Nová aplikace zdržuje nástup do autobusů, pro starší lidi navíc není uživatelsky příjemná.

Nová aplikace zdržuje nástup do autobusů, pro starší lidi navíc není uživatelsky příjemná. | foto: Jan Karásek, MAFRA

Jihomoravany nákup jízdenek přes mobil netáhne. Je složitý a zdržuje

  • 19
Cestování veřejnou dopravou po kraji měla aplikace Poseidon určená k nákupu jízdenek přes mobilní telefon zjednodušit. Místo toho teď řidiče autobusů zatěžuje a zdržuje. Mnoho příznivců zatím nemá ani mezi uživateli. Za více než čtvrt roku ji začalo používat jen něco málo přes 2,5 tisíce lidí.

Před autobusem stojí fronta třiceti lidí. Někteří si cvakají jízdenku sami, protože si ji koupili předem, ostatním musí lístek vytisknout řidič.

Tento dobře známý proces odbavování se od letošního dubna ještě trochu zkomplikoval. Nová aplikace Poseidon totiž po on-line nákupu jízdenky vygeneruje takzvaný QR kód, který šofér při nástupu musí elektronicky snímat. 

Na kolik vyjde cesta krajem

  • Hodonín - Brno

Poseidon 71,50 Kč

Papírová jízdenka 78 Kč

  • Blansko - Brno

Poseidon 32,50 Kč

Papírová jízdenka 34 Kč

  • Břeclav - Brno

Poseidon 65 Kč

Papírová jízdenka 71 Kč

  • Vyškov - Brno

Poseidon 45,50 Kč

Papírová jízdenka 49 Kč

  • Znojmo - Brno

Poseidon 71,50 Kč

Papírová jízdenka 78 Kč

Mnoha řidičům tato povinnost znepříjemňuje pracovní život.

„Řidič musí každý kód načíst chytrým telefonem, ve kterém se vygenerují informace. Když má u autobusu frontu, tak se celý proces odbavování prodlužuje,“ upozorňuje ředitel znojemské dopravní společnosti Psota Petr Chadim.

Tento nápad Kordisu, který zaštiťuje dopravu v celém Jihomoravském kraji, se zatím mezi cestujícími příliš neujal. Podle informací firmy si stáhlo aplikaci do mobilu zatím jen přibližně 2 600 lidí. Jejich počet se však každým dnem zvyšuje.

„Poseidon může využívat asi patnáct procent našich cestujících. Právě oni totiž vlastní chytrý telefon s připojením k internetu. Bez toho se neobejdou,“ upozorňuje Květoslav Havlík, který má jako zástupce ředitele Kordisu na starosti tarify.

Pro okresní dopravní společnosti znamenalo zavedení aplikace investici v řádech až stovek tisíc korun. „Máme osmdesát řidičů a každému jsme museli na vlastní náklady koupit chytrý telefon,“ poznamenal Chadim. Zástupci ostatních okresních dopravců nechtěli funkčnost aplikace komentovat. „Dostali jsme příkaz a ten plníme,“ uvedl ředitel břeclavské společnosti Bors František Zugar.

Zaveďte čipové karty, volají cestující i dopravci

Cestující si mohou stále kupovat klasické papírové jízdenky, levnější variantou jsou pak lístky na zóny. Dopravci v jednotlivých okresech však volají po čipových kartách, které jsou podle nich jednodušší než Poseidon.

„Šedesátiletý člověk se už těžko naučí generovat QR kódy. Jako alternativa klasické jízdenky by pro starší byla vhodnější čipová karta,“ míní Igor Čeki, ředitel vyškovské dopravní společnosti Vydos.

V Břeclavi, Hodoníně, Vyškově a Znojmě si dokonce čipové karty zavedli ve vlastní režii, jejich platnost však končí na hranici dotyčného okresu. Samotný Kordis celokrajské čipové karty nezavrhuje. „Studujeme možnosti, jak čipové karty zavést,“ tvrdí Havlík.

Toto řešení by uvítali i cestující, kteří považují aplikaci Poseidon za příliš komplikovanou.

„Kdysi jsem si do mobilu stáhla aplikaci na snímání QR kódu, ale někdy fungovala, pak zase ne. Ani připojení k internetu v mobilu není příliš spolehlivé. Čipová karta je rozhodně lepší,“ myslí si Petra Řeháková, která denně cestuje autobusem za prací z Hodonína do Brna.

K instalaci do telefonu ji nepřesvědčilo ani to, že jízdenku v podobě QR kódu lze využít v městské dopravě i ve vlacích Českých drah.

Podle ní chybí celková informovanost o aplikaci. „Něco jsem se dočetla na internetových stránkách Kordisu, ale kdybych nepátrala, ani bych o nějakém Poseidonu nevěděla,“ stěžuje si Řeháková.

Podle Havlíka je nyní zbytečné investovat do nákladné kampaně. „Počet uživatelů je vzhledem k tomu, že musí mít chytrý telefon s připojením k internetu, omezený. Proto jsme se rozhodli zatím o projektu informovat na našich webových stránkách a billboardech na nádražích,“ vysvětluje Havlík.

Poseidonem revoluce v placení jízdenek na jižní Moravě pravděpodobně nekončí. Dopravní podnik města Brna (DPMB) totiž uvažuje o zavedení možnosti nákupu lístků prostřednictvím platebních karet. Tento systém funguje například v Londýně. „Zjišťujeme technické podrobnosti,“ informuje mluvčí DPMB Linda Hailichová.

Pokud se novinka zavede, bude stačit, aby cestující přistoupil ve voze ke speciálnímu přístroji, ke kterému přiloží platební kartu, a tím si zaplatí jízdenku.