Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nádraží v Brně by se odsouvat nemělo, zní názor odborníků

  5:30aktualizováno  5:30
Brněnský magistrát stále pálí otázka, co se zanedbaným hlavním nádražím. Česká komora architektů proto uspořádala ve středu první odbornou rozpravu ohledně budoucího osudu stavby. Čtyři desítky odborníků se nakonec shodly, že nejlepším řešením bude nechat nádraží na místě a rekonstruovat.

Budova hlavního nádraží v Brně | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Odborníci se sjeli do Metodického centra moderní architektury poblíž vily Stiassni, kde se bavili o tom, jaká poloha hlavního nádraží je pro Brno nejvhodnější. „Varianta u řeky, dříve nazývaná odsunutá, je městotvornější, levnější, ekologičtější a dosažitelnější. Její zahájení je možné už v roce 2019,“ začal debatu někdejší náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Ve hře jsou momentálně tři možnosti, co s propíraným nádražím udělat. Tou první je nechat je, tak jak je, jen v modernizované podobě. Druhou možností je přesunout nádraží na Nové sady, třetí pak přesun k řece Svratce. Za tuto variantu bojuje i Kotzian. Česká komora architektů se proto ve středu rozhodla uspořádat, podle jejích slov, první odbornou a nezávislou rozpravu na toto téma. Pozvala odborníky z řad architektů, inženýrů, stavařů a politiků.

Naprostá většina z nich zastávala názor zachování nádraží v centru. Tedy buď v dosavadní poloze, nebo jeho přesun na Nové sady pod Petrov. „Pokud se železniční nádraží přeloží na jih, lze očekávat, že dojde k výraznému poklesu cestujících, kteří dojíždí do Brna za prací, do škol, na úřady, za kulturou a sportem. Tito cestující budou hledat rychlejší způsob dopravy, který jim poskytnou zejména automobily,“ vysvětloval jeden z přítomných dopravních odborníků Jan Pavlíček.

Podle něj je potřeba zakázat před současným nádražím průjezd automobilů, upravit vzhled chodníků a nástupišť, odstranit zábrany na krajních nástupištích a zakázat zde prodej levného alkoholu. S jeho názorem se ztotožnil také například současný náměstek brněnského primátora Martin Ander. „Vytváříme tady projekt pro město Brno roku 2030, 2050. V moderních městech je klíčovým prvkem fungující doprava. Proto varianta přestavění uzlu v centru tak, aby byla zachovaná jeho obrovská výhoda, je výzva doložená řadou studií,“ uzavřel Ander.

O brněnském nádraží, které se řeší více než 15 let, měla ve středu shodou okolností jednat také vláda. Ministr dopravy Dan Ťok chce zřídit speciální výbor, který se otázkou bude zabývat a jehož členy by měli být i zástupci Jihomoravského kraje. Jednání se ale nakonec přeložilo.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Muž zapálil na kole sedlo. Kamarádi nevěřili, že může hořet
VIDEO: Šedesátník zapálil sedlo cizího kola, vsadil se s kamarády

Neobvyklé oznámení dostali v úterý v noci brněnští strážníci. Zavolal jim pracovník úklidové služby, že na hlavním nádraží hoří jízdní kolo. Ukázalo se, že ho...  celý článek

Z Ječmeniště zbyly trosky, daří se tam vínu
Ves zmizela v zajetí ostnatých drátů, byla kolébkou nejlepších vín

Dnes by to bylo ideální místo pro turistický i vinařský byznys. Druhá světová válka a pak železná opona ovšem vesnici Ječmeniště na česko-rakouských hranicích...  celý článek

Dospělý jedinec Allolobophora hrabei dosahuje délky až 60 cm.
V pálavském podzemí žije půlmetrová žížala, pozná se podle trusu

Na vlastní oči toho tvora zahlédl jen málokdo. Přitom není žádný drobeček. Nejdelší žížala žijící na českém území - Allolobophora hrabei - může délkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.