Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silnice I/43 stále zabíjí. Problémem je plná čára a pomalé kamiony

  15:21aktualizováno  15:21
Řidiči jí přezdívají silnice smrti. Na hlavním tahu z Brna na Svitavy za posledních sedm let zemřelo třicet lidí, naposledy o víkendu třináctiletý chlapec. V plánu jsou opravy. Ty ale podle odborníků k zajištění dostatečné bezpečnosti cesty nestačí.

Na Blanensku se o víkendu stala tragická dopravní nehodě. Čelně se tam srazila dvě auta. | foto: HZS Jihomoravského kraje

Hlavní tah z Brna na Svitavy je postrachem všech řidičů, kteří nebezpečnou komunikaci využívají. Silnice smrti si naposled svou oběť vybrala v sobotu 17. května, při čelní srážce dvou aut zemřel třináctiletý chlapec, když se se svými kamarády vracel z fotbalového zápasu (o nehodě čtěte zde).

Nehoda u Krhova

"Cesta je v hrozném stavu. Na některých místech je tak úzká, že když se v protisměru potkají dvě nákladní auta, nezbývá než jet po krajnici, aby se mohla vyhnout," popisuje Marek Olšan, který pracuje v Brně a trasu Svitavy - Brno jezdí každý den.

V tom, proč je cesta jednou z nejnebezpečnějších v kraji, má jasno. "Každý den tam projíždí tisíce aut, problém jsou ale náklaďáky. Skoro všude je dvojitá plná čára, takže se nedají předjet. Řidiči jsou z toho nervózní a potom to končí tak jako v sobotu," připomíná poslední tragickou nehodu.

V současné době se nehoda vyšetřuje. "Ukázalo se, že řidič renaultu vjel do protisměru náhle a zcela nečekaně, takže muž řídící Škodu Superb neměl možnost střetu jakkoli zabránit," uvedla mluvčí blanenské policie Iva Šebková.

Policie silnici střeží i z vrtulníku

Nehodě nezabránily ani kontroly, které jsou na "silnici smrti" na denním pořádku. "Denně provádíme měření rychlosti, dechové zkoušky na alkohol, pomocí vrtulníku kontrolujeme, zda řidiči nepřejíždějí plnou čáru," vyjmenovává Šebková.

Nehody na silnici I/43

2006 - 2 mrtví
2007 - 6 mrtvých
2008 - 12 mrtvých
2009 - 6 mrtvých
2010 - 2 mrtví, 55 nehod
2011 - 1 mrtvý, 52 nehod
2012 - 1 mrtvý, 75 nehod
2013 - 2 mrtví, 50 nehod

Zdroj: Policie ČR

V posledních letech se silnice z Brna do Svitav několikrát upravovala. Většinou šlo o úpravy povrchu cesty a doplnění dopravních značek. Na opravách vždy spolupracovala i policie.

Ředitelství silnic a dálnic aktuálně připravuje další úpravy, kterými by nebezpečná silnice měla projít. Během dalšího měsíce je představí zástupcům ministerstva dopravy. V plánu je přestavba křižovatek, budování odbočovacích pruhů a hlavně rozšíření silnice.

Pavel Čížek ze společnosti Besip však v postupných úpravách řešení nevidí.

"Silnice 1/43 není dimenzovaná na provoz, jakému dennodenně čelí. Přestavby, kterými cesta prošla a projde, nejsou řešením. Hlavní problém - velké množství aut - zůstává a může ho vyřešit pouze stavba nové silnice R43," komentuje přestavby.

R43 – nezbytná a v nedohlednu

Zatímco k přestavbám je Čížek kritický, k řidičům projevuje nečekanou shovívavost. "Agresivní a nervózní řidiči jsou všudypřítomný problém, v této situaci pro to ale mám určité pochopení. Sám na čtyřicet trojce zažívám stejné pocity. Situace se bude jen zhoršovat, vyřešit se může pouze postavením rychlostní silnice," klade Čížek důraz na v Brně ožehavé téma.

Stavbě rychlostní silnice však zatím brání hned několik faktorů. Je zapotřebí, aby byla součástí jak obecního, tak krajského územního plánu. Kvůli průtahům s jejich zhotovením je výstavba v nedohlednu.

Při své lednové návštěvě Jihomoravského kraje premiér Bohuslav Sobotka slíbil urychlení výstavby silnice, která má propojit dálnici D1 a rychlostní silnici R35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí. Uvedl, že je zapotřebí udělat revizi projektu a co nejrychleji vyřešit, kudy by měla plánovaná silnice vést.

Prozatímní předpoklad ministerstva dopravy počítá se zahájením stavby na rok 2025. Primární však je to, jestli a kdy se podaří silnici zahrnout do územního plánu. Ne všichni však se stavbou souhlasí.

Občanské sdružení Drásov proti silnici bojuje, v roce 2011 se podařilo přimět úřady, aby vyškrtly trasu silnice R43 z územního plánu jejich obce. Lidem ze sdružení se nelíbí, že by silnice vedla v blízkosti jejich vesnice. Argumentují znečištěním vzduchu, zvýšením hluku a znesnadněním cesty do Brna.

Autoři:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.