Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Největší přístav na Baťově kanálu start sezony nestihne. Stavba se protáhla

  9:20aktualizováno  9:20
Baťův kanál se chystá na novou sezonu, kterou oficiálně zahájí prvního května. V té době už měl podle původních plánů sloužit i nový největší přístav v Petrově na Hodonínsku. To se ale nestihne - stavba se protáhne o tři měsíce. Turisté v přístavu přesto budou přistávat už v květnu, jen musejí počítat s omezeným komfortem.

Výletní loď na Baťově kanálu. | foto: Luděk OvesnýMF DNES

„Původní termín, který měl korespondovat s odemykáním vodní hladiny, určitě nestihneme. Jezdím na kontrolní dny, a tak vím, že minimálně do poloviny dubna budou pokračovat zemní práce. Teprve poté můžeme napustit přístaviště vodou. V červnu a červenci pak bude vznikat budova přístavu,“ uvedl ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek.

Baťův kanál

  • Vznikl v letech 1934-1938 zásluhou Jana Antonína Bati
  • Jeho původní délka byla 51,8 kilometru, část plavební cesty vedla od počátku i korytem řeky Moravy. 
  • Původní trasa začínala v Otrokovicích a končila u překladiště lignitu u Rohatce. 
  • Současná ucelená délka je 53 kilometrů a vede z Otrokovic do Skalice, k tomu patří samostatně oddělené úseky mezi Otrokovicemi a Kroměříží, další je u Hodonína. 
  • Cílem je vytvořit souvislou plavbu od Kroměříže do Hodonína, která by měřila 76 kilometrů
  • Ročně jej navštíví kolem 70 tisíc lidí.
  • Nejvíce přístavišť má Veselí nad Moravou, jsou tam hned čtyři.

Návštěvníci přesto hned od počátku plavební sezony, která začne 1. května v Uherském Ostrohu, v Petrově zakotví. „Musejí však počítat s tím, že se nebudou moci připojit ke zdroji elektrické energie. V provozu nebude ani ubytovací část budovy,“ vysvětlil Bártek s tím, že slavnostní otevření přístavu předpokládá v srpnu.

Na nápor turistů je samotná obec ovšem přichystaná velmi dobře. „Loni u nás vznikl penzion, letos byla otevřena nová restaurace a nad ní bude další penzion. Návštěvníci se tak určitě budou mít kde ubytovat. Obojí je v soukromých rukou,“ sdělila starostka Petrova Eva Mlýnková (Petrov - můj domov).

Obec je připravena svým návštěvníkům nabídnout pestrý kulturní program. „V letních měsících zde máme prakticky každý víkend nějakou akci, takže věřím, že turisty zaujmou nejen místní vinné sklípky, ale i naše tradice,“ doplnila starostka.

V Hodoníně lodě už vypluly, ale nedojedou do centra

Dokončení petrovského přístaviště bude největší investicí na Baťově kanále v letošním roce. Sezonu zahájil zřejmě jako první Hodonín. „Od března jsme zavedli třikrát denně vyhlídkové plavby lodí v časech 11:00, 14:00 a 15:00. Lidem přitom doporučujeme, aby si zajistili rezervaci,“ informuje zájemce o plavbu vedoucí přístaviště „U Jezu“ František Ondruš.

Provozovatele plaveb a turisty ale v této souvislosti trápí fakt, že návštěvníci nemohou doplout více do centra města. „V následujících letech bude proto pro nás hlavním cílem, aby lodě mohly kotvit nedaleko radnice. Premiér Bohuslav Sobotka nás ujistil, že to bude jednou z priorit vlády pro rok 2019. Věřím, že toto rozšíření by bylo pro turisty velmi atraktivní záležitostí,“ doplnil Bártek.

Fotogalerie

Prodloužení splavnosti Baťova kanálu je naplánováno i na Zlínsku. Ředitelství vodních cest totiž získalo povolení vytvořit plavební komoru u Kroměříže. Tím by turistům odpadly nepříjemnosti spojené s překládáním lodi jeřábem na jezu v Bělově.

„Pokud by došlo k plnému propojení s Kroměříží, která je zapsaná na seznamu světového dědictví UNESCO, určitě by to hodně pomohlo rozvoji turistiky,“ je přesvědčen ředitel Baťova kanálu, který předpokládá zahájení prací v roce 2017. Náklady mají dosáhnout přibližně 180 milionů korun. Pokrýt je má Ředitelství vodních cest.

Klíčová je také cyklotrasa podél kanálu

Přestože si Baťův kanál většina návštěvníků spojuje s plavbou lodí, ve skutečnosti se stal magnetem hlavně pro cykloturisty. Ti mnohdy plánují svou dovolenou tak, že jedním směrem absolvují cestu na lodi a nazpět šlapou na kolech. Větší plavidla jsou totiž na přepravu kol dobře vybavená.

„Byl to od počátku náš cíl, vytvořit podél toku Baťova kanálu a splavné části řeky Moravy cyklotrasu. Ta měří v současné době více než 80 kilometrů, přičemž povrch je většinou asfaltový. Využívají je proto nejen cyklisté, ale i bruslaři,“ uvedl ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek.

Trasa vede neustále podél toku, proto na cyklisty čeká takřka výhradně rovina, čehož využívají často i rodiny s dětmi. Možná to bude znít překvapivě, ale cykloturistů je v současné době už tolik, že výrazně převyšují počet těch, kteří se plaví výhradně lodí.

„V roce 2011 jsme prováděli na třech místech sčítání a zjistili jsme, že například u Uherského Ostrohu využilo stezku za čtvrt roku 93 tisíc turistů. O dva roky později jsme pak sledovali počet cyklistů a pěších v Huštěnovicích a za celý rok jsme tam zaznamenali 256 tisíc návštěvníků,“ upozornil Bártek.

Podle něj přitom stoupá počet lidí, kteří používají kombinovanou dopravu. „Hodně návštěvníků využívá například možnost nalodit se i s kolem na hausbót a kombinovat plavbu s vyjížďkami. Po celé délce cyklostezky existuje totiž možnost napojit se na spoustu významných cyklotras a stezek v okolí,“ vysvětlil ředitel Baťova kanálu.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.