Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Parolli, MAFRA

Nad novým brněnským nádražím vyroste sedmipatrový „brouk“

  • 21
Nad novým brněnským nádražím vyroste obří "brouk". Budova, nazvaná Scarabeus, má mít sedm pater, z toho pět nadzemních, měděnou střechu a čtyři atria zakrytá prosklenými kopulemi. Prostory zaplní obchody i kanceláře, restaurace s promenádou, hotel i parkoviště. A v prvním patře se směrem k jihovýchodu otevře terasa. Přímo nad kolejištěm.

Projekt komerčního zastřešení navrhl architekt Petr Parolek, který je autorem letištního terminálu v Brně-Tuřanech. Stejně jako tato stavba i komerční zastřešení nad nádražím je ze škatulky takzvané organické architektury, jejímž velkým guru byl architekt Jan Kaplický.

Původně měla peróny nového brněnského železničního nádraží propojit takzvaná levitující lávka. Pravděpodobně ale bude další architektonickou soutěží, jejíž výsledky se hodí do koše. Všichni zainteresovaní hráči chtějí totiž nad nástupišti raději komerční budovu.

Výstavba odstavného kolejiště a myčky vagónů v Brně Heršpicích.

"Shodlo celé grémium kolem stavby nového brněnského nádraží. Zástupci města, kraje, ministerstva, investora i Českých drah," řekl primátor Roman Onderka.

Důvodem změny názoru jsou peníze. V době ekonomické krize vítá investor, tedy Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC), vstup cizího kapitálu do financování stavby za více než dvacet miliard korun. Osm miliard má přijít z Evropské Unie a Státního fondu dopravní infrastruktury, další tři miliardy dá město Brno a jednu miliardu kraj.

"Kromě toho počítáme také s dluhovým financováním, ziskem z prodeje pozemků a soukromými zdroji," uvedl Karel Janků ze SŽDC.

A důvody města jsou také jasné. Uvítá projekt, který oživí území v Jižním centru. Naplňuje to sen o budování nové čtvrti.

Výstavba odstavného kolejiště a myčky vagónů v Brně Heršpicích.

Obří stavba má být 350 metrů dlouhá, 230 metrů široká a 40 metrů vysoká. Scarabeus byl v Egyptě posvátný brouk. Ponechává však dost velký prostor pro fantazii.

"Jak jsem měl možnost ten návrh vidět, mohl by to být klidně spící brněnský drak," zamyslel se primátor Onderka. Náměstku Oliverovi Pospíšilovi zase tvarem připomíná rejnoka. Problém je, že jediné, co k projektu existuje, je několik jednoduchých skic. Ty jsou součástí projektu pro posouzení vlivu na životní prostředí.

Ani konkrétní investor, který komerční budovu postaví, ještě není známý. Podle informací MF DNES kvůli tomu SŽDC v nejbližší době vypíše soutěž. "My se v tom neangažujeme, ale vím, že se kolem toho pohybuje několik developerských firem," uvedl ředitel OHL ŽS Michal Štefl.

Náměstek primátora Martin Ander ze Strany zelených nedávno upozornil na to, že právě kvůli komerčnímu zastřešení se bude zpožďovat vydání územního rozhodnutí pro stavbu nového nádraží. To ale Onderka odmítá. "Územní rozhodnutí se bude vydávat pouze pro kolejový svršek a nemusí se do něj zapracovat komerční zastřešení. Pouze zajistit, aby byly technicky kompatibilní," uvedl primátor.

Podle SŽDC bude územní rozhodnutí, které je podmínkou pro žádost o evropské dotace, vydáno v listopadu 2009.