Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nádraží v Brně možná zůstane v centru, ministerstvo chce obě varianty

  10:10aktualizováno  10:10
Stoupencům zachování brněnského nádraží v centru svitla naděje. Ministerstvo dopravy totiž požaduje, aby kraj zanesl do svého územního plánu jak nádraží v odsunuté poloze, tak i v centru. Do teď se přitom počítalo jen s první variantou. Otázka je, jak zareagují politici ve vedení kraje a města.

Hlavní nádraží v Brně se siluetou katedrály na Petrově. Je tu šance, že zůstane v centru města. | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

"S ohledem na nejednoznačnou situaci v dalším vývoji, zejména co se týká polohy budoucího hlavního nádraží, požadujeme v Zásadách územního rozvoje (krajský územní plán, pozn. red.) Jihomoravského kraje vyčlenit plochy tak, aby do budoucna nebyla znemožněna realizace obou možných poloh nádraží," píše se v dopisu z ministerstva dopravy.

"Pro nás je to po devíti letech zásadní změna. Otevírá se prostor, aby se nesledovala jen varianta v odsunuté poloze," komentoval to Svatopluk Bartík z občanské koalice Nádraží v centru.

Ministerstvo dopravy navíc požaduje v zadání územního plánu odkaz na koridory vysokorychlostních tratí, který podle zastupitele za zelené Martina Andera nahrává poloze nádraží v centru. "Z Prahy do Brna se trať povede zřejmě kolem dálnice D1, přičemž návaznost na nádraží v odsunuté poloze by nebyla ideální," upřesnil Ander.

Stále jsou dvě varianty

Radní Jihomoravského kraje o požadavku ministerstva jednali minulý týden a rozhodli zatím poněkud vyhýbavě, že při zapojení vysokorychlostních tratí vyjdou ze všech "relevantních podkladů ministerstva dopravy". "Zatím je nemáme, ale jsou informace, že brzy budou," řekl radní Antonín Tesařík (KDU-ČSL).

Podle Andera je to však klička, aby kraj vyhověl vedení Brna, které prosazuje odsun nádraží. "Těmi relevantními podklady má podle nich být usnesení Zemanovy vlády z roku 2002, které odsouhlasilo odsun," podotkl Ander.

Brněnský náměstek primátora pro dopravu Robert Kotzian (ODS) však říká, že o nějaký zásadní průlom v kauze brněnského nádraží se nejedná. "I kdyby to bylo zaneseno do územního plánu, pořád budou dvě varianty," zdůraznil.

Podle něj je také potřeba nejdříve počkat na rozhodnutí jihomoravského zastupitelstva, které by se po krajských radních mělo tématem zabývat. Jihomoravský kraj nyní platné Zásady územního rozvoje nemá. V těch předešlých se počítalo s odsunutým nádražím, z čehož vycházel i brněnský územní plán.

O přesunu nádraží se v Brně mluví už devadesát let. V roce 2004 se dokonce konalo k tématu referendum, ve kterém lidé většinově hlasovali pro zachování současné polohy v centru. Kvůli slabé účasti ovšem nebyly výsledky platné.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.