Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na nákup jízdenky v Brně postačí bankovní karta, systém sám spočítá tarif

  12:12aktualizováno  12:12
Papírové jízdenky na MHD v Brně od roku 2018 ustoupí do pozadí. K platbě totiž postačí běžná bankovní karta, kterou cestující ve vozech přiloží k terminálu. Nový systém sám spočítá cenu jízdného.

Nové automaty umožňují cestujícím v Plzni, aby jízdné zaplatili bezkontaktní bankovní kartou. | foto: Martin Polívka, MAFRA

Snadnější placení i cestování, ušetření peněz a času. Na to vše se můžou těšit lidé, kteří využívají městskou hromadnou dopravu v Brně. Poté, co vedení města představilo výhodnější roční šalinkartu pro Brňany, díky níž od Nového roku ušetří 1 425 korun, Dopravní podnik města Brna (DPMB) odtajnil detaily další novinky, a to způsobu platby za jednorázové jízdenky.

Od roku 2018 je bude možné zakoupit pomocí bezkontaktní platební karty. Všechny tramvaje, trolejbusy i autobusy budou totiž vybaveny speciálními terminály. Redakce MF DNES přináší odpovědi na základní otázky ohledně nového systému, který navíc spočítá nejnižší cenu za procestovanou dobu.

1)Jak nově zaplatit?

Po nástupu do vozu cestující přiloží k terminálu umístěnému u dveří svoji bankovní kartu, stejně tak učiní před výstupem. Nákup jednorázových jízdenek není závislý na internetovém účtu, který si půjde zařídit kvůli šalinkartě s avizovanou slevou. Kartou lze tedy ve vozech platit bez jakékoliv registrace.

K platbám bude možné použít pouze karty, jež jsou vybavené bezkontaktním systémem. Tedy takové, které třeba v supermarketech stačí přiložit k terminálu a platba se uskuteční, aniž by do něj majitel musel kartu vložit.

Nový systém bude nejdříve fungovat v brněnských tarifních zónách 100 a 101, postupně se však rozšíří také do ostatních zón Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje.

2)Jaké jsou výhody?

Dopravní podnik slibuje, že cestující díky novému systému, který automaticky při každém použití karty zapíše délku jízdy a na konci dne vypočítá nejnižší cenu jízdného, ušetří.

Jako příklad uvádí modelovou situaci, kdy cestující použije během jednoho dne pět hodinových jízdenek za 25 korun. Když k platbě použije kartu, cena se mu automaticky „zastropuje“ na 90 korunách, což je cena za celodenní jízdné. Tato částka se poté automaticky odečte z účtu. V případě, že při výstupu cestující kartu zapomene přiložit, platí jízdenka 60 minut.

3)Opozdí se spoje?

Obavy lidí, že se kvůli novému systému budou u terminálů tvořit fronty, a dojde tak k opožďování spojů, dopravní podnik vyvrací.

„To nebude problém. Časově je to podobné jako cvakání jízdenek,“ podotkla mluvčí DPMB Barbora Lukšová.

4)Co bezpečnost?

Městští i státní policisté často upozorňují, aby si lidé dávali pozor na kabelky a osobní věci ve vozech. Až budou cestující „pípat“ u terminálů, měli by podle mluvčího brněnských strážníků Jakuba Ghanema skrýt číslo karty a osobní údaje. „Nikdy nemůžete vědět, kdo vás pozoruje,“ varoval.

Banky navíc kromě samotných kreditních karet rozdávají také bezkontaktní kartičky na klíče nebo speciální samolepky, kterými lze platit a nejsou na nich osobní údaje majitele.

Lidé si podle Ghanema mají dávat pozor také v okamžiku, kdy budou kartu vracet zpátky do peněženky, případně kabelky nebo jiného příručního zavazadla. Ve vozech MHD totiž často řádí kapsáři.

5)Jak s revizory?

Kontrolu plateb revizoři zajistí přes čtečky, kterými budou vybavení. Podle Lukšové lidé teoreticky ani nemusí kartu vytahovat z kabelky, pokud půjde zachytit její signál.

„Revizor na čtečce uvidí, že cestující provedl přes terminál ve voze platbu,“ poznamenala.

6)Opravdu to funguje?

Platbu za jízdenky pomocí bankovních karet už testuje dopravní podnik od roku 2015 na autobusové lince, která jezdí k letišti. Tento terminál ale neumí vypočítat optimální cenu jízdného. Přesto ho lidé využívají. Podle generálního ředitele DPMB Miloše Havránka systém výborně funguje.

„Od roku 2014 máme v centru města také speciální jízdenkové automaty, v nichž je téměř polovina nákupů provedena bankovní kartou. Díky tomu víme, že tyto systémy fungují a že o ně mají lidé zájem,“ podotkl.

7)Kde se zeptat?

Kvůli novým službám zřídí DPMB kontaktní centrum. Sídlit bude v Novobranské ulici, kde se nyní prodávají šalinkarty.

Pracovníci za přepážkami lidem vysvětlí, jak si nové jízdné pořídit, a zodpoví dotazy ohledně plánovaných novinek.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.