Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brněnské hlavní nádraží čeká měsíční výluka, vlaky budou stavět jinde

  15:28aktualizováno  15:28
Brno se chystá na největší vlakovou výluku v novodobé historii. Viadukt na ulici Křenová vedle nádraží čekají opravy za desítky milionů korun. Dělníci budou stát v cestě 250 vlakům denně, které přepraví čtyřicet tisíc cestujících. Navíc v době, kdy se pracuje i na dálnici D1.

Na ulici Rosická v Brně nedaleko autobusového nádraží Zvonařka se staví nové nástupiště. Z takzvaného dolního nádraží se stane mezinárodní dopravní uzel. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Od soboty 13. července se na koleje mezi zastávkami hlavní nádraží a Brno-Židenice nedostane jediný vagon. České dráhy společně se Správou železniční dopravní cesty v úterý upřesnily dopravní komplikace, o kterých MF DNES informovala před měsícem. Výluka potrvá do 11. srpna.

"Tak rozsáhlou výluku v novodobé historii železniční dopravy nepamatujeme. Přes naše maximální úsilí bude toto období znamenat pro cestující omezení a nepohodlí," zdůraznil ředitel Krajského centra osobní dopravy Českých drah Pavel Karšulín.

Výluka přitom přichází v době, kdy kvůli rozsáhlé rekonstrukci dálnice D1 měla být právě železnice tou spolehlivější cestou z Brna do Prahy. "Naše spoje D1 Express jsou rychlou alternativou k věčně ucpané hlavní silniční tepně republiky," inzerují samy České dráhy. Ta alternativa se teď ovšem zadrhne.

Z brněnského hlavního nádraží totiž dělníci odseknou všechny spoje vyjíždějící jinam než na jih. Zato takzvané dolní nádraží poblíž autobusového nádraží Zvonařka se ze dne na den stane mezinárodním dopravním uzlem. Ač na mapě Brna najít nejde a dlouhá léta tam staví jen nákladní vlaky.

Nádraží v Židenicích se kvůli mezinárodním vlakům opraví

Podobně rychlý "vzestup" čeká i nádraží v Židenicích. Na obou místech totiž budou stavět mezinárodní vlaky EuroCity a expresní vlaky. A cestující tam budou svážet z centra města autobusy.

Aby třeba zahraniční turisty nevyděsily posprejované zdi na zdevastovaném nádraží v Židenicích, kde bude mezinárodní pokladna, budovu čeká lehká obnova. "Těsně před výlukou to tam trošku zkulturníme. Pokud bychom to udělali dnes, sprejeři to mezitím přivedou do původního stavu," uvedl Karšulín.

To na dolním nádraží už se staví. "Budujeme tu provizorní nástupiště s přístřeškem. Cestující ke každému vlaku dopraví náhradní autobusová doprava z hlavního nádraží, jízda bude trvat zhruba osm až deset minut," dodal mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Spojení přitom zajišťuje brněnský dopravní podnik. Jeho tramvaje propojí s hlavním nádražím i Modřice a Královo Pole. I tam budou některé odkloněné vlaky zajíždět. Výluka totiž omezí i všechny rychlíky ve směru na Prahu a také osobní vlaky na trasách z Brna do Blanska a do Tišnova.

"Všechny základní trasy budou zajištěny stávajícími tramvajemi. Nebudou tu muset jezdit desítky náhradních autobusů. Jízdné bude v ceně vlakové jízdenky," uvedl Jan Seitl z brněnského dopravního podniku. Pod samotným opravovaným viaduktem přitom vozy MHD stejně jako auta projedou bez potíží. Všechny práce se budou dělat seshora.

Ve vyhledávači spojení se zatím výluka najít nedá

Kdo by si chtěl najít s měsíčním předstihem třeba dovolenkovou trasu ve vyhledávači na webu Českých drah, varování před dopravními komplikacemi tam zatím nebude. Počítačové systémy se totiž o výluce "dozvědí" až zhruba za 14 dní. "Je pravda, že je to pozdě. Na podkladech pracujeme poměrně dlouho a je potřeba vyladit ten správný termín, kdy vše zveřejnit. Zkusíme kolegy, kteří se tímto zabývají, popohnat," připustil Karšulín.

Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová však dodala, že informace už lze najít na webu Českých drah a přímo na jednotlivých nádražích budou cestující směrovat. Informace dostanou také od průvodčích.

A cestující, kteří se tak o výlukách na pravidelných trasách dozvídají jen pomalu, z nich nejsou nadšení. Například každodenní cesta z Břeclavi do středu Brna normálně vlakem trvá něco přes půl hodiny, pokud není zpožděný.

"Teď ale přibude cesta autobusem z dolního nádraží. Za roční jízdenku v první třídě platím více než 22 tisíc. Není to proto, že bych byla rozhazovačná, ale každodenní cesta do práce vlakem se jinak dá přežít jen těžko. Kolegyně si kvůli výluce bere dovolenou," uvedla jedna ze zaměstnankyň brněnské justice, která nechtěla uvádět své jméno.

Kompenzaci od Českých drah však čekat nemůže. "Je to běžná výluka, kterou musejí podstoupit všichni cestující bez rozdílu. Komfort, který si zaplatili, ale cestující dostanou," uvedla mluvčí Šubová.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.