Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nádraží v Brně by se odsouvat nemělo, zní názor odborníků

  5:30aktualizováno  5:30
Brněnský magistrát stále pálí otázka, co se zanedbaným hlavním nádražím. Česká komora architektů proto uspořádala ve středu první odbornou rozpravu ohledně budoucího osudu stavby. Čtyři desítky odborníků se nakonec shodly, že nejlepším řešením bude nechat nádraží na místě a rekonstruovat.

Budova hlavního nádraží v Brně | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Odborníci se sjeli do Metodického centra moderní architektury poblíž vily Stiassni, kde se bavili o tom, jaká poloha hlavního nádraží je pro Brno nejvhodnější. „Varianta u řeky, dříve nazývaná odsunutá, je městotvornější, levnější, ekologičtější a dosažitelnější. Její zahájení je možné už v roce 2019,“ začal debatu někdejší náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Ve hře jsou momentálně tři možnosti, co s propíraným nádražím udělat. Tou první je nechat je, tak jak je, jen v modernizované podobě. Druhou možností je přesunout nádraží na Nové sady, třetí pak přesun k řece Svratce. Za tuto variantu bojuje i Kotzian. Česká komora architektů se proto ve středu rozhodla uspořádat, podle jejích slov, první odbornou a nezávislou rozpravu na toto téma. Pozvala odborníky z řad architektů, inženýrů, stavařů a politiků.

Naprostá většina z nich zastávala názor zachování nádraží v centru. Tedy buď v dosavadní poloze, nebo jeho přesun na Nové sady pod Petrov. „Pokud se železniční nádraží přeloží na jih, lze očekávat, že dojde k výraznému poklesu cestujících, kteří dojíždí do Brna za prací, do škol, na úřady, za kulturou a sportem. Tito cestující budou hledat rychlejší způsob dopravy, který jim poskytnou zejména automobily,“ vysvětloval jeden z přítomných dopravních odborníků Jan Pavlíček.

Podle něj je potřeba zakázat před současným nádražím průjezd automobilů, upravit vzhled chodníků a nástupišť, odstranit zábrany na krajních nástupištích a zakázat zde prodej levného alkoholu. S jeho názorem se ztotožnil také například současný náměstek brněnského primátora Martin Ander. „Vytváříme tady projekt pro město Brno roku 2030, 2050. V moderních městech je klíčovým prvkem fungující doprava. Proto varianta přestavění uzlu v centru tak, aby byla zachovaná jeho obrovská výhoda, je výzva doložená řadou studií,“ uzavřel Ander.

O brněnském nádraží, které se řeší více než 15 let, měla ve středu shodou okolností jednat také vláda. Ministr dopravy Dan Ťok chce zřídit speciální výbor, který se otázkou bude zabývat a jehož členy by měli být i zástupci Jihomoravského kraje. Jednání se ale nakonec přeložilo.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prostituce. Ilustrační foto.
Organizovali prostituci dívek na útěku z ústavů. Soud jim dal osm let

Za obchodování s lidmi poslal Krajský soud v Brně na osm let do vězení Martu Kurkovou a Jiřího Dirdu. Rozsudek zatím není pravomocný. Kurková dostala trest...  celý článek

Zdevastovaný drnovický stadion.
Legendární fotbalový stadion v Drnovicích znovu na prodej, firma ho nechce

Kdysi slavný fotbalový stadion v Drnovicích na Vyškovsku je opět na prodej. Firma, která jej před rokem získala v dražbě za šest milionů, s opravami nezačala....  celý článek

V Pardubickém kraji bude jezdit méně sanitek s lékaři. (ilustrační foto)
Krize na záchrance trvá už rok. Živí ji spor o příplatek pro nové lékaře

Odchod kritizovaného náměstka ředitele, audit, změna vedení kraje, zapojení mediátora. Nic nepomohlo. Ani po roce od vypuknutí se nepodařilo urovnat spory v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.