Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rok od autobusové tragédie v Chorvatsku pojišťovna stále platí miliony

  12:57aktualizováno  12:57
Přesně rok uplynul od hrůzné havárie brněnského autobusu v Chorvatsku, při níž zemřel řidič a dalších sedm pasažérů. Pro desítky lidí událost stále není uzavřená a řada zraněných se dodnes léčí. Pozůstalí a zranění dostávají odškodné postupně.

Nehoda českého autobusu na chorvatské dálnici A1, při níž zahynulo osm lidí a 44 se zranilo (23. června 2012) | foto: Profimedia.cz

"Speciální nabídka od 21. června," lákal ještě v pátek web brněnské cestovní kanceláře Atlas Adria na výlet do Chorvatska. Nejen k Jaderskému moři míří touto dobou autobusy i řady dalších cestovních kanceláří.

Fotogalerie

Přesně před rokem tam vyjely i dva autobusy firmy JH Bus, které vezly klienty zmíněné firmy Atlas Adria. Šlo o první turnus v sezoně. Turisté na dovolenou nedojeli, autokar havaroval na dálnici A1 u chorvatského tunelu Krpani. Nepřežilo osm lidí, čtyři desítky byly zraněny.

I rok po nehodě z fotografií místa mrazí. O tom, že událost není pro desítky lidí stále uzavřená, svědčí i situace s vyplácením pojistného, které zranění lidé nedostávají naráz. Allianz pojišťovna, u které byla cestovní kancelář pojištěna, dosud zaplatila pozůstalým a zraněným lidem kolem sedmi a půl milionu korun a podle odhadů se tato suma ještě zdvojnásobí.

"Částky související s operacemi, reoperacemi a rehabilitacemi zraněných jsou propláceny průběžně," vysvětlil mluvčí pojišťovny Václav Bálek. Celkem jeho zaměstnavatel v souvislosti s nehodou zaplatí zřejmě kolem dvaceti milionů korun.

Jak se zachovat?

Naopak uzavřená je událost pro policii. Zjistilo se totiž, že autobus neměl žádnou technickou závadu a viníkem nehody byl řidič. Ten byl ovšem současně jednou z obětí, policie tedy neměla koho obvinit. Lidé z cestovní kanceláře Atlas Adria se k rok staré události vracet nechtějí. Ředitel firmy Martin Vašulín pouze vzkázal, že nechce otevírat staré rány.

Nehoda v Chorvatsku

  • Autobus společnosti JH Bus vezl klienty brněnské cestovní kanceláře Atlas Adria do Chorvatska. Odjíždělo se z ČR v pátek 22. června 2012. 
  • V sobotu nad ránem, jen pár hodin před cílem, však na dálnici A1 u tunelu Krpani autobus narazil do svodidel, přejel do protisměru a pak se převrátil. 
  • Při nehodě zemřelo osm lidí, desítky dalších utrpěly různě závažná zranění. Viníkem nehody byl řidič, který na místě zemřel.

"O tragédii jsem se dozvěděl od jedné z kolegyň, které volala klientka z autobusu. V tom zmatku našla mobil a informovala příbuzné. Ti ihned volali na naši krizovou linku. V sobotu po páté ráno jsme proto už byli v kanceláři a pracovali. Přijímali jsme telefony z Česka a Chorvatska, aby všechno fungovalo," popsal loni Vašulín hektické chvíle po havárii.

Zkušenosti, které on a jeho kolegové v té době získali, budou možná jednou pomáhat, pokud nastane další taková tragédie. Členové Asociace cestovních kanceláří totiž začali pracovat na manuálu pro chování v takových tragických situacích.

Na dokumentu, který bude pomáhat cestovním kancelářím i dopravcům, spolupracují psychologové, ministerstvo zahraničních věcí i členové integrovaného záchranného systému.

"Tragické události takového rozsahu jako loňská nehoda v Chorvatsku nepředstavují v cestovním ruchu ani promile všech nehod. Proto s nimi nemají cestovní kanceláře ani mnozí dopravci dostatek zkušeností. Znají sice své zákonné povinnosti, ale vystižení toho nejlepšího přístupu po lidské stránce není jen věcí vůle, ale také psychologických znalostí. Jenže to v žádném předpise pro podnikatele nenajdete," říká předseda Asociace cestovních kanceláří ČR Viliam Sivek.

Potřebují lidský přístup, cítí osamělost

Na důležitost lidského přístupu upozorňují například lidé, kteří přežili autobusovou nehodu u Nažidel nebo vlakovou ve Studénce. I ti se na přípravě dokumentu podílejí. 

"To hlavní, co jsem po nehodě cítila, byla osamělost. Potřebovala jsem ten zážitek sdílet s někým, kdo má podobné zkušenosti. Jinak mi připadalo, že jsem si to snad jen vymyslela," popsala už dříve například Naděžda Tomčíková, která přežila těžkou nehodu rychlíku Comenius ve Studénce v roce 2008.

Pozůstalí a zranění, kterých se dotkla loňská nehoda v Chorvatsku, zatím na tuto událost veřejně nevzpomínají.

Jedna pieta se už však konala, a to loni v listopadu v Den obětí dopravních nehod. Na tragicky zesnulé na silnicích zavzpomínali lidé při ekumenických bohoslužbách kromě Brna i v Letovicích, Plzni a Praze.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.