Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Na zdraví lidé myslí, když se zdraží cigarety. Ženy víc než muži

  • 4
V poradnách, kde lidem řeknou, jak zhubnout, se stojí fronty. Prevence závažných onemocnění už ale tolik netáhne. Trend starosti o vlastní zdraví se do Brna hrne pomalu. "Nejvíc klientů k nám chodí, když se zvedne cena cigaret," říká Jan Rychnovský z Protinikotinového centra.

Kvůli zvyšování cen tabákových výrobků tak lidé znovu přemýšlí, jak cigaretu típnout definitivně. "V poslední době proběhlo několik vln zdražování a v souvislosti s tím se pokaždé objevili lidé, kteří chtěli od cigaret pomoct," tvrdí Rychnovský.
 
Velký posun ve vnímání preventivních zdravotnických programů nepozoruje ani gynekolog a sexuolog Jiří Čalkovský.

"Udělal jsem si malý průzkum u gymnazistek v Brně. Ty se jen málo zajímají o očkování proti rakovině děložního čípku a své peníze raději utratí za něco jiného. Přitom takové očkování je něco unikátního, očekával jsem, že je to víc upoutá," vyjadřuje nelibost lékař.

"Dobrá situace je naopak s dodržování pravidelných ročních preventivních gynekologických prohlídek včetně onkologické prevence, která je její součástí,“ dodává.
 
Ženy se hlídají více
U dospělých mluví o rozdílech mezi muži a ženami. "Ženy se o své zdraví starají mnohem  zodpovědněji než muži. Díky dostupnosti informací ale také osvětě jedné nejmenované kosmetické  společnosti podstupují mnohem častěji například mamografická vyšetření, a to je dobře," zmiňuje Čalkovský.
 
Zato muži jsou méně informovaní: "Například potíže s prostatou řeší často pozdě. Když přijdou ke mně do ordinace byť s jiným - sexuologickým problémem, každého muže při vyšetření poučím o možnostech screeningových vyšetřeních na urologii. Tito muži se často velmi diví, že si už dávno mohli zajít na preventivní prohlídku, která by jejich obtížím včas předešla," informuje Čalkovský.

"Každý muž po čtyřicítce může jednou za dva roky podstoupit urologické vyšetření,  které hradí zdravotní pojišťovna. Po padesátce na něj může jít dokonce každý rok.
 
Falešné reklamy nezabírají
Další kapitolou jsou sexuální potíže. Od těch si řada mužů pomáhá medikamenty aniž by se poradili s lékařem. To však podle Čalkovského není nejlepší nápad.

"Lidé příliš dávají na masivní reklamu farmaceutického průmyslu. Většina z těch přípravků neúčinkuje tak, jak se v reklamě říká. Pacientovi ale chvíli trvá, než to zjistí. Toto doznává 88 procent našich pacientů při první návštěvě sexuologické ordinace. Je třeba si uvědomit, že sexuální poruchy jsou často prvním signálem nástupu závažné choroby jako jsou srdečně-cévní onemocnění, cukrovka, onemocnění prostaty nebo onkologická onemocnění."
 
Jinak hodnotí chování jihomoravanů Radovan Voříšek z centra Podané ruce, které se zabývá protidrogovou prevencí. "Klientů s těžkou drogovou závislostí nám ubývá. Asi pomohly i programy na školách, ale na ty je bohužel stále málo peněz. Stává se nám, že musíme školy dokonce odmítat," lituje Voříšek.