Díry na objíždce Bučovic vadí starostům dotčených obcí. Po kraji požadují opravu silnice

Díry na objíždce Bučovic vadí starostům dotčených obcí. Po kraji požadují opravu silnice | foto: Radek Miča, MAFRA

Namísto nové silnice jen zalátají staré díry. Na opravu nejsou peníze

  • 1
Silnice z Tetčic do Neslovic vypadá jako stále dokola zašívaná deka. Díry v ní látají silničáři podle potřeby. Letos na podzim se poničená silnice měla opravovat a silničáři nově vyasfaltovat celou silnici z Tetčic až do Ivančic. Kvůli nedostatku peněz se nákladná oprava odkládá na neurčito.

"Denně jezdím z Ivančic do Brna a stav silnice mezi Neslovicemi a Tetčicemi je tak katastrofální, že by stálo za to probudit lidi na kraji, kteří za to zodpovídají. Plocha opravovaná je místy větší než plocha původní, je tam samá díra jako na tankodromu," napsal čtenář MF DNES.

Vedoucí silničářů pro oblast Brněnska Vladimír Svoboda připouští, že stav silnice je neutěšený, není ale kritický.

"Je to zalatované, takže život rozhodně neohrožuje. Díry na tom místě lepíme někdy i dvakrát do roka," řekl Svoboda.

Zálátání děr je levnější i rychlejší

"Nevěřím, že vyjde levněji stále silnice provizorně látat možná i desítky let než jednou opravit tak, jak by se mělo. Když se člověk podívá na stav vozovek v Maďarsku nebo Rakousku, nevěří, že se i u nás píše rok 2009," stěžoval si čtenář.

Podle silničářů ale "latování" děr v asfaltu vyjde asi o polovinu levněji než nový povrch. "Navíc to zvládáme s vlastními pracovníky, nepotřebujeme na to dodavatele. Taky se nemusí shánět povolení. Je to bezproblémové," argumentoval Svoboda.

Řidiči se bojí o auta, jezdí pomaleji

Podle mluvčí jihomoravských policistů Soni Svobodové se nedá říct, že zalepovaná silnice znamená také větší riziko dopravních nehod.

"Naopak, často je to tak, že řidiči, když si všimnou výmolů v silnici, zpomalí, aby si neponičili auto. Nebezpečně a rychle jezdí právě často na přehledných a nových úsecích silnic," konstatovala Svobodová.

Opravu překazila krize

Frézování celého tahu mezi Tetčicemi a Ivančicemi mělo začít již letos na podzim. V těchto chvílích se pracuje na projektech. Kdy se ale silnice opraví, zatím není jasné.

"Celý tah do Ivančic má stát 109 milionů korun. Kromě nového povrchu se měla nad Neslovicemi udělat ještě kruhová křižovatka," popsal plány Svoboda.

Velkou opravu, na kterou by díky regionálnímu operačnímu programu měla přispět Evropská unie, by uvítali sami silničáři.

"Kvůli těmto malým vysprávkám pak nemůžeme dělat jiné věci. Přijdou nás na Brněnsku ročně na deset milionů," řekl Svoboda.

Nejčastěji lepí silnice v okolí Lipůvky, Kuřimi, Tišnova a Pozořic. Hlavně po zimě, kdy voda na povrchu silnice zamrzá a pak trhá spáry.

Místo silnice aspoň přestupní uzel

Obyvatelé Tetčic se letos mohou těšit alespoň na nový přestupní uzel integrované dopravy.

"Bude podobný jako ty v Rajhradě a Hrušovanech. Lidé tak budou moct jednoduše přestupovat z vlaku na autobusy," popsal vedoucí silničářů pro Brněnsko.

Brzy se má také začít s opravou silnice z Tetčic do Rosic. V návaznosti na to chtějí silničáři opravit i hlavní tah obcí.

Silnice na Brněnsku

Správa a údržba silnic spravuje na Brněnsku 800 km silnic - hospodaří s rozpočtem 113 milionů korun na rok - "latování" výmolů přijde ročně na 10 milionů korun - 15 až 20 milionů investují silničáři do větších oprav - asi 40 milionů korun stojí údržba silnic v zimě - zbylé peníze se utratí za sečení trávy, úpravy příkopů a značení