Secesní sál na Hlavním nádraží | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Na večírek jedině na nádraží

Cestující si mohou znovu po půlroční pauze zpříjemnit čekání na vlak posezením v restauraci na brněnském Hlavním nádraží. Ta je společně s kavárnou a venkovní terasou součástí nově zrekonstruované části budovy.

O opravě památkově chráněného secesního sálu s kapacitou 250 osob, ve kterém se restaurace nachází a který bude sloužit také ke společenským akcím, rautovým večírkům a konferencím, vedla firma Jídelní a lůžkové vozy (JLV), provozovatel objektu, s památkáři tříměsíční debaty.

Památkáři dovolili opravit jen malou část sálu
"Nakonec dovolili opravit jen malou část sálu," postěžoval si generální ředitel společnosti Bohumír Bárta. I tak vyšla celková investice do úpravy celého prostoru na tři miliony korun.

Společnost JLV by ale chtěla opravit a vymalovat i zbytek sálu. "To by znamenalo obnovit stěny v původních barvách, pozlatit a vymalovat dekorace," uvedl Bárta. Další částka větší než milion korun je tak podle něj jen hodně střízlivý odhad.

"Pouze lešení stojí 200 tisíc," objasnil generální ředitel. Oprava celých stěn a stropů by tak byla podle požadavků památkářů časově i finančně velmi náročná.

Dosavadní změny interiéru historického sálu tedy zahrnovaly především čerstvý nátěr stěn do výšky štukové výzdoby, opravu podlahy, renovaci dveří a oken, nový nábytek, závěsy, kompletní vyčištění prostor a zavedení nových gastronomických technologií do kuchyně.

Kavárna připomíná 50. a 60. léta předminulého století
Také dvoupatrové kavárně a baru Depo se dostalo nového kabátu, který připomíná atmosféru 50. a 60. let předminulého století. V celém objektu si mohou cestující nově vyřídit internetovou korespondenci pomocí bezdrátového připojení k internetu.

JLV si zatím pronajala sál od Českých drah na pouhé čtyři roky. Vyšší investice by se podle Bárty nemusela vyplatit.

"Už dnes je tato investice zahrnující údržbu a vytápění veškerých prostor ztrátová," informoval Bohumír Bárta. Ve správném nalákání klientů však vidí ředitel reálnou šanci tuto ztrátu finančně vyrovnat, ne-li převýšit. Ředitel gastronomie JLV Jan Valeš dodal, že předběžné objednávky sálu už skutečně existují.

Podle Pavla Karšulína, ředitele Krajského centra osobní dopravy Českých drah, je otevření víceúčelových prostor přínosem nejen pro firmu, ale i pro rozvoj Brna.

Město restauraci potřebovalo, dosud sloužilo výstaviště
"Město takový prostor potřebuje," uvedl. Dodnes se ke konferencím, večírkům, rautům a jiným společenským akcím využívaly pavilony brněnského výstaviště.

"Secesní sál má na rozdíl od nich ideální polohu v centru města a je výborně dopravně dostupný. Tím, že nic nenutí klienty usedat po požití alkoholu za volant, ale mohou se domů svézt vlakem," vysvětlil Karšulín.

Víceúčelovým sálem se dosud pyšnilo také pražské Wilsonovo nádraží. Klientela tam pro svá setkání využívala vládní salonek, který je ale o polovinu menší než brněnský secesní sál.

Jedinou nevýhodou však může být poloha železničních kolejí přímo za budovou. S odhlučněním sálu zatím ale ředitelé nepočítají.

"Jednalo by se o náročnou věc, zatím budou muset posloužit jen drobné úpravy umístění reproduktorů," připustil Bárta. Pobaveně dodal, že je to alespoň zajímavá kulisa. Podle jeho kolegy Jana Valeše zatím firma JLV ani žádnou mimořádnou konferenci, která vyžaduje absolutní ticho, neočekává.

Řada objektů, jejichž vlastníkem jsou České dráhy, jsou historické objekty starší padesáti let. "Proto déle trvá jednání s památkáři o rozsahu úprav než samotná rekonstrukce," sdělil generální ředitel. Secesní sál v budově brněnského nádraží je ale jedním z největších historických objektů využívaných pro tyto účely.

Za Habsburků byla restaurace vyhlášeným podnikem
V místech, kde se nachází dnešní sál Secese, byla už za dob Rakouska-Uherska umístěna restaurace, která podle ředitele gastronomie společnosti JLV Jana Valeše patřila k nejvyhlášenějším podnikům veřejného stravování habsburského impéria.

"Sál ve své dnešní podobě vznikl při přestavbě nádraží v roce 1904. Za dob socialismu zde byla také jedna z prvních samoobslužných jídelen v Brně," připomněl Valeš.

Provozu celého gastronomického křídla budovy by neměl bránit ani plánovaný přesun nádraží.