily vlivem tepla.

Tresty za špatné kontroly

Uvolnění šroubů se podle Drážní inspekce dá předejít jen pravidelnými a důslednými kontrolami. A ty právě v případě nehody nákladního vlaku podcenili pracovníci Správy železniční dopravní cesty. To přiznala i sama státní firma.

Výsledek? Za podezření na spoluúčasti na vzniku havárie začaly padat první hlavy. O místo přišel v pátek traťmistr a jeden z jeho podřízených.

Hrozba postihu visí i nad pochůzkáři. "Nebyly dostatečně hlášeny a dál převáděny zjištěné závady, které tak nebyly odstraňovány. Naopak byly tolerovány. Z našeho pohledu to bylo na hraně bezpečnosti," popsal důvody k tomuto ráznému kroku Halla.

Tímto však odvolávání nekončí. Jak v pondělí Halla potvrdil, křeslo se houpe i pod Bambulou.

Vedle personálních kroků se nyní bude Správa železniční dopravní cesty snažit opravit všechny problematické úseky na trati. "Byla zadána urychlená oprava úseků, kde byly povolené šrouby," popsal Halla.

V práci pokračují také vyšetřovatelé. "Na vyšetřování máme půl roku. Zaměříme se na výslechy více jak deseti železničářů, rovněž prozkoumáme vagony, zda neměly technickou závadu, a nemohly tak přispět k nehodě," dodal Drápal.

Považujete cestu po jihomoravských kolejích za bezpečnou?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 23:00 úterý 5. července 2011. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 316
Ano
Ano 91